کد QR مطلبدریافت صفحه با کد QR

 تفاوت عطر و ادکلن و اسانس چه می باشد؟

15 آبان 1400 ساعت 16:27

تفاوت عطر و ادکلن و اسانس را در فروشگاه اسپلندور به صورت حرفه‌ای بدانید


در تصور عامه مردم عطر ((perfume یک محصول زنانه است که در شیشه‌های در باز ریخته می‌شود و دارای بو و ماندگاری با‌کیفیتی نیست. و در مقابل ادکلن به شیشه‌های لوکس و پلمپ شده‌ای گفته می‌شود که دارای عطری با قدرت پخش و ماندگاری بالا است.  اسانس هم همان ماده خوشبویی است که در تمام این شیشه‌ها ریخته می‌شود.

اما این تقسیم‌بندی به طور کلی غلط است. بر اساس بررسی فروشگاه اسپلندور تعریف درست عطر ماده خوشبویی است که از ترکیب روغن‌های معطر با الکل ساخته شده است و درصد‌های متفاوت این ترکیب محصولات متنوعی را می‌سازد. ادکلن تنها یکی از ترکیبات عطر محسوب می‌شود و مدل‌های بسیار باکیفیت‌تری از ادکلن در بازار وجود دارد.

اسانس همان روغن معطر است که ماده اصلی تشکیل‌دهنده هر عطر است و در فرآیند تقطیری از گیاهان و میوه‌های طبیعی گرفته شده است. البته در شرکت‌های مدرن اسانس از فرآیندی شیمیایی به‌دست می‌آید و ترکیبی از چند بوی طبیعی را شبیه سازی می‌کند.

مثلا ادکلن اونتوس مردانه که یکی از محصولات محبوب و گران شرکت کرید است ارايه دهنده بو‌های مختلفی است. در آغاز بوی این ادوپرفیوم ترکیبی از بوی سیب، آناناس و ترنج است. بعد از دو سه ساعت شما بوی چوب درخت قان، نعنای هندی و یاس را استشمام خواهید کرد و در ساعات پایانی اونتوس رایحه وانیل، خزه درخت بلوط و مشک را خواهد داشت.
 


 
حالا که از تفاوت عطر و ادکلن و اسانس آگاه شدید خوب است به ترکیب‌های مختلف عطر نگاهی بیندازیم و آن‌ها را از لحاظ ماندگاری و دستور ساخت مورد بررسی قرار دهیم.

عطر خالص
این مایع که از ۵۰ تا ۹۰ درصد اسانس معطر تشکیل شده است و بالاترین غلظت را در میان خوشبوکننده‌ها دارد. اما این ماده هیچگاه یک محصول آرایشی بهداشتی محسوب نمی‌شود چرا که با وجود ماندگاری بالا خاصیت پخش‌کنندگی بسیار کمی دارد. تمامی عطر‌ها برای انتشار بو نیازمند مقدار قابل توجهی الکل هستند. از سوی دیگر استعمال این ماده برای سلامت پوست و دستگاه بویایی انسان مناسب نیست و ممکن است باعث التهاب، خارش‌های پوستی و یا سردرد‌های شدید بشود.

پرفیوم
پرفیوم‌ها  حاوی ۱۵ تا ۴۰ درصد اسانس معطر هستند. این محصول در بازار جهانی با نام‌های (perfume, parfume, extrait de parfume) شناخته می‌شود. انجمن بین المللی عطر(IFRA) درصد عطر خالص را برای این محصول ۲۰ درصد بیان کرده است. از معروف‌ترین اکستریت پرفیوم‌ها در بازار ایران می‌توان به عطر بلک افغان اشاره کرد که با رایحه تلخ و گرم خود طرفداران ثابتی دارد.
ادوپرفیوم
اسانس با میزان ۱۰ تا ۲۰ درصد عطر ادوپرفیوم را می‌سازد. این مدل عطر که روی شیشه محصولات با عناوین ( Eau de perfume, mellisime) شناخته می‌شود بهترین عملکرد را از لحاظ ماندگاری و کیفیت پخش در میان تمام انواع عطر دارد. ایفرا میزان مناسب برای ساخت ادوپرفیوم را ۱۵ درصد می‌داند. بسیاری از برند‌ها محصولات گران و مشهور خود را با درصد ادوپرفیوم توزیع می‌کنند.

ادوتویلت
در جایگاه بعدی عطر با میزان اسانس ۵ تا ۱۵ درصد قرار دارد. ادوتویلت (Eau de toilette) پر‌کاربرد‌ترین ترکیب مورد استفاده در صنعت عطرسازی است. ایفرا به‌عنوان یک سازمان مرجع میزان مناسب برای ساخت ادوتویلت را ۱۰ درصد بیان کرده است. گرچه ادوتویلت نسبت به ادوپرفیوم‌ها میزان پخش‌کنندگی کمتری دارد ولی طبقه متوسط به دلیل صرفه اقتصادی تمایل بیشتری برای خرید ادوتویلت‌ها دارند.

یکی از معروف ترین ادوتویلت‌ها دیور ساواج است که در سال ۲۰۱۵ روانه بازار شد. این عطر فرانسوی با بوی خنک و تند توانسته مردان زیادی را طرفدار خود کند. دیور ساواج می‌تواند نماینده بسیار خوبی برای نشان دادن شخصیت شیک و منحصر به فرد شما باشد. نت اولیه این محصول ترنج و فلفل است و در ساعات پایانی روز که چهره اصلی خود را نشان می‌دهد با رایحه آمبروکسان، لابدانیوم و سدر شناخته می شود.


 
ادوکلن
در بخش توضیح تفاوت عطر و ادکلن و اسانس خاطر نشان کردیم که بسیاری از مردم انواع مختلف عطر را به نام ادکلن می‌شناسند اما عطر با غلظت ۳ تا ۸ درصد چیزی است که به نام ادکلن (Eau de cologne) شناخته می‌شود. ایفرا مقدار مناسب برای تولید ادکلن را اسانس ۵ درصد می‌داند. اکنون دیگر متوجه شده‌اید که عنوان ادوکلن به میزان ادوتویلت و ادوپرفیوم قابلیت پخش‌کنندگی و ماندگاری را ندارد.

ادوفرش
کمترین میزان اسانس در ادوفرش‌ها قرار دارد. (Eau de fraiche) اسانسی بین ۱ تا ۳ درصد را دارا است و برای محصولاتی همچون دئودورانت افترشیو و بادی اسپلش استفاده می شود. البته درصد پایین اسانس در این محصولات به معنای بی‌کیفیت بودن آن‌ها نیست بلکه تنها از ماندگاری و پخش‌کنندگی کمتری برخوردار هستند.

آنچه تفاوت عطر و ادکلن و اسانس به ما می‌آموزد
اکنون با مطالعه این مقاله تفاوت عطر و ادکلن و اسانس را به‌خوبی فهمیدید و امکان این را دارید که با آگاهی دقیق‌تری به خرید محصولات خوشبو‌کننده بپردازید. افرادی که تصمیم دارند با حضور در جلسات و میتینگ‌های رسمی اشخاص زیادی را تحت تاثیر خود قرار دهند می‌توانند با صرفه هزینه بیشتر با خرید ادوپرفیوم‌های اورجینال مانند بلو شنل جایگاه ویژه و محترم خود را تثبیت کنند.

 گرچه با پرداخت مبلغ کمتر می‌توانید ادوتویلت‌های شیکی را انتخاب کنید که برای مصارف روزانه و حضور در جمع دوستان و آشنایان کاملا مناسب باشد. در کنار توجه به میزان اسانس مصرف شده در عطر‌ها حتما به جنس و مدل شیشه محصول دقت کنید تا از خرید ادکلن‌های تقلبی در امان بمانید و با استفاده از عطر‌های مرغوب همیشه در میان اطرفیان بدرخشید.


کد مطلب: 781087

آدرس مطلب: https://www.jahannews.com/news/781087/تفاوت-عطر-ادکلن-اسانس-می-باشد

جهان نيوز
  https://www.jahannews.com