پنجشنبه ۹ فروردين ۱۴۰۳ - 28 Mar 2024
 
۱

اینگونه باید مصرف گاز را کاهش دهیم

سه شنبه ۲۵ آبان ۱۴۰۰ ساعت ۰۹:۲۱
کد مطلب: 782126
افزایش بی سابقه مصرف گاز در ایران قبل از شروع فصل زمستان بیانگر ضرورت صرفه‌جویی بیش از گذشته است؛ مشترکان می توانند تنها با رعایت برخی نکات ساده نه تنها موجب کاهش مصرف شوند بلکه از تشویق خوش مصرفی که اخیرا وزیر نفت وعده داده است بهره‌مند شوند.
اینگونه باید مصرف گاز را کاهش دهیم
به گزارش جهان نيوز به نقل از ایسنا، مقدار مصرف گاز بخش خانگی در آبان‌ماه با رسیدن به ۴۹۰ میلیون مترمکعب در روز به بالاترین رقم در طول پنج‌سال گذشته رسید، میانگین دمای هوای کشور آبان‌ماه امسال حدود پنج درجه کمتر از سال‌های گذشته بوده که این درجه از برودت هوا و نیز میزان مصرف در طول پنج‌ سال گذشته بی‌سابقه بوده است.
 
با توجه به اعلام سازمان هواشناسی کشور مبنی برای کاهش دمای هوا در روزهای آینده، پیش‌بینی می‌شود مصرف گاز در بخش خانگی هفته آینده با افزایش روزانه ۵۰ میلیون مترمکعب به ۵۳۵ میلیون مترمکعب برسد که رقم بسیار بالایی است.

همچنین میانگین مصرف گاز بخش خانگی، تجاری و غیرعمده در روزهای گذشته به ۴۹۰ میلیون مترمکعب رسیده که این رقم در مقایسه با سال پیش حدود ۱۴۰ میلیون مترمکعب افزایش یافته و مقدار مصرف گاز خانگی  در مدت مشابه سال گذشته ۳۵۰ میلیون مترمکعب در روز بوده است.

در این بین توجه به میزان مصرف اهمیت ویژه ای دارد، استفاده از پوشش مناسب، استفاده از پرده‌های ضخیم، استفاده از شیرهای ترموستاتیک و رعایت دمای رفاه (۱۸تا ۲۱درجه) و پوشش مناسب موتورخانه‌ها و تعمیرات لازم در آنها به عنوان بخشی از راه‌های مصرف بهینه گاز توصیه می‌شود.

بهتر است صرفه جویی از ساده‌ترین راه‌ها شروع شود؛ به گفته کارشناسان، با کم کردن دمای خانه و پوشیدن لباس گرم می توانید در مصرف گاز صرفه جویی قابل توجهی کنید؛ یعنی با کم کردن فقط یک درجه از دمای خانه، می‌توانید هزینه هایی را که صرف گرمایش منزل می شود تا پنج درصد کاهش دهید.

یک پنجره با شیشه تک جداره تقریباً ۱۰ برابر یک دیوار عایق کاری شده هم اندازه خود تلفات حرارتی دارد.

برای کاستن از مشکلات ناشی از پنجره‌ها، می‌توان از راه‌های مختلف یک لایه هوای ساکن بین محیط داخل و خارج ایجاد کرد، با انجام این کار تلفات حرارتی پنجره به نصف کاهش می‌یابد.

برای ایجاد این لایه هوا راه‌های مختلفی وجود دارد.

برای دو جداره کردن پنجره یک جداره موجود می‌توان یک لایه دیگر از شیشه یا اکریلیک شفاف دیگر روی آن نصب کرد و فضای بین آنها را کاملاً درزبندی کرد.

در این فضا باید مقداری ماده جاذب رطوبت قرار داد تا رطوبت این فضا را کاملا بگیرد.

همچنین عایق‌های ویژه پنجره‌ها را که به شکل برچسبهای شفاف ساخته می‌شوند به راحتی می‌توان روی شیشه پنجره‌ها چسباند و بخشی از خواص پنجره‌های دو جداره را در آنها به وجود آورد.

این برچسب‌ها باعث می‌شوند ورود گرما در تابستان تا ۸۰ درصدکاهش یابد. علاوه بر این انواع کم تابش این محصولات (Low-E) قادرند تلفات حرارتی و زمستانی را نیز تا ۳۰ درصد کاهش دهند.

راه دیگر برای بالا بردن کارآیی پنجره‌های موجود، نصب ورقه‌های پلاستیکی شفاف روی پنجره‌ها است.

این ورقه‌های شفاف را می‌توان توسط چسب‌های دوطرفه طوری به شیشه چسباند که چند میلیمتر با آن فاصله داشته باشند.

کار ساده‌تری که می‌توان انجام داد این است که در چند هفته از سال که هوا خیلی سرد است روی پنجره‌ها نایلون کشید و دور تا دور آن را با چسب نواری پهن چسباند.

با این کار در درجه اول شرایط آسایش بالاتری برای ساکنین ایجاد می‌شود و در کنار آن در مصرف سوخت نیز صرفه‌جویی می‌شود.

همچنین نصب پرده‌های کاملا چین‌دار که پنجره را کاملا بپوشاند می‌تواند جلوی اتلاف حرارت را به مقدار زیادی بگیرد.

این پرده‌ها در فصل تابستان نیز جلوی تابش خورشید را می‌گیرند و به خنک نگه داشتن داخل ساختمان کمک شایانی می‌کنند، بویژه اگر آستر براق داشته باشند.

به اندازه بودن و نصب صحیح پرده بسیار مهم است.

پرده باید طوری باشد که هوا نتواند پشت آن آزادانه حرکت کند. برای این کار می‌توان فاصله ریل پرده تا دیوار را با چیزی مانند تخته پرکرد یا گیره‌ها را طوری به پرده زد که خود پرده تا دیوار تا ادامه پیدا کند.

همچنین می‌توان پایین پرده را با وسیله‌ای بر روی دیوار ثابت کرد.

یکی از بزرگ‌ترین دلایل اتلاف سوخت در منازل، استفاده نادرست از اجاق گاز است. زیاد کردن بیش از حد شعله، قرار دادن ظروف کوچک روی شعله‌های بزرگ و ظروف بزرگ روی شعله‌های کوچک، از مهم‌ترین اشتباهاتی است که برخی خانم‌های خانه‌دار مرتکب می‌شوند و باعث هدر رفتن ۴۰ درصد سوخت اضافی می‌شوند.

در ضمن، حواس‌تان باشد که شعله اجاق گازتان باید آبی بسوزد.

علاوه بر این در حمام به جای باز گذاشتن یک‌سره دوش آب، مقداری آب گرم در وان بریزید و پس از شستشوی کامل، فقط برای آب‌کشی نهایی از دوش استفاده کنید.

همچنین یکی از راه‌های صرفه‌جویی سوخت در فصل زمستان، بستن کامل درهای منزل و حتی اتاق‌ها است.

اگر اتاق سردی دارید که داخل آن بخاری یا هیچ وسیله گرمازایی روشن نیست، باید در طول زمستان در آن را ببندید تا از ورود سرما به داخل خانه‌تان جلوگیری کنید.

برای این که ۱۰ درصد در مصرف سوخت صرفه‌جویی کنید، می‌توانید از اتاق خواب‌تان شروع کنید. در زمستان هوای اتاق را آن‌قدر گرم نکنید که مجبور به باز گذاشتن پنجره‌ها شوید.

پنجره‌ها و کانال کولر را خوب عایق‌بندی کنید. در زمستان تخت‌تان را از پنجره دور نگه دارید تا زیادی سردتان نشود و مجبور به زیاد کردن رادیاتورها نشوید.

از قرار دادن بخاری بزرگ در اتاق کوچک یا بخاری کوچک در اتاق بزرگ هم پرهیز کنید که این کار هم انرژی زیادی را هدر می‌دهد.

علاوه بر این باید به این نکته نیز توجه داشت که وجود هرگونه ترک در دودکش می‌تواند مقدار زیادی از انرژی گرمایشی را هدر دهد.

پس دودکش‌هایتان را سالی یک بار بررسی کنید و اگر دیدید که شکسته‌اند یا ترک ‌خورده‌اند، از یک تعمیرکار بخواهید که آنها را برایتان تعویض کند.

همچنین اکثر خانه‌ها یک اتاق کوچک به نام خرپشته در پاگرد آخرین طبقه‌شان دارند که از آنجا می‌توانند به پشت‌بام دسترسی داشته باشند.

وجود هرگونه منفذی مثل پنجره شکسته یا دیوار ترک‌خورده در این محوطه می‌تواند اسباب اتلاف انرژی گرمایشی در زمستان و انرژی سرمایشی در تابستان را فراهم آورد.

برای صرفه‌جویی بیشتر در مصرف سوخت باید دمای آبگرمکن‌تان را روی ۶۰ درجه سانتی‌گراد و حتی کمتر، تنظیم کنید.

اگر درجه آبگرمکن شما بیشتر از ۷۵ درجه سانتی‌گراد باشد، یعنی شما دارید سوخت زیادی را هدر می‌دهید.

آبگرمکن‌های قدیمی و آنهایی که برچسب مصرف انرژی‌شان در رده C یا پایین‌تر است، سوخت زیادی را هدر می‌دهند.

همچنین برای جلوگیری از به هدر رفتن سوخت و انرژی گرمایشی، لوله‌های‌ آب گرم و رادیاتور مرکزی را عایق‌بندی کنید و هرچند وقت یک بار به شوفاژخانه سر بزنید تا از نبود هرگونه ترکیدگی یا شکاف در لوله‌ها مطمئن شوید.

درجه رادیاتور مرکزی را هم خیلی زیاد نکنید و آن را بنابر سرما یا گرمای هوا تنظیم نمایید.

علاوه بر این توجه داشته باشید که وقتی قصد خرید بخاری یا کولر را برای منزل‌تان دارید، حتما به بزرگی خانه‌تان توجه داشته باشید.

بزرگ و پرقدرت بودن یک وسیله همیشه نشانه برتر بودن آن نیست.

پس اولین راه صرفه‌جویی در مصرف انرژی، خریدن وسایل گرمایشی و سرمایشی، متناسب با اندازه منزل و اتاق‌ها است.

سعی کنید از شومینه استفاده نکنید. در صورت عدم استفاده از شومینه پوشاندن درب شومینه بسیار کمک کننده است.

این کار اثر دودکشی شومینه را شدیداً مهار میکند.

خروجی کانال های کولر را از داخل با پوشش‌های به حدکافی ضخیم بپوشانید و در صورت استفاده از شوفاژ استفاده از شیرهای ترموستاتیک استفاده کنید.

همچنین درز همه پنجره ها را با درزگیر بپوشانید.

البته توجه داشته باشید، در صورتی که از بخاری گازی استفاده می کنید و یا پکیج شما از هوای داخل منزل استفاده می کند و دودکش دو جداره ندارد، باید حتما قسمتی از درزها را برای تأمین هوای تازه باز بگذارید.
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *