دوشنبه ۲۸ خرداد ۱۴۰۳ - 17 Jun 2024
 
۰

دستورالعمل کار با انکوباتور آزمایشگاهی

دوشنبه ۱۷ آبان ۱۴۰۰ ساعت ۰۹:۲۵
کد مطلب: 781250
دستورالعمل کار با انکوباتور آزمایشگاهی
در این مقاله، هر آنچه که باید درباره انکوباتور آزمایشگاهی مثل شرایط نگهداری و چگونگی کار با آن ها را بدانید، در اختیار شما قرار می دهیم. در ادامه با ما باشید که در صورت قصد خرید انکوباتور، بتوانید بهترین آن ها را مطابق با نیاز خود خریداری و استفاده کنید.

انکوباتور آزمایشگاهی مانند دیگر دستگاه‌های موجود در آزمایشگاه ها و یا دیگر وسایل روزمره که استفاده می‌کنیم انواع و اقسام مختلف و متفاوتی دارد. این دستگاه در رنج قیمت های مختلف و متفاوت و سایز ها و جنس های گوناگونی در بازار یافت می شود. در ادامه این مقاله، می خواهیم نحوه کار کردن و دستورالعمل چگونگی کار با آن را برای شما شرح دهیم، پس همراه ما باشید.
 
 دستورالعمل کار با انکوباتور آزمایشگاهی:
 از انکوباتورها برای کشت سلول ها و میکروب ها استفاده می کنند. دلیل استفاده از انکوباتور آزمایشگاهی این است که این دستگاه با حفظ و تنظیم رطوبت و گرمای خود می تواند موجب رشد و تکثیر میکروب ها ، سلول ها و به شکل کلی همه ی موجودات زنده شود و با حفظ شرایط بالا، محیط را برای زنده نگه داشتن آن ها فراهم می کند.

پس اساس کار انکوباتور ها بر این اصل استوار است، که این دستگاه و محیط داخلی آن برای رشد تمام میکروارگانیسم ها ضروری و مهم می باشد. چرا که برای نگهداری موجودات زنده درون یک محیط بسته تمام شرایط و پارامتر ها را دارا است.

در داخل انکوباتور ها از یک ترموستات استفاده می‌کنند. وظیفه این ترموستات ثابت نگه داشتن دمای داده شده به دستگاه می باشد، و این امکان را فراهم می‌آورد که می‌توان از خارج از دستگاه به کمک یک دماسنج دمای داخل دستگاه را اندازه گیری کرد‌. پس علت گرمای داخل انکوباتور وجود این ترموستات ها است که یک چرخه گرمایی را برای دستگاه به وجود می‌آورند. اما هنگام خاموش شدن دستگاه، گرمای درون محفظه داخل انکوباتور به قسمت بدنه ها می رود و موجب می شود که دستگاه انکوباتور سرد شود.
 
انکوباتور آزمایشگاهی
 
انواع دستگاه انکوباتور آزمایشگاهی و چگونگی کارکرد آنها:
انکوباتور ها به طور کلی به چهار دسته مجزا تقسیم بندی می شوند که این چهار دسته عبارتند از:
  • انکوباتور یخچال دار
    انکوباتورهای co2
    انکوباتور های قابل حمل
    انکوباتور های شیکردار
از پرکاربردترین انکوباتور های موجود در آزمایشگاه ها، انکوباتور یخچال دار می باشد. از این نوع انکوباتور بیشترین استفاده در آزمایشگاه ها به عمل می آید. باید توجه داشت که چرخه های سرمایش و چرخه های گرمایش در این انکوباتور باید همیشه در حالت تعادل بماند و حفظ شود.

انکوباتور های قابل حمل، همانگونه که از اسمشان پیدا است انکوباتورهایی هستند که در ابعاد و سایز های کوچک تر و قابل حملی درست شده ‌اند. می‌دانیم که یکی از خاصیت های انکوباتورها، حفظ رطوبت آن ها است. در این مدل از انکوباتورها آب در محفظه‌ای در زیر انکوباتور قرار می گیرد که رطوبت داخل دستگاه حفظ شود.

انکوباتور های co2 انکوباتور هایی هستند، که برای نمونه و محیط کشت هایی ک نیاز به رشد دارند، به کار می روند. این ‌نوع از کشت ها برای زنده ماندن و رشد نیاز به مقادیری از غلظت co2 دارند.

انکوباتور های شیکردار، از نوع انکوباتور هایی هستند که مزیت استفاده از آن ها در این است که گرما به شکل سریع و یکنواخت و هماهنگ در محفظه داخلی انکوباتور پخش می شود.
 
نکات ایمنی درباره انکوباتور آزمایشگاهی:
یک سری نکات کاربردی وجود دارد، که در هنگام کار با دستگاه انکوباتور آزمایشگاهی باید آن ها را رعایت کنیم، تا هم نمونه و محیط کشت بهتری تهیه کنیم و هم عمر این دستگاه ها را با استفاده صحیح و درست از آن ها بالا ببریم.

میکروارگانیسم ها نیازمند به این هستند که برای رشد و تکثیر خود دما بالا و محیط گرم باشد. به همین دلیل بهتر است در هنگام قرار دادن نمونه ها در داخل دستگاه، در دستگاه را مداوم باز و بسته نکنیم تا نتیجه دلخواه را به دست بیاوریم.

صفحه های موجود در انکوباتور، باید به گونه ای قرار بگیرند که سر آن ها در پایین باشد یعنی به شکل کاملاً وارونه. علت این کار این است که آب در داخل محیط جمع و یا متراکم  نشود.

محفظه داخلی انکوباتور حتماً باید به شکل مداوم و همیشه تمیز شود تا از نشستن موجودات دیگر در جلوی در و یا در گوشه های داخلی جلوگیری شود. این کار کمک می کند که شما به این دستگاه ها عمر طولانی تری ببخشید. همچنین موجب می شود که نتیجه کشت ها و نمونه های شما مطلوب تر و بهتر باشد.

وقتی که قصد دارید با انکوباتورها، مدت زمان بیشتری کار کنید، برای جلوگیری از خشکی داخل انکوباتور و دستگاه بهتر است در محفظه زیرین و پایینی این دستگاه از آب های استریل شده استفاده کنید تا فضای مرطوبی را برای شما فراهم کنند.
 
 

انکوباتور آزمایشگاهی

سخن های نهایی درباره انکوباتور آزمایشگاهی:
 دستگاه انکوباتور آزمایشگاهی موارد استفاده مختلف و بسیار زیادی را دارد. یعنی طیف استفاده از این دستگاه ها بسیار گسترده است، به این صورت که برای مطالعه خون شناسی و یا مطالعه هایی درباره بیوشیمی، مطالعه هایی که برای دارو ها انجام می شود و همچنین کار اصلی خود انکوباتور که کشت و رشد و تکثیر میکروارگانیسم ها هست، انجام می گیرد. از این دستگاه در موارد دیگر مثل مطالعات حیوان شناسی انجام می شود. به این صورت که برای تخم ریزی و یا بزرگ کردن حشرات کوچک از دستگاه نامبرده شده استفاده می کند.

دستگاه نام برده شده یکی از تجهیزات آزمایشگاهی است، که انرژی خود را از برق شهری تامین می‌کند. یعنی منبع تغذیه آن ها از ولتاژ و برق شهری می باشد. بر روی این دستگاه ها آلارم هایی تعبیه شده‌ است. که این آلارم ها مقدار رطوبت، مقدار گرما و دما را به ما نشان می دهند. که اگر زمانی دمای دستگاه از حد مجاز بیشتر شده باشد، ممکن است خطر سوختگی و آتش سوزی را به دنبال داشته باشد آن دما را با آلارم به ما هشدار می دهد. پس بهتر است هنگام کار با این دستگاه آلارم های تعبیه شده در انکوباتور را فعال کنیم تا در صورت بالا رفتن دما و یا دیگرعوامل که موجب آسیب رساندن به دستگاه نام برده می شوند را به ما اطلاع دهند. انکوباتور های امروزی معمولاً به شکل دیجیتال طراحی شده هستند و دارای دو درب می باشند که صفحه نمایشگر دیجیتال کار شده بر روی آن ها اطلاعات مهمی را درباره فضای درونی و محفظه انکوباتور در اختیار کاربران و کارکنان آزمایشگاهی قرار می دهد. مثل میزان دما، میزان رطوبت و نحوه گردش و چرخش گرما در داخل دستگاه.

در آزمایشگاه های بزرگ و خصوصی از انکوباتورهایی استفاده می شود که بزرگی بالایی دارند و حجم نمونه های کشت داده شده در داخل این دستگاه می تواند بسیار بالا باشد. یعنی در درون این انکوباتورها تعداد بالایی از نمونه ها را می توان قرار داد.
برچسب ها: رپورتاژ
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *