کد QR مطلبدریافت صفحه با کد QR

امان‌نامه‌ای که استاد حوزه آنرا پاره کرد

25 آبان 1400 ساعت 10:16

موسوی خوئینی‌ها چندی قبل طی بیانیه‌ای به بهانه اظهارات آیت‌الله صافی، خواستار استقلال مراجع و علمای حوزه از نظام اسلامی شده و اینطور ابراز کرده بود که مراجع نیازی به ابزار حکومت‌ها و قدرت‌ها ندارند.


به گزارش جهان نیوز به نقل از مشرق، پس از بیانیه اخیر شیخ محمد موسوی خوئینی‌ها مبنی بر لزوم استقلال مراجع تقلید از حاکمیت و نظام؛ آیت‌ا... سیداحمد خاتمی، از استادان حوزه علمیه و عضو فقهای شورای نگهبان به تازگی در سخنانی پیرامون مفهوم مهم "استقلال حوزه" گفته است: استقلال حوزه از ویژگی های حوزه های علمیه شیعه در طول تاریخ بوده و راز ماندگاری حوزه های علمیه استقلال است. این آرمان، آرمان بلندی بوده و تا به امروز بزرگان این ارزش والا را حفظ کرده اند و وظیفه مسئولین حوزه حفظ این ارزش گرانمایه است.

به گزارش رسا، وی با تاکید بر اینکه مقصود از استقلال حوزه این است که تصمیم گیرنده در مورد امور حوزه زعمای حوزه‌اند، تصریح کرد: این نظام، نظام اسلامی است و این نظام حاصل تلاش های امام راحل و رهبری های امام است که انقلاب را به ثمر رساند و بسیاری از عالمان دین هم از اول پیروزی انقلاب اسلامی در جایگاهی که نظام به آنها نیاز داشته وارد صحنه شدند.

آیت‌ا... خاتمی با اشاره به اینکه برخی استقلال حوزه را به معنای درگیری با دولت می‌دانند و حوزه مستقل را حوزه‌ای می دانند که هیچ ارتباطی با دولت نداشته باشد، اذعان کرد: ما این تفسیر را برای استقلال درست نمی دانیم. اولاً اگر دولت اسلامی غریبه بود، مهمانی بود که بی مبنا و بی اساس در این کشور داخل شده بود یا نظام شاهنشاهی و غیر دینی بود، این حرف حرف درستی بود اما فرض این است که نظامی که به فضل خدا بیش از چهل سال از عمرش گذشته است حاصل تلاش های ملت مسلمان ما و حاصل رنج های فراوان علمای دین است، ثانیاً حوزه خدمات فراوانی به دولت می دهد، مجلس خبرگان که نزدیک به 90 مجتهد یا فی طریق الاجتهاد، مطلق یا متجزی را در خودش دارد این خدمت به نظام اسلامی است یا نیست، چه کسی جز حوزه این ها را تربیت کرده است؟ مصوبات مجلس بدون شش فقیه شورای نگهبان که البته شش حقوقدان هم هستند، اعتبار ندارد، چه کسی این فقها را تربیت کرده است، جز حوزه؟ این همه نمایندگان ولی فقیه که در نیروهای مسلح و دانشگاه ها و جاهای دیگرحضور دارند، این افراد را جز حوزه کسی دیگر تربیت کرده است؟ پس حوزه خدمات به دولت داده و می دهد.

وی در عین حال افزود: به صراحت می گویم حقوق ماهانه ما اسمش شهریه است-و- یک ریال از این شهریه ناچیز از بودجه دولتی نیست. استاد سطح عالی حوزه ما شهریه اش نمی دانم به سه میلیون می رسد یا نه؛ می دانم شهریه 700هزار تومانی هم به خاطر رتبه درسی داریم، در حالی که آقایان می گویند زیر 10 میلیون تومان خط فقر است ولی همین مبلغ را که برکت هم دارد و برکتش را احساس می کنیم، یک ریالش از بودجه دولتی نیست.

استاد درس خارج حوزه علمیه قم همچنین گفت: مقام معظم رهبری اوایل رهبری شهریه می دادند و گاهی یک ماه در میان می شد. به ایشان گفتم شما که بودجه های دولتی در اختیارتان است از آن قرض بگیرید و شهریه را بدهید، آقا فرمودند یک ریال بودجه دولتی را خرج شهریه نمی‌کنم.

آیت‌ا... خاتمی با بیان اینکه بعضی ها استقلال حوزه را به معنای بریدن از کل نظام حتی ولایت تفسیر می کنند، یادآور شد: ما این تفسیر را تفسیر درستی از استقلال نمی دانیم، اولاً ولایت فرزند حوزه است، دقیقاً اول انقلاب بود، آقا به قم تشریف آوردند، اجتماعی در مدرسه فیضیه تشکیل شد، مرحوم سید جعفر کریمی که فقیه برجسته ای بود به ایشان خیرمقدم گفت، رهبر معظم که پشت تریبون رفتند فرمودند از این همه عناوین که این آقا به من داد به این آخری افتخار می کنم که فرزند فیضیه‌ام.

عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم افزود:‌ بعضی نمی خواهند که حوزه با نظام همراه باشد، من معتقدم همراهی حوزه با نظام به معنای به تاراج دادن استقلال حوزه نیست، در طول این سالیان هیچ از نقد ما کاسته نشده است، جامعه مدرسین ده ها نامه محرمانه به دولت آقای روحانی نوشته بود، به دولت سابق و اسبق نیز چنین بود ما وظیفه امر به معروف و نهی از منکر را داریم، اگر فرض کنید این بودجه شهروندی که می دادند ما را به اسارت می کشید این همه نقد نداشتیم. امروز حوزه مستقل است و آرمان مسئولان و شورای عالی حوزه آرمان استقلال حوزه است ولی هرگز استقلال حوزه را به معنای تقابل با نظام نمی دانیم.

* این صحبت‌های آیت‌ا... خاتمی در حالی است که موسوی خوئینی‌ها چندی قبل طی بیانیه‌ای به بهانه اظهارات آیت‌الله صافی، خواستار استقلال مراجع و علمای حوزه از نظام اسلامی شده و اینطور ابراز کرده بود که مراجع نیازی به ابزار حکومت‌ها و قدرت‌ها ندارند.

این بیانیه که در وبلاگ مشرق از آن با عنوان "امان‌نامه موسوی خوئینی‌ها برای مراجع" یاد شد در حالی بود که مرجعیت مقام معظم رهبری را نادیده می‌گرفت و ضمنا نویسنده آن (شخص خوئینی‌ها) هم فردی بود که سوابقی مثل فعالیت در فتنه 88 و یا تقلا برای مقصر نشان دادن رهبری نظام در مشکلات دولت‌ساخته داشته است.

خوانش آن نامه و این سوابق به‌وضوح نشان می‌داد که یک فرد در حالی پیشنهاد حاشیه امن را به مراجع و علمای حوزه می‌دهد که از ناامنی و بی‌امانی رهبر انقلاب؛ خوفی به دل راه نمی‌دهد!

با این تفاسیر بیشتر مشخص می‌شود که صحبت‌ها و استدلال‌های بصیرانه آیت‌ا... خاتمی در بیان مفهوم صحیح "استقلال حوزه" و ایضا در هم‌تنیدگی نظام اسلامی با فیضیه در چه درجه‌ای از اهمیت قرار دارد.

صحبت‌هایی که بیراه نیست اگر بگوییم تعارف امان‌نامه موسوی خوئینی‌ها را بر خاک افکنده است.


کد مطلب: 782141

آدرس مطلب: https://www.jahannews.com/news/782141/امان-نامه-ای-استاد-حوزه-آنرا-پاره

جهان نيوز
  https://www.jahannews.com