پنجشنبه ۶ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 25 Apr 2024
 
۱

سفر رئیس سازمان سیا به مسکو در بحبوحه تنش‌های دو کشور

چهارشنبه ۱۲ آبان ۱۴۰۰ ساعت ۱۴:۲۶
کد مطلب: 780807
مدیر آژانس اطلاعات مرکزی آمریکا در سفری دو روزه به مسکو با مقامات ارشد اطلاعاتی روسیه دیدار و گفت‌وگو کرد.
سفر رئیس سازمان سیا به روسیه
به گزارش جهان نيوز به نقل از فارس، هم‌زمان با اوج گرفتن تنش‌ها میان آمریکا و روسیه، «ویلیام بِرنز» رئیس آژانس اطلاعات مرکزی آمریکا به مسکو سفر کرد.

به نوشته وبگاه شبکه «سی‌اِن‌اِن»، سخنگوی سفارت آمریکا در مسکو گفت هیأتی آمریکایی به سرپرستی برنز در سفری دو روزه وارد روسیه شده است تا با مقامات اطلاعاتی این کشور رایزنی کند.

این مقام آمریکایی گفت: «آن‌ها با اعضای دولت روسیه دیدار خواهند داشت تا طیفی از مسائل مربوط به روابط دوجانبه را به بحث بگذارند».

سی‌اِن‌اِن نوشت، برنز در روز اول سفر به مسکو با «نیکلای پاتروشف» رئیس شورای امنیت ملی روسیه دیدار کرده است. این نهاد روسی نیز اطلاعاتی درباره جزئیات این دیدار ارائه نکرد و فقط به این توضیح اکتفا کرد که آن‌ها «روابط روسیه و آمریکا» را به بحث گذاشتند.

به نوشته پایگاه خبری «آنی نیوز» برنز با «سرگئی ناریشکین» مدیر سازمان اطلاعات خارجی روسیه نیز دیدار و گفت‌وگو کرده است.

این سازمان در بیانیه‌ای اعلام کرد: «دیدار آن‌ها بر همکاری‌های دو سازمان در زمینه روابط ایالات متحده و روسیه تمرکز داشت و دو طرف بر مبارزه با تروریسم بین‌المللی تأکید کردند».

سفر برنز به مسکو در حالی صورت می‌گیرد که «سرگئی ریابکوف» معاون وزیر خارجه روسیه روز سه‌شنبه گفت که روسیه و آمریکا باید به جنگ‌های دیپلماتیک میان خود پایان دهند.

وی که در یک انجمن به سخنرانی می‌پرداخت، با ابراز این موضوع که از جنگ‌های دیپلماتیک متنفر بوده، گفت که اقدام آمریکا در تعطیلی کنسولگری روسیه در سانفراسیسکو و دستور به دیپلمات‌های روس برای ترک آمریکا ظرف ۲۴ ساعت، «غیرقابل تصور» بود.

به رغم تشدید تنش‌ها در روابط واشنگتن و مسکو و تدارک آمریکا برای اخراج ۵۵ عضو سفارت و کنسولگری‌های روسیه، «سرگئی لاوروف» وزیر امور خارجه روسیه و جو بایدن در حاشیه نشست گروه ۲۰ دیدار کردند.

مسکو علاوه بر تنش‌های دیپلماتیک، درخصوص اقدامات تحریک‌آمیز واشنگتن و متحدانش در مجاورت مرزهای آبی و زمینی روسیه نیز هشدار داده و درخصوص تشدید تنش‌ها ابراز نگرانی کرده است.

لاوروف روز یکشنبه در حاشیه اجلاس سران گروه ۲۰ در شهر «رم» در ایتالیا گفت، نمایش پرچم نیروی دریایی آمریکا در دریای سیاه به ثبات جهانی نمی‌افزاید.

وزیر امور خارجه روسیه با بیان اینکه آمریکا اصرار دارد تا پایگاه‌های نظامی خود را در آسیای مرکزی مستقر کند، گفت: «رئیس‌جمهور [ولادیمیر] پوتین نسبت به تلاش آمریکا برای استقرار نظامی در آسیای مرکزی به [جو] بایدن هشدار داده است».
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *