پنجشنبه ۹ فروردين ۱۴۰۳ - 28 Mar 2024
 
۰
۲
امیرعبداللهیان:

اردوغان در آینده نزدیک به تهران می‌‌‌آید/ تحولات لبنان را با جدیت و نگرانی دنبال می‌کنیم

دوشنبه ۲۴ آبان ۱۴۰۰ ساعت ۱۴:۳۹
کد مطلب: 782067
وزیر امورخارجه کشورمان گفت که رجب طیب اردوغان رئیس‌جمهور ترکیه در آینده نزدیک به تهران سفر می‌کند و نسبت به تحولات لبنان ابراز نگرانی کرد.
اردوغان در آینده نزدیک به تهران می‌‌‌آید
به گزارش جهان نيوز، حسین امیرعبداللهیان وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران که امروز (دوشنبه) در تهران میزبان «مولود چاووش اوغلو» وزیر خارجه ترکیه بود، پس از دیدار و گفت‌وگوی با وی در نشست خبری مشترک حضور یافت.
 
وزیر امور خارجه در ابتدای این نشست خبری ضمن خیرمقدم به همتای ترکیه‌ای خود گفت‌:  امروز گفت‌وگوهای مفید و مهمی را در خصوص توسعه مناسبات دو کشور توافق بر سر اینکه گفت‌وگوهای کارشناسی را دیپلمات‌های دو طرف برای تنظیم یک نقشه راه جدید در راستای همکاری‌های بلندمدت تهران و آنکارا مورد توافق قرار دادیم. امیدواریم در سفری که در آینده آقای رجب طیب اردوغان رئیس جمهور ترکیه به تهران خواهد داشت بتوانیم سند حاوی نقشه راه همکاری‌های بلندمدت دو کشور را نهایی کنیم.

وی اضافه کرد: توافق کردیم بر سر مفاد نقشه راه همکاری‌های بلندمدت دو کشور گفت‌وگوهای دیپلماتیک خود را شروع کنیم و امیدواریم در سفر آینده رئیس جمهور ترکیه به ایران این سند در حضور روسای جمهور دو کشور به امضا برسد.
رئیس دستگاه دیپلماسی افزود: در خصوص مسائل متنوع منطقه‌ای و بین‌المللی گفت‌وگوهای مفید و خوبی را با هم داشتیم. تمرکز بر تحولات در افغانستان، ضرورت توسعه ثبات، امنیت و آرامش در حوزه غرب آسیا و توجه بر سیاست همسایگی دو کشور و تأکید ما بر این‌که هر دو دولت مستقر در تهران و آنکارا دولت‌های عملگرایی هستیم و باید به سرعت هر گونه موانع احتمالی که در مسیر مناسبات دو کشور وجود دارد را برطرف کنیم.

* به مکانیسم‌های مشترکی برای سرعت بخشیدن به همکاری‌های دوجانبه رسیدیم
امیرعبداللهیان بیان کرد: در این جلسه به مکانیسم‌های مشترکی برای سرعت بخشیدن به همکاری‌های دوجانبه رسیدیم. در حوزه سرمایه‌گذاری‌های متقابل و فعالیت بخش خصوصی ظرفیت‌های فراوانی در دو کشور وجود دارد. در عین حال موانع و مشکلات محدودی نیز در مسیر تجار دو کشور مورد شناسایی قرار گرفت که توافق کردیم که نسبت به آن در اسرع وقت اقدام لازم را به عمل بیاوریم.

رئیس دستگاه دیپلماسی تأکید کرد: روابط دو کشور تاریخی، دوستانه و صمیمانه است و ما در مسیر توسعه همکاری‌ها به این روابط تاریخی و عمیق دو کشور توجه ویژه‌ای خواهیم داشت.

وی گفت: در مذاکرات امروز توسعه همکاری‌ها اقتصادی، تجاری و افزایش همکاری‌ها در حوزه انرژی، تسهیل تردد ترانزیتی و تقویت تجارت‌های مرزی و موضوعات کنسولی را مورد توجه ویژه قرار دادیم و خوشبختانه موانع جدی را در مسیر شتاب بخشیدن در این همکاری‌ها مشاهده نمی‌کنیم.

به گزارش فارس، امیرعبداللهیان بیان کرد: آن‌چه در دو سال گذشته بر بخشی از روابط دوجانبه سایه افکنده متاثر از شرایط کرونایی حاکم بر جهان است که مایلم با کمال خرسندی اعلام کنم که حتی در این شرایط کرونایی هم توانستیم سطح تبادل تجاری را حفظ کرده و بلکه در حوزه‌هایی افزایش دهیم.

وی ادامه داد: موضوع صیانت از محیط زیست و مقابله با تهدیدات زیست محیطی که از نگرانی‌های امروز جهان است مورد توجه دو کشور است. 
 
 
وزیر خارجه کشورمان همچنین در پاسخ به سؤالی درباره همکاری‌‌های سه جانبه ایران و ترکیه با دیگر کشورها در حوزه ترانزیت و ... نیز اظهار داشت: ما توافق کردیم در خصوص موضوعات تجاری و اقتصادی علاوه بر همکاری‌های دوجانبه، همکاری‌های سه یا چند جانبه را مورد توجه قرار دهیم و در ذیل نقشه راه همکاری‌های بلندمدت دو کشور این موضوع را در بخشی از سند مورد توجه قرار خواهیم داد.

* امیدواریم هر چه زودتر جنگ خانمان سوز علیه یمن خاتمه پیدا کند
وی با بیان این‌که ما در موضوعات منطقه‌ای اتفاق نظر فراوانی را در گفت‌وگوهای امروز داشتیم، عنوان کرد: در بحث یمن امیدواریم هر چه زودتر جنگ خانمان سوز علیه یمن خاتمه پیدا کند و محاصره انسانی این کشور مسلمان و عرب پایان یابد.

وزیر خارجه در مورد تحولات لبنان نیز خاطرنشان کرد: ما تحولات لبنان را با جدیت و نگرانی دنبال می کنیم. از اتفاقاتی که در عرصه دیپلماتیک و تعطیلی برخی از سفارتخانه‌های عربی در روزهای اخیر در لبنان اتفاق افتاده آن هم به دلیل حمایت یک مقام رسمی لبنان از پایان و توقف جنگ در یمن، از این منظر نسبت به تحولات لبنان ابراز نگرانی می‌کنیم و به سیاست‌های خودمان در حمایت از لبنان ادامه می‌دهیم.

این دیپلمات ارشد کشورمان تصریح کرد: در گفت‌وگوها به صورت مشترک اقدام تروریستی علیه نخست وزیر عراق را محکوم می‌کنیم و امیدواریم در سایه انتخابات برگزار شده در عراق هر چه زودتر دولت و پارلمان جدید در این کشور شکل بگیرد و عراق به سمت ثبات و آرامش هر چه بیشتر پیش برود.

* با جدیت موضوع تشکیل دولت فراگیر در افغانستان را دنبال می‌کنیم
امیرعبداللهیان ادامه داد: در موضوع افغانستان نیز ما با جدیت موضوع تشکیل دولت فراگیر در این کشور را دنبال می‌کنیم. امروز هم نماینده ویژه جمهوری اسلامی ایران در امور افغانستان طبق برنامه در کابل خواهد بود و یکی از اهدافی که هیأت جمهوری اسلامی دنبال می‌کند تشویق همه طرف‌ها در افغانستان به تشکیل دولت فراگیر ملی است.
به گزارش فارس، وزیر خارجه ترکیه نیز در این نشست خبری گفت که تحریم‌ها علیه ایران ظالمانه است و آن‌هایی که تحریم‌ها را اعمال کردند باید بردارند و امیدوارم مذاکرات در وین به نتیجه برسد.
مرجع : فارس
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *


United States
در حالت کلی ترکیه و ایران هوای همدیگر را دارند.....
مهدی
Iran, Islamic Republic of
اردوغان یک هدف داره مخواد بیاد ایران واز اون طرف با کمک آذربایجان جنوب ارمنستان را بگیرند تا راه ایران به اروپا و قفقاز
را بندند