کد QR مطلبدریافت صفحه با کد QR

۱۰ روش برتر جهت خم شدن میلگرد

22 آبان 1400 ساعت 10:03


ساختمان­‌ها به منظور داشتن استحکام و مقاومت کافی نیازمند میلگرد می­‌باشند. بتن بدون میلگرد کاربرد نداشته و در ساختمان مورد استفاده قرار نمی­‌گیرد. میلگردها سبب افزایش مقاومت بتن می­‌شوند. میلگردها، میله­‌های فولادی هستند که در سایزهای مختلفی تولید شده و در بتن­‌ریزی مورد استفاده قرار می­‌گیرند. میلگردها به صورت صاف یا آج­دار استفاده می‌­شوند. نوع آج­دار میلگرد سبب می‌­گردد تا میلگرد بطور محکم‌­تر درون بتن قرار گرفته و احتمال شکست بتن تا حد زیادی کاهش می‌یابد.

در برخی از موارد میلگردها به طور ساده و شاخه­‌ای کاربرد نداشته و می‌­بایست آن­ها را خم کرد و یا برش داد. برای مثال در برخی از نقاط فونداسیون و یا در آرماتوربندی می‌­بایست میلگرد را خم کرد. انتخاب روش برش میلگرد به وزن میلگرد و سایز و ابعاد موردنظر بستگی دارد. به طور کل می‌­توان برش میلگرد را در دو روش گرم و سرد طبقه­‌بندی کرد. روش برش گرم، تیغ اره دیسکی آتشی جزو روش­‌های گرم و سایر روش­‌ها به‌عنوان روش سرد در برش میلگرد شناخته می­‌شوند.

روش برش سرد نسبت به روش گرم به دلیل عدم تغییر ساختار مولکولی میلگرد، قابلیت برش در سایزها و اشکال مختلف، انعطافپذیری بیشتر، کیفیت سطحی بالاتر و عدم تولید گازهای سمی برتری دارد.

اگر تمایل دارید با 10 روش برتر جهت خم شدن میلگرد و قیمت میلگرد آجدار و ساده آشنا شوید به سایت مرجع آهن آلات تجارت گرام مراجعه کنید.

روش دستی خم­کاری میلگرد
ابزاری به نام خم­کن دستی در بازار وجود دارد که به طور مکانیکی و دستی می‌­توان میلگرد را با آن خم کرد. دستگاه خم کن دستی اهرمی دارد که کاربرد با فشار بر آن سبب خم شدن میلگرد می­‌گردد. میز خم کردن میلگرد، صفحه خم کن میلگرد و آچار میلگرد خم کن از اجزای تشکیل‌دهنده دستگاه خم کن دستی است. عموماً میز خم کردن میلگرد 80 سانتیمتر طول و 100 سانتیمتر عرض دارد، البته که در برخی موارد طول میزها به 2 تا 4 متر می­‌رسد و از این میزها به‌منظور بریدن میلگرد آرماتورهای بسته شده، بریدن مفتول و ... استفاده می­‌کنند. از دستگاه خم کن دستی برای خم کردن میلگردهایی با سایز بالا نمی­‌توان استفاده کرد.

مطالعه کنید! روش ساخت قطعات با cnc

دستگاه اره نواری
به‌وسیله این دستگاه می­‌توان میلگردهای با ضخامت بالا را به‌دقت برش داد. از ویژگی­‌های این دستگاه می­‌توان به قابلیت برنامه‌­ریزی، انجام برش به طور تمام اتوماتیک، برش زاویه­‌دار قطعات، کاهش ضایعات هنگام کار و ... اشاره کرد. نحوه کار دستگاه اره نواری به این صورت است که اره نواری به کمک الکتروموتور محورهای خود را به چرخش درآورده و با استفاده از جک هیدرولیکی میلگرد به حرکت در می‌­آید تا برش شود.

دستگاه اره دیسکی
دستگاه اره دیسکی جایگزینی برای دستگاه پرخطر اره آتشی است اما امنیت بالاتر و کیفیت بهتر دارد. با تعویض تیغه‌های این اره می‌­توان میلگردهای با ضخامت مختلف را برش داد.

دستگاه اره لنگ
دستگاه اره لنگ نسبت به دستگاه اره نواری و اره دیسکی کیفیت کمتری داشته و ضایعات بیشتری را تولید می‌کند. نحوه کار این دستگاه به این صورت است که در هنگام برش با به عقب و بالارفتن روی میلگرد عملیات برش انجام می‌شود.

اره دستی
ساده­‌ترین وسیله برای برش میلگرد است و از قدیمی­‌ترین آن­­ها به‌حساب می­‌آید. اره­‌ها سایزهای یکسانی دارند که دندانه­‌های آن­ها با هم متفاوت است. میلگرد نازک با اره­‌های دندانه ریز و اگر سایز بزرگ باشد با اره سایز بزرگ برش می‌دهند. از معایب این روش آن است که این وسیله خطرات زیادی در حین کار برای اپراتور ایجاد می­‌کند. وجود لوازم و تجهیزات ایمنی بسیار حیاتی است و در این روش احتمال تاب برداشتن یا شکستن تیغه وجود دارد.

دستگاه برش واترجت
دستگاه واترجت با استفاده از موتورهای پرفشار آبی عملیات برش مواد سخت را انجام می‌­دهد. البته از این دستگاه بیشتر در برش سنگ استفاده می­‌شود و از آن کمتر برای برش میلگرد استفاده می­‌کنند. دستگاه واترجت به دلیل دقت و سرعت بالایی که دارد به‌عنوان یکی از روش­‌های موردعلاقه جهت برش میلگرد مدنظر است.

قیچی برش میلگرد هیدرولیک
از ویژگی­‌های قیچی برش هیدرولیک میلگرد برش تعداد زیادی میلگرد در کمترین زمان است. میلگردهای تا قطر 35 با این دستگاه به‌راحتی قابل برش است.

دستگاه خاموت زن
دستگاه خاموت زن می­‌تواند به‌صورت اتوماتیک یا نیمه اتوماتیک میلگردها را به‌صورت چهارگوش یا گرد برش بدهد.

دستگاه حدیده
از این دستگاه جهت برش میلگردهای صاف و آج­دار استفاده می­‌شود. میلگردهای صاف تا سایز 50 و میلگردهای آج­دار تا سایز 45 توسط این دستگاه قابل برش است.

برش گرم
در روش برش گرم، دمای میلگرد را تا نقطه ذوب بالا می­‌برند. در این روش سه دستگاه هوابرش (پلاسما)، تیغ اره­‌های دیسکی آتشی و لیزر مورداستفاده قرار می­‌گیرد. در دستگاه هوابرش مشعلی وجود دارد که گاز را با سرعت بالا و به‌صورت فشرده خارج می­‌کند. این گاز در محل برخورد با میلگرد باعث ایجاد گاز پلاسمایی می­‌شود و یک قوس الکتریکی بین نازل و میلگرد ایجاد می‌­شود. در این روش حرارتی تا 2500 درجه سانتیگراد بر رول فلز متمرکز می­‌شود. اگرچه برش میلگرد به روش گرم مزایایی نظیر سرعت بالا و عدم ایجاد تراشه را در بر دارد ولی معایبی نظیر تغییر ساختار مولکولی فولاد، تغییر ظاهر کناره­‌های برش خورده، پرتی زیاد، دقت کم، ایجاد مواد شیمیایی و سمی را در برخواهد داشت.

تیغ اره دیسکی آتشی
تیغ اره دیسکی با ایجاد حرارت در محل برش روی میلگرد باعث جداشدن میلگرد می­‌شود. این روش نسبت به برش گرم که با دستگاه هوابرش یا پلاسما انجام می­‌گیرد، دقت و سرعت بالاتری دارد و تغییرات کمتری بر ساختار مولکولی میلگرد ایجاد می­‌کنند. بر این دستگاه دیسکی نصب می‌­شود که حدود 45000 دور در دقیقه می­‌چرخد. به دلیل ریسک بالای این روش به علت شکسته شدن تیغ اره و دیسک و خطری که برای اپراتور در برخواهد داشت، منسوخ شده است.


کد مطلب: 781782

آدرس مطلب: https://www.jahannews.com/news/781782/۱۰-روش-برتر-جهت-خم-شدن-میلگرد

جهان نيوز
  https://www.jahannews.com