پنجشنبه ۳۰ فروردين ۱۴۰۳ - 18 Apr 2024
 
۱
۸

موسویان: «برجام موشکی» پیش نیاز عادی سازی روابط اقتصادی با جهان است

پنجشنبه ۱۳ آبان ۱۴۰۰ ساعت ۰۹:۱۳
کد مطلب: 780865
بخش قابل توجهی از جریان اصلاح طلب می گوید مشکل از ماست که کم امتیاز دادیم و باید خیلی بیشتر این ها به آمریکا امتیاز بدهیم تا بلکه تغییری ایجاد شود.
موسویان: «برجام موشکی» پیش نیاز است!
به گزارش جهان نيوز، «حسین موسویان» عضو تیم مذاکره کننده هسته ای در توافق سعدآباد- در دولت اصلاحات- که در آمریکا ساکن است، در مصاحبه با روزنامه آرمان گفت «تا زمانی که تحریم‌های اولیه و تحریم های آمریکا مرتبط به سایر موضوعات مثل تروریسم و حقوق بشر و موشک و منطقه ادامه داشته باشد، عادی سازی روابط اقتصادی ایران با جهان با مانع موجه خواهد بود چون شرکت‌ها و بانک‌های بین المللی بزرگ نگران تحریم‌های چند لایه و پیچیده و مجازات‌های آمریکا خواهند بود. ایران نخواهد توانست از منافع اقتصادی برجام به‌طور کامل و صددرصدی بهره مند شود».
 
موسویان در ادامه گفت: «لغو همه تحریم‌های هسته‌ای و فراهسته‌ای به مذاکرات هسته‌ای و فراهسته‌ای نیاز دارد درحالی که مذاکره کنندگان هسته‌ای ما، صرفا مجاز به مذاکره درمورد موضوع هسته‌ای هستند...همچنین ایران از آمریکا تضمین می‌خواهد که به برجام پای بند خواهد ماند. مذاکره کنندگان آمریکایی اختیار تصمیم گیری درمورد اختیارات رئیس جمهور بعدی را ندارند».


همچنین «عباس عبدی» فعال اصلاح طلب در یادداشتی در روزنامه اعتماد نوشت: «اگر ترامپ هم رییس‌جمهور نمی‌شد، به احتمال فراوان دموکرات‌ها نیز با ایران در موضوع برجام به بن‌بست می‌رسیدند و شاید از طریق سازوکار ماشه برای خلاص شدن از برجام گام برمی‌داشتند. این وضعیت محصول نادیده گرفتن روح برجام و نکات نانوشته آن است که به احتمال زیاد شفاهی یا به‌طور ضمنی اظهار شده است. در واقع برجام یک گام مهم و اولیه از مجموعه اقدامات و توافقات منطقه‌ای بوده است و اگر قرار بود که موضوع هسته‌ای حل شود و سایر مسائل باقی بمانند و حتی تشدید شوند، طبعا طرف مقابل به این وضع تن نمی‌داد که نداد».


جریان اصلاح طلب هیچگاه آمریکا را به دلیل اعمال تحریم های ظالمانه علیه ملت ایران محکوم نکرده و مورد مواخذه قرار نمی دهد. این طیف می گوید مشکل از ماست که کم امتیاز دادیم و باید خیلی بیشتر این ها به آمریکا امتیاز بدهیم تا بلکه تغییری ایجاد شود.
فعالین اصلاح طلب هیچگاه به این سوال پاسخ نمی دهند که چرا علیرغم تعطیلی بخش عمده صنعت هسته ای، تحریم ها در پسابرجام دو برابر شد!؟ چرا علیرغم امضای برجام، دلار حدود 10 برابر گران شد و به همین میزان ارزش پول ملی کاهش یافت!؟

جریان اصلاح طلب راه حل گشایش اقتصادی را در امتیازدهی یکطرفه به آمریکا خلاصه شده است. نکته قابل تأمل اینجاست که علیرغم تجربه برجام در سالیان اخیر، ین طیف اصرار دارد که همین الگو در دیگر حوزه ها و از جمله حوزه موشکی و منطقه ای نیز تکرار شود.

یک سوال؛ چه تضمینی وجود دارد که به فرض محال به واسطه بتن ریزی در صنعت موشکی، تحریم ها لغو شود!؟

بخش قابل توجهی از جریان اصلاح طلب در قالب «کاسبان تحریم» ضمن ارسال پالس به طرف غربی جهت زیاده خواهی و گستاخی، ایران را به عقب نشینی و امتیازدهی یکطرفه تشویق می کند.
مرجع : مشرق
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *


برجام مرد و تموم شد
صابر
Iran, Islamic Republic of
چقدر خوب برای آمریکا و انگلیس کار کرده که ساکن اونجا شده
Iran, Islamic Republic of
..... یک غربگرای کامل از او چه انتظاری دارید؟!!!
Iran, Islamic Republic of
« بهترین گزینه مردم ایران فقط لغو برجام روحانی و سه کشور اروپایی است»
Iran, Islamic Republic of
.
آمریکایی ها و کشورهای اروپایی از سال 1332 تاکنون با ملت ایران دشمن هستند، نه صلح آمیز هسته ای و موشک .
Iran, Islamic Republic of
نتیجه مذاکراه حسین موسویان عضو تیم مذاکره کننده هسته ای با آمریکا و کشورهای اروپایی و... متاسفانه تاکنون هیچ فایده ای، نتیجه ای، سودی و ارزشی برای مردم ایران و کشور ایران ندارد و نداشته است.
Iran, Islamic Republic of
کسانی که از سال 1392 تاکنون برای آمریکا فرش قرمز پهن می کنند، عراق، لیبی، سوریه، یمن و افغانستان را ببینند.
Iran, Islamic Republic of
در پاسخ به حسین موسویان» عضو تیم مذاکره کننده هسته ای
درپاسخ به دشمنان درجه یک داخلی و دشمنان درجه یک خارجی سگ دست نشانده آمریکا و متحدانش
ما در زمان جنگ تحمیلی هشت ساله صلح آمیز هسته ای و موشک نداشتم پس چرا آمریکایی ها و کشورهای اروپایی و کشورهای عربی همه جانبه از رژیم جنایتکار صدام دیکتاتور کمک، حمایت و پشتیبانی نظامی می کردند.