پنجشنبه ۳۰ فروردين ۱۴۰۳ - 18 Apr 2024
 
۰

فواید تزریق دوز سوم واکسن کرونا

سه شنبه ۱۸ آبان ۱۴۰۰ ساعت ۱۰:۰۵
کد مطلب: 781383
«هم‌اکنون تزریق دوز سوم واکسن کرونا در کشورهایی همچون انگلیس، ‌آمریکا، سوئد،‌ چین و ... در حال انجام است و ما نیز باید این موضوع را جدی بگیریم؛ به‌خصوص سالمندانی که واکسن سینوفارم را دریافت کرده‌اند، پس از گذشت چهار ماه از تزریق دوم باید نوبت سوم را دریافت کنند.»
فواید تزریق دوز سوم واکسن کرونا
به گزارش جهان نيوز به نقل از روزنامه جام جم، بابک عشرتی اپیدمیولوژیست نوشته است: «مدتی است تزریق دوز سوم واکسن کرونا در ایران آغاز شده و از افراد بالای ۶۰ سال خواسته‌شده برای دریافت واکسن نوبت سوم به مراکز واکسیناسیون مراجعه کنند.

به این ترتیب ایران ما نیز در زمره کشورهایی قرار گرفته که در حال تزریق واکسن نوبت‌ سوم هستند.

البته این واکسیناسیون در حال حاضر برای سالمندان کشور انجام می‌شود ولی ممکن است با تامین واکسن مورد نیاز به مرور ‌واکسینه‌شدن سایر گروه‌های سنی هم در دستور کار قرار بگیرد.

بر اساس آمار وزارت‌ بهداشت تا دیروز بیش از ۱۷۸ هزار نفر در کشور دوز سوم را دریافت کرده‌اند که قطعا در روزهای آینده این عدد بزرگ‌تر خواهد شد اما با توجه به این‌ که به نظر می‌رسد برخی افراد بالای ۶۰ سال برای تزریق دوز سوم یا در ضروری‌بودن این کار تردید دارند، باید گفت دریافت دوز سوم برای این گروه سودمند است.

در توضیح علت سودمندی دوز سوم همین نکته بس که تاثیر واکسن کرونا نیز مثل هر واکسن دیگری با گذشت زمان کاهش می‌یابد و ضروری است با دریافت دوز تقویتی،‌ این کاهش اثرگذاری را جبران کرد.

به طور مشخص در مورد افراد بالای ۶۰ سال، به‌ویژه گروهی از آنها که مستعد ابتلا به نوع شدید بیماری هستند، این نگرانی وجود دارد که با کاهش اثر واکسن پس از مدتی به سویه‌های شدید کرونا مبتلا شوند.

تحقیقات جهانی نیز نشان داده افراد دارای نقص سیستم ایمنی که بر اثر مصرف دارو پاسخ ایمنی ضعیف‌تری با تزریق واکسن در بدنشان ایجاد می‌شود، بهتر است پس از گذشت چند ماه از تزریق دوم، دوز یادآور را دریافت کنند.

مطالعات جهانی همچنین با این که هنوز کامل نیست اما نشان می‌دهد شش ماه پس از تزریق دوز دوم واکسن کرونا، اثربخشی آن رو به کاهش می‌رود (این کاهش با توجه به نوع واکسن‌ها متفاوت است) که این اتفاق،‌ دلیل خوبی برای تزریق دوز سوم در گروه‌های آسیب‌پذیر است.

از آنجا که برخی مطالعات بین‌المللی نیز این فرضیه را مطرح کرده است که واکسن‌های موجود در برابر سویه‌های جدید ویروس کرونا نمی‌توانند به اندازه سویه‌های اولیه، ایمنی ایجاد کنند نیز دلیل دیگری بر لزوم دریافت دوز سوم واکسن است.

هم‌اکنون تزریق دوز سوم واکسن کرونا در کشورهایی همچون انگلیس، ‌آمریکا، سوئد،‌ چین و ... در حال انجام است و ما نیز باید این موضوع را جدی بگیریم؛ به‌خصوص سالمندانی که واکسن سینوفارم را دریافت کرده‌اند، پس از گذشت چهار ماه از تزریق دوم باید نوبت سوم را دریافت کنند.

سالمندان ما باید بدانند اگر دوز سوم را دریافت نکنند، ممکن است سلامت‌شان به خطر بیفتد؛ چرا که کاهش سطح ایمنی ناشی از واکسن به‌ویژه در افراد مستعد احتمال ایجاد خطر را افزایش می‌دهد.»
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *