کد QR مطلبدریافت صفحه با کد QR

قدمی در تاریخ؛ شماره ۱۱

یک آریایی تمام عیار که دست راست اعلی حضرت بود!

24 آبان 1400 ساعت 8:58

یکی از مشهورترین سیاستمداران عصر پهلویِ پسر و از نوادگان خُزَیمه بن مُدرِکه از اعراب مشهور جنوب خلیج فارس، سلسله مراتب قدرت را به جای عربستان در ایران و با وزارتخانه های کشاورزی، کار و کشور آغاز کرد و با نخست وزیری و وزارت دربار محمدرضا شاه به اوج رساند.


گروه تاریخ جهان نیوز: کمتر کسی خبر دارد که شخصیت طراز اول سیاسیِ عصر پهلویِ پسر، عرب‌تبار و از ریشه‌دارترین خاندان‌های عرب عربستان سعودی است.


او و اجدادش جزو خاندان خُزَیمه از کهن‌ترین و سرشناس‌ترین خاندان‌های عرب‌تبار جنوب خلیج فارس و بودند. خاندانی که ۱۰ نسل قبل از پیامبر اسلام از خُزَیمه بن مُدرِکه به دنیا آمدند و طبق فرمایش رسول مکرم اسلام، خاستگاه ۱۰ پیامبر الهی بود.

در عصر منصور دومین خلیفه عباسی، خازم بن خُزَیمه از سرداران عرب، در سال ۱۵۳ شمسی برای سرکوب شورش خراسان مامور به ایران شد و این لشکرکشی و سرکوب موجب استقرار و سکونت همیشگی نوادگان خازم در منطقه کُهستان یا قهستان در حد فاصل جنوب استانهای خراسان رضوی و جنوبی و ورود تدریجی آل خُزَیمه به تمدن و فرهنگ ایران‌زمین و راهیابی به سلسله مراتب قدرت در عصر پادشاهان شد.
 

اسدالله عَلَم و ملک تاج قوام الملک
 
طایفه خُزَیمه در طول تاریخ دو دسته شد. شاخه اصلی نام خُزَیمه را حفظ کرد و شاخه انشعاب یافته نیز نام امیر عَلَم خان را بر خود گذاشت.

معروف‌ترین عضو خاندان خُزَیمه در ایران، امیر اسماعیل خان خُزَیمه حاکم قائن و فراه در عصر نادر شاه افشار بود که در اواخر قرن هجدهم میلادی سه نفر از روسای این طایفه پی در پی نام امیر عَلَم خان را بر خود گذاشتند و از خاندان اصلی، منشعب شدند و شاخه امیر عَلَم خان را بنیان گذاشتند.

معروف‌ترین امیر عَلَم خان، پدر اسدالله عَلَم، امیر محمدابراهیم خان عَلَم ملقب به شوکت الملک دوم در عصر پادشاهی مظفرالدین شاه، امیر بیرجند و قائنات و از مباشران و معتمدان رضا شاه پهلوی بود.

اسدالله علم یکی از مشهورترین سیاستمداران عصر پهلویِ پسر و از نوادگان خُزَیمه بن مُدرِکه از اعراب مشهور جنوب خلیج فارس بود که سلسله مراتب قدرت را به جای عربستان در ایران و با وزارتخانه های کشاورزی، کار و کشور آغاز کرد و با نخست وزیری و وزارت دربار محمدرضا شاه به اوج رساند و رفاقت با خاندان سلطنت را با کولی دادن به دختران کوچک شاه به حد اعلا رساند و تاسیس ساواک، سرکوب قیام ۱۵ خرداد ۱۳۴۲ و طرح انقلاب سفید شاه را به قیمت منفور کردن همیشگی خود نزد مردم ایران، به سلطانِ عجم هدیه داد.


راست: امیرعباس هویدا چپ: اسدالله عَلَم
 

بیشتر بخوانید:
پسر بچه‌ای که همسران شاه با او مشکل داشتند
چرا رضا‌خان حامی قدرتمند خود را ترور کرد؟!
از ساواک خصوصی قوام السلطنه چه می‌دانید؟!
جواب صریح مدرس به رضاخان که در تاریخ ماند
ماجرای سیاسی گربه سیندرلا/ لوسیفر واقعی کیست؟

سردسته زنان فاسد در زمان شاه که بود؟ +جزئیات
آخرین لحظات عمر ۴ قصاب طاغوت +عکس
گوشه‌ای از زندگی خصوصی رضاخان میرپنج
چرا قوام السلطنه پهلوی ها را تحقیر می‌کرد؟!
روایت جهانگرد مشهور از قدرت نظامی ایران در دوران صفویه


کد مطلب: 781546

آدرس مطلب: https://www.jahannews.com/news/781546/یک-آریایی-تمام-عیار-دست-راست-اعلی-حضرت

جهان نيوز
  https://www.jahannews.com