پنجشنبه ۹ فروردين ۱۴۰۳ - 28 Mar 2024
 
۰
۱

دلیل استرس بازیکنان تیم ملی در دیدار با لبنان

جمعه ۲۱ آبان ۱۴۰۰ ساعت ۱۰:۰۲
کد مطلب: 781695
کارشناس فنی فوتبال معتقد است که شاگردان اسکوچیچ در دیدار با لبنان استرس داشتند و اگر شرایط اینگونه نبود، کار گره نمی‌خورد.
دلیل استرس بازیکنان تیم ملی در دیدار با لبنان
به گزارش جهان نيوز به نقل از تسنیم، اردشیر پورنعمت در گفت‌و‌گو با تسنیم درباره عملکرد تیم ملی ایران مقابل لبنان که با پیروزی 2 بر یک کشورمان همراه شد، اظهار داشت: همانطور که پیش‌بینی می‌شد، لبنان یک تیم دفاعی و بسته بود. آنها از نظر فنی نمی‌توانستند با ایران تقابل کنند، اما بازی گره خورد که نباید این اتفاق می‌افتاد. به خاطر مسائلی که در هفته گذشته پیش آمده بود تقریبا تیم عصبی بود و بچه‌ها تمرکز نداشتند.

این مدرس بین‌المللی فوتبال عنوان کرد: برای بردن تیمی مثل لبنان که بسته بازی می‌کند، چند کار می‌توان انجام داد. اول اینکه باید کسانی داشته باشیم که با تکنیک فردی بتوانند لایه‌های دفاعی را بشکنند، بازیکنانی مثل آزمون و قلی‌زاده را داشتیم اما خوب عمل نکردند. این بازیکنان از لحاظ ذهنی آماده نبودند و مغلوب جریان بازی شدند. راه دوم استفاده از ضربات ایستگاهی بود. نزدیک به 20 کرنر زدیم که معمولا بدون برنامه بود و دروازه‌بان حریف کنترل کرد.

پورنعمت افزود: راهکار سوم شکستن دیواره‌های دفاعی از کناره‌ها بود که از این راه در اواخر بازی موفق شدیم گل بزنیم. راه چهارم شوت‌های از راه دور بود که گل دوم را از این روش زدیم. اینها برنامه‌هایی است که باید مقابل تیمی که بسته بازی می‌کند، اجرا کنیم. تیم ما در اجرای این تاکتیک‌ها ضعیف بود. همه بازیکنان و کادرفنی این راهکارها را می‌دانند ولی اجرای آن سخت بود آن هم به خاطر شرایط زمین و مسائلی که در هفته گذشته بیرون از زمین رخ داده بود. همین اتفاقات باعث شد بازی گره بخورد.

این کارشناس فوتبال با اشاره به گل لبنان تصریح کرد: روی گلی که خوردیم توپ را رها کردیم و تنبیه شدیم،‌ دقیقاً مثل بازی با ژاپن. این اشتباهات در ذات بچه‌های ماست و قابل حل هم نیست. اینها ملی‌پوشان ما هستند و این عادت‌ها وجود دارد. باز شدن گره بازی فقط روی تجربه و رفتارهای فردی بود که این اتفاق افتاد اگر چه تعویض‌های اسکوچیچ تحلیل سیستم 1-3-2-4 ما را برای حریف به هم ریخت. خیلی ساده حریف ما را تحلیل می‌کرد اما تعویض‌ها یک بی‌نظمی به تیم ما داد که همین بی‌نظمی شکل دفاعی حریف را شکست.

پورنعمت گفت: قرار نیست بازیکنان مثل یک ماشین سر جای خودشان باشند. با یک نوک حمله و سه هافبک نفوذی باید به شکل فریبنده و کاذب عمل کنیم. با چینش و شکل بازی‌مان به بسته بودن حریف کمک کردیم که خوشبختانه در نهایت اسکوچیچ آن را به هم زد یا مجبور شد به هم بزند. اگر از اول چینش‌مان را به هم می‌زدیم، حداقل یک پنالتی می‌گرفتیم و تیم حریف مجبور می‌شد جلو بیاید.

وی ادامه داد: عوامل خارجی و درگیری‌ها بین سرمربی و طارمی از نظر ذهنی روی بازیکنان تأثیرگذار بود و به همین دلیل تیم دلهره و استرس داشت و عصبی بود. مسئله دوم، چینش ما قابل پیش‌بینی و ساده بود. معمولی‌ترین تیم‌ها هم مقابل 1-3-2-4 می‌توانند مقابله کنند. موضوع بعدی عدم استفاده از برنامه‌‌هایی بود که مخصوص این بازی‌هاست. مقابل تیم‌هایی که بازی را می‌بندند باید از کیفیت فردی، شوت از راه دور،‌ دور زدن دفاع و ... استفاده کنیم.

«اگر طارمی در ترکیب ایران حضور داشت، می‌توانستیم راحت‌تر مقابل لبنان به گل برسیم؟» این مدرس بین‌المللی فوتبال در واکنش به طرح این سؤال خاطرنشان کرد: اگر از حواشی بگذریم، طارمی بازیکن خوبی است. ممکن بود با او هم به این مشکل بخوریم، مهم فلسفه و سبک بازی مقابل این تیم‌ها است که باید از قبل برای بازیکنان ترسیم شود. در هفته گذشته آنقدر مسئولان و کادر درگیر مسئله طارمی بودند که تیم بحث فنی را فراموش کرده و تمرکز روی چیزهای دیگر بود وگرنه لبنان تیمی نیست که مقابل ما 90 دقیقه دوام بیاورد.

پورنعمت در پاسخ به این پرسش که به نظرش اقدام اسکوچیچ برای کنار گذاشتن طارمی درست بود یا خیر، یادآور شد: موافق این هستم که اصول را رعایت کنیم اما موافق این نیستم که یک مربی، تیم ملی را شبیه باشگاه اداره کند. مربی تیم ملی نباید دیدگاهش به سمتی باشد که تنش ایجاد کند. تنش؛ مقابله به مثل را به همراه دارد. تیم ملی تیم شخص خاصی نیست، طبیعتا سرمربی تیم ملی باید خیلی بزرگتر از اینها ببینید و در مصاحبه و رفتارها به گونه‌ای عمل کند که تنش ایجاد نکند. من موافق تنش نیستم.

اسکوچیچ کارش را انجام می‌دهد اما باید تفاوت تیم ملی و باشگاه‌ را بداند. در کل اگر نظم و انضباط نباشد همین می‌شود، تیم ما مقابل لبنان منظم نبود و هرج و مرج داشت.
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *


Iran, Islamic Republic of
بغیر از تفسیر و تحلیل آقای پور نعمت ، ببنده معتقدم بازیکنان تیم ملی فوتبال اصلاً تعصب ملّی ندارند ! بازی این افراد در تیم های باشگاهی رو با بازیشان در تیم ملّی مقایسه کنید ! متوجّه میشوید ! .