جمعه ۱۰ فروردين ۱۴۰۳ - 29 Mar 2024
 
۰
۱

آیا ساخت سریال‌های دنباله‌دار موفقیت‌آمیز است؟

شنبه ۲۹ آبان ۱۴۰۰ ساعت ۱۵:۰۸
کد مطلب: 782605
در گذشته شاید ادامه دادن برخی سریال ها منطق روایی داشت اما این روزها دیده می شود، تا فصل چهار یا پنج یک سریال بدون منطق روایی تولید و روی آنتن می رود.
آیا ساخت سریال‌های دنباله‌دار موفقیت‌آمیز است؟
به گزارش جهان نيوز به نقل از فارس، در این چند سال شاید سرمایه گذاری تلویزیون روی آثاری بوده که درصد بسیاری از مخاطبان را جذب خود کردند و بر همین اساس مدیران بر آن شدند تا فصل های بعدی آن را هم بسازند. شاید اولین سریال های دنباله دار مربوط به آثار طنز بودند و در ادامه دامن همه سریال های تلویزیونی را گرفت از زیر آسمان شهر گرفته که یکی از اولین سریال های دنباله دار تلویزیون بود تا ستایش و بچه مهندس و از سرنوشت. 

رفته رفته دیگر برای سازندگان و مدیران این اولویت وجود نداشت که برای ادامه دادن سریال ها به سمت کدام سوژه بروند و هر کدام بنا به فراخور شرایط و داستانی که داشتند با پایانی باز سریال ها را در فصل های بعدی می ساختند.

نکته ای که در اغلب این سریال ها وجود داشت این بود که داستان آنها در فصل دوم در ادامه داستان فصل قبلی نبوده و صرفا فضا و بازیگران آنها ثابت مانده اند و همین به نوعی زدن در ذوق مخاطبان هم به حساب می آید.

در حقیقت سازندگان پس از دیدن موفقیت قسمت اول دلشان نمی خواهد که مخاطب جلد شده را از دست بدهند و همین باعث می شود تا دست به کار شوند و با الگوقراردادن سریالهای دنباله دار خارجی، سریال خود را هم ادامه دهند. اما این اتفاق در بیشتر مواقع به درستی اتفاق نمی افتد و ادامه دادن سریال ها باعث می شود خاطره شیرین تماشای فصل اول آن هم از بین برود.

در ادامه نگاهی داریم به سریال هایی که سازندگانشان ترجیح دادند آنها را ادامه بدهند:

** «زیر آسمان شهر» و سردمداری سریال های آپارتمانی
شاید یکی از سریال هایی که به عنوان اولین سریال کمدی ادامه دار شناخته شود، زیر آسمان شهر باشد. سریالی که برای اولین بار سبک زندگی آپارتمان نشینی را به تصویر می کشید.
 
مهران غفوریان این سریال را کارگردانی و تهیه کرده بود و رضا عطاران آن را به نگارش درآورده بود.

این سریال با اینکه روابط بین همسایه ها را در همان زمان خود به خوبی تصویر کرده بود اما تا فصل سه بیشتر ادامه پیدا نکرد و بنا به موفقیتی که در ادامه شامل حالش نشد، متوقف ماند.

** «پایتخت» و موفقیتی که تا فصل ۵ ادامه داشت
داستان های نقی معمولی و خانواده اش در این چند سال به یکی از محبوب ترین سریال های تلویزیونی بدل شده بود. شخصیت هایی که سادگی از سر و رویشان می بارید و آنقدر در رفتار و گفتارشان گرم و صمیمی بودند که هر مخاطبی را برای دنبال کردن این سریال ترغیب می کردند.

پایتخت در فصل های دو تا شش خیلی شخصیت هایش را اضافه و کم نکرد و همان تعداد را را در قالب های متفاوتی نگه داشت تا فضای جدیدی را به مردم نشان دهد. هرچند فصل شش نتوانست به اندازه فصل های قبلی موفق باشد اما مردم به دلیل اینکه پایتخت سریال کمدی بود، آن را دوست داشتند و با شخصیت هایش همذات پنداری می کردند. 

سیروس مقدم کارگردان موفق تلویزیونی این بار سریالی طنز را روانه آنتن کرد و محسن تنابنده،‌احمد مهرانفر، ریما رامین فر،‌هومن حاجی عبداللهی،‌علیرضا خمسه و ... از بازیگران این سریال بودند. 

** «در حاشیه» و حاشیه هایی که برای آن بوجود آمد
داستان این سریال کمدی در یک بیمارستان تازه تاسیس شده می گذشت. مهران مدیری این بار دست روی جامعه پزشکی گذاشته بود و با تبدیل یک ساختمان به نام در حاشیه به بیمارستان دکترهایی را دور هم جمع کرده بود که برخی از آنها فراری و کلاهبردار بودند.

این سریال نیز با حاشیه هایی روبرو شد که اجازه نداد بیشتر از فصل دو ادامه داشته باشد. حاشیه ای که جامعه پزشکی به آن وارد کرد و معترض بود چرا دکترها را کلاهبردار نشان دادید؟

جواد رضویان،‌ مهران غفوریان، سیامک انصاری، سپند امیر سلیمانی، علی اوجی و ... از بازیگران این سریال بودند.

** «دردسرهای عظیم» و اولین کارگردانی برزو نیک نژاد
برزو نیک نژاد که تا قبل از این در سریال ها و برخی فیلم ها دستیار کارگردان و برنامه ریز بود، برای اولین بار برای تلویزیون سریالی را به طور مستقل کارگردانی کرد.
فضای این سریال شبیه به فضای سریال های سیروس مقدم بود و به نوعی امضای کارهای نیک نژاد را پای خود داشت.

جواد عزتی در این سریال نقش لطیف را بازی می کرد. او در خلال زندگی با دختری به نام بهار آشنا شد و طی اتفاقی این آشنایی به سرانجام رسید. مشکلاتی که در این سریال برای لطیف رخ می داد چالش هایی هم برای مخاطبان ایجاد می کرد.

نیک نژاد این سریال را تا فصل دو کارگردانی کرد و بنا بود تا ادامه آن را هم بسازد اما بنا به دلایلی چنین اتفاقی میسر نشد.

** «لیسانسه ها» سریالی در سه فصل
سه جوان لیسانسه در یک خانه با هم زندگی می کردند و هر کدام در زندگی شان دچار مشکلاتی بودند که دست مایه اصلی این سریال را تشکیل می داد. این سریال در سه فصل ساخته و به پخش رسید و آخرین فصل آن تحت عنوان فوق لیسانسه ها از شبکه سه پخش شد.

سروش صحت کارگردانی این سریال را به عهده داشت و امیرحسین رستمی،‌ هوتن شکیبا، امیر کاظمی، کاظم سیاحی و بیژن بنفشه خواه از بازیگران آن بودند.
لیسانسه ها نیز به نوبه خود در جذب مخاطب موفق بود و مشخص نیست که ادامه آن ساخته می شود یا نه؟

** «مرد هزار چهره»؛ اثری شاخص در کارنامه مدیری
شاید یکی از نقش های شاخصی که مهران مدیری در این سالها بازی کرده باشد همین مرد هزار چهره باشد. کارمند اداره ثبت احوال در شیراز که در موقعیت های متعددی قرار می گیرد و با دیگران در همان موقعیت اشتباه گرفته می شود. همین موضوع دردسرهای زیادی برای اطرافیان بوجود می‌آورد که دست مایه طنز این سریال را تشکیل می داد.

این سریال نیز از جمله آثار نوروزی شبکه سه بود که در دو فصل ۱۳ قسمتی با عنوان «مرد دو هزار چهره» به تولید و پخش رسید و در همین دو فصل جمع شد.

در این سریال مهران مدیری،‌ علیرضا خمسه، ‌شقایق دهقان، سیامک انصاری، اکرم محمدی،‌ سروش صحت و ... بازی می کردند.

**  «ستایش» درامی اجتماعی و موفق
یکی از اولین سریال های درام تلویزیونی که تا فصل سه آن نیز ساخته شد ستایش بود. سعید سلطانی درام ساز تلویزیونی که دست روی هر درام خانوادگی می گذارد آن را به سریالی پرمخاطب تبدیل می کند این بار هم در فصل یک ستایش به خوبی عمل کرد. اما این سریال هم در ادامه و در فصل سه به دلیل ضعفی که در فیلم نامه داشت با موفقیت همراه نشد و نتوانست آنطور که باید رضایت مخاطبان را جلب کند.

ستایش داستان زندگی  دختری به نام ستایش را روایت می کرد که شوهرش را در تصادفی از دست داد و بعد از آن خود به تنهایی بار زندگی را به دوش کشید.
نرگس محمدی،‌ داریوش ارجمند، مهدی پاکدل، مهدی سلوکی، سیما تیرانداز و ... از بازیگران این سریال بودند.

** «نون خ» و ورود «سعید آقاخانی» به زندگی کردنشین ها
سعید آقاخانی که تا پیش از این کارگردانی برخی سریال های طنز از جمله خوش نشین ها، راه در رو، ‌دزد و پلیس،‌ خروس، ‌روزای بد بدر،‌ بیمار استاندارد و ... را به عهده داشت، برای اولین بار سریالی به نام «نون خ» ساخت و با این سریال به اصالت خود برگشت. «نون خ» درباره مردی کرد زبان به نام نورالدین خانزاده بود که طی اتفاقی با اهالی روستایی که در آنجا زندگی می کند دچار چالش می شود و در ادامه داستان هایی در همان روستا اتفاق می افتد که درونمایه طنز دارد.

«نون خ» دومین سریالی است که بعد از پایتخت نگاهی طنز به قومیت منطقه ای دارد.
آقاخانی بعد از بازخوردهایی که از پخش فصل اول این سریال گرفت بنا به خواسته مدیران سیما فصل دو و سه آن را نیز کارگردانی کرد و این احتمال می رود تا فصل چهار آن نیز ساخته شود.

نکته جالب این سریال قرار گرفتن آقاخانی در قامت نقش اصلی و همان نوری سریال بود که با لهجه زیبای کردی یکی از شخصیت های دوست داشتنی سریال های تلویزیونی شد.

در این سریال سیروس میمنت، حمیدرضا آذرنگ، علی صادقی،‌هدیه بازوند، صهبا شرافتی و ... بازی کردند.

** «زیر خاکی» و ماجراهای فریبرز باغ بیشه
ماجرای پیدا شدن یک زیرخاکی در قالب طنز، داستان کلی سریال زیرخاکی را تشکیل می داد. پژمان جمشیدی در نقش فریبرز باغ بیشه نقش جوانی بی خیال و به دنبال زیر خاکی را بازی می کرد که حالا بعد از بازی در سریال ها و فیلم های بسیاری مثل پژمان، دیوار به دیوار و ... نقش اصلی این سریال را به عهده داشت.

جلیل سامان کارگردان این سریال بود و علاوه بر پژمان جمشیدی، ژاله صامتی، هادی حجازی فر و ... در این سریال بازی کردند.

همچنین شنیده ها حاکی از این است که سامان برای نوروز سال ۱۴۰۱ قصد دارد تا فصل سه این سریال را تولید کند.

** «دودکش» داستانی در یک قالیشویی
داستان این سریال حول محور دو خانواده در یک قالیشویی بود. خانواده هایی که از دو طرف با هم فامیل بودند. نصرت و فیروز سرپرست این دو خانواده هر کدام با یک ویژگی اخلاقی و رفتاری در مقابل هم قرار داشتند و همین تضاد باعث ایجاد سکانس های مفرحی برای مخاطب می شد.

هومن برق نورد، ‌بهنام تشکر، سیما تیرانداز،‌نگار عابدی و ... از بازیگران این سریال بودند که در دو فصل به پخش رسید و هنوز معلوم نیست که فصل های بعدی آن نیز ساخته می شود یا نه.

فصل ابتدایی این سریال را محمدحسین لطیفی و فصل دوم آن را برزو نیک نژاد کارگردانی کرد.

** «‌بچه مهندس»،‌ سریالی در چهار فصل
یکی از سریال هایی که در چهار فصل به تولید و پخش رسید «بچه مهندس» به کارگردانی علی غفاری بود.

این سریال قصه کودکی به نام جواد جوادی را نشان می داد،‌ کودکی که از همان زمان کنجکاوی بسیاری نسبت به همه موضوع ها داشت و همین گاهی او و اطرافیانش را به دردسر می انداخت.

اما جوادی در فصل دو به نوجوانی رسید و توانست با مادرش دیداری کند و به آرزویی که از کودکی در سر می پروراند،‌ تحقق بخشد. نقش نوجوانی جواد را مانی رحمانی ایفا کرده بود.

در فصل سه، جوانی و ورود به دانشگاه جوادی را با بازی روزبه حصاری شاهد بودیم که یکی از فصل های پرمخاطب این سریال بود.

اما این سریال در فصل چهار دچار حاشیه های فراوانی شد، از جمله تغییر بازیگر نقش اصلی و کارگردان آن. روزبه حصاری از این سریال کنار گذاشته شد و محمدرضا غفاری جایگزین آن شد و از سویی هم علی غفاری به دلیل همزمانی این سریال با فیلم سینمایی اش جای خود را به احمد کاوری داد.

مرحوم پرویز پورحسینی، بهناز جعفری،‌اندیشه فولادوند، برزو ارجمند، عباس جمشیدی فر، ثریا قاسمی و ... از بازیگران این سریال بودند که فصل یک و سه و چهار آن در ماه مبارک رمضان از شبکه دو پخش شد.

بچه مهندس با اینکهحواشی زیادی داشت اما مخاطبان فراوانی هم داشت و با اینکه تمایلی برای ساخت فصل 5 آن نیز وجود داشت اما هنوز خبری مبنی بر ادامه تولید آن به گوش نمی رسد.

** «از سرنوشت» و داستان کودکان پرورشگاهی
قصه دو پسربچه پرورشگاهی به نام های هاشم و سهراب از کودکی تا جوانی در سه فصل این سریال روایت می شد.

این سریال که تا کنون سه فصل از آن پخش شده است،‌ این روزها در آستانه پخش فصل چهار قرار دارد.

علیرضا بذرافشان و محمدرضا خردمندان کارگردانی این سریال را به عهده داشتند.
دارا حیایی و کیسان دیباج بازیگران اصلی این سریال و حسین پاکدل، لیلا بلوکات، مجید واشقانی، فاطیما بهارمست و ... نیز از دیگر بازیگران این سریال هستند.
** وقتی «روزگار جوانی» بعد از بیست سال توی ذوق می زند
اما این روزها فصل جدید سریال روزگار جوانی که دهه ۷۰ از شبکه تهران پخش می شد به آنتن شبکه پنج رسیده است. این سریال یکی از سریال های تلویزیون درباره دانشجویان بود که توسط اصغر توسلی کارگردانی شده بود. روزگار جوانی قصه زندگی ۵ جوان شهرستانی را نشان می داد که به دلیل قبولی در دانشگاهی به تهران آمده بودند و در یک خانه با هم زندگی می کردند. داستانی که تا آن زمان در هیچ یک از سریال و حتی فیلم ها به آن پرداخته نشده بود و به نوبه خود کار جدید و بکری به حساب می آمد.

شاید برخی ها از همان ابتدا مخالف این بودند که سریال موفقی مثل روزگار جوانی که باعث دیده شدن چند بازیگر جوان در دهه ۷۰ شده، بخواهد دوباره در سال ۱۴۰۰ به تولید برسد اما این اتفاق افتاد و حالا یک سریال بی یال و دم و اشکم روانه آنتن است که از فصل نخست آن تنها نامش را یدک می کشد و نه تنها نتوانسته راه فصل اول را ادامه بدهد بلکه همان تصویر نوستالژیک را هم خدشه دار کرده است.
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *


United States
مردم تا بیایند شخصیت های یک سریال را بشناسند طول میکشد... بعد که به تدریج شناخت پیدا کردند دوست دارند ادامه ی داستان تا لحظه ی مرگ شخصیت اصلی را ببینند!! ببینند آخرش چی میشه!!!.