کد QR مطلبدریافت صفحه با کد QR

ریاض به بیروت:

حزب‌الله را حذف کنید، بحران تمام است!

10 آبان 1400 ساعت 8:31

وزیر خارجه عربستان سعودی همه چیز را درباره هدف از تنش‌آفرینی در روابط با لبنان گفت؛ اینکه برای ریاض، همه چیز به حزب‌الله برمی‌گردد و هدف، دور کردن حزب‌الله از ساختار قدرت است: «ریشه‌های بحران کنونی در روابط با لبنان تسلط حزب‌الله در این کشور است.» حالا تعداد بیشتری از سیاستمداران لبنانی نسبت به طرح ریاض برای ساقط کردن دولت نوپای میقاتی هشدار داده‌اند.


به گزارش جهان نیوز به نقل از جوان، وزیر خارجه عربستان سعودی همه چیز را درباره هدف از تنش‌آفرینی در روابط با لبنان گفت؛ اینکه برای ریاض، همه چیز به حزب‌الله برمی‌گردد و هدف، دور کردن حزب‌الله از ساختار قدرت است: «ریشه‌های بحران کنونی در روابط با لبنان تسلط حزب‌الله در این کشور است.» حالا تعداد بیشتری از سیاستمداران لبنانی نسبت به طرح ریاض برای ساقط کردن دولت نوپای میقاتی هشدار داده‌اند.

به گزارش «جوان»، مردم صنعا روز یک شنبه ۹ آبان ماه را در حالی آغاز کردند که شب قبل از آن تصاویر بزرگی از «جورج قرداحی» وزیر اطلاع‌رسانی دولت لبنان در تابلو‌های بزرگ خیابان‌های پایتخت یمن نصب شده بود. در بزرگ‌ترین تابلو‌های تبلیغاتی صنعا در کنار تصاویر وزیر اطلاع‌رسانی لبنان نوشته شده بود: «بله جورج، جنگ یمن بیهوده است.»

جورج قرداحی از مجریان معروف لبنانی است که به تازگی در کابینه دولت جدید، سکان وزارت اطلاع‌رسانی را در دست گرفته است. انتشار فیلم ویدئویی از صحبت‌های این وزیر لبنانی که البته مربوط به دوران قبل از ورود او به دولت است، به عامل تنش در روابط با عربستان منجر شد. قرداحی در این فیلم در پاسخ به یک سؤال می‌گوید: «تجاوز وحشیانه به یمن باید متوقف شود. آنچه که یمنی‌ها انجام می‌دهند، حقوق قانونی آن‌ها در دفاع از خود است و من پایداری مردم یمن در قبال این تجاوز را ارج می‌نهم.»‌ریاض هم در واکنش به این اظهار‌نظر، سفیر خود از لبنان را فراخوانده و از سفیر لبنان خواسته ریاض را ترک کند. بحرین، امارات و کویت هم در اقدامی مشابه از سفیر لبنان خواستند این کشور‌ها را ترک کند.
قرداحی بهانه است!

«فیصل بن فرحان»، وزیر خارجه عربستان سعودی دیروز در تازه‌ترین و ظاهراً اولین موضع‌گیری درباره تنش با لبنان، پرده از اختلافات با لبنان کنار زد و چهره آشکارتری از تنش اخیر را ارائه کرد. او راست و پوست‌کنده همه حرف‌ها را زد: «ریشه‌های بحران کنونی در روابط با لبنان تسلط حزب‌الله در این کشور است.» وزیر خارجه عربستان با صریح‌ترین لهجه ممکن خواستار حذف حزب‌الله از ساختار سیاسی لبنان شده و می‌گوید: «مسئله تنش اخیر با لبنان بسیار فراتر از موضوعات جاری است و لازم است دولت لبنان در مسیری قدم بردارد که این کشور از ساختار سیاسی که تسلط حزب‌الله را تقویت می‌کند، آزاد شود. وزیر خارجه عربستان اگرچه گفته که کشورش هیچ نظری درباره اینکه آیا دولت کنونی باید باقی بماند یا برود، ندارد، اما با اشاره به حزب‌الله به این مسئله اذعان کرده که اختلافات با لبنان به‌دلیل موقعیت حزب‌الله در این کشور است. البته حزب‌الله لبنان هم در برابر اظهارنظر وزیر خارجه عربستان سکوت نکرد. «علی دعموش» نایب رئیس شورای اجرایی حزب‌الله طی مراسمی گفت: «لبنان ذلیل و توسری‌خور عربستان سعودی، امارات یا هیچ کشور دیگری نیست.»

تلاش عربستان برای ساقط کردن میقاتی
روز شنبه «عبدالباری عطوان» تحلیلگر مشهور جهان عرب با اشاره به اهداف پشت پرده ریاض در جنجال با لبنان، نوشت: «واقعیت این است که سعودی‌ها مانند صهیونیست‌ها دست به جنجال‌آفرینی می‌زنند. سؤال این است که این همه جار و جنجال برای چیست؟ مگر قرداحی چه گفته است؟ چه کسی در یمن مراسم عزا و عروسی را بمباران می‌کند؟» حتی برخی چهره‌های سیاسی لبنان، عربستان را به برنامه‌ریزی برای ساقط کردن دولت و برهم زدن ثبات داخلی بیروت متهم کرده‌اند. «محمد رعد»، نماینده پارلمان لبنان در سخنانی عربستان سعودی را به تلاش برای به تعطیلی کشاندن انتخابات پارلمانی آتی این کشور و برهم زدن ثبات آن متهم کرد و گفت: «اینگونه به نظر می‌رسد آن که بحران امروز لبنان را ایجاد کرده است، انتخابات را نمی‌خواهد و درصدد ایجاد اخلال در آن است. نتیجه انتخابات آینده آن‌گونه که آن‌ها می‌خواهد، نخواهد بود.»

تلاش عربستان برای برهم زدن اوضاع داخلی لبنان از نگاه رسانه‌های لبنانی هم دور نمانده و «ناصر قندیل» سردبیر روزنامه البنا چاپ بیروت در یادداشتی هدف اصلی سعودی‌ها از این نمایش جدید را سقوط دولت و انتقام‌جویی از شکست سیاست‌های ریاض در لبنان و یمن دانست. نویسنده در ادامه به شرایط زمانی به پا شدن چنین معرکه‌ای اشاره می‌کند و می‌نویسد که این تحولات در حالی صورت می‌گیرد که به نظر می‌رسد عربستان سعودی زیر بار نگرانی از پرونده یمن و شتاب گرفتن در مسیر یک ضرر بزرگ قرار داد و لبنان در سایه دولتی قرار دارد که در ایجاد بهبود شرایط با مشکل مواجه است.

قطر و عمان به صدور بیانیه اکتفا کردند
در میانه واکنش کشور‌های عربی خلیج فارس به تنش اخیر در روابط عربستان و لبنان، قطر و عمان به صدور بیانیه اکتفا کردند. وزارت خارجه قطر با انتشار بیانیه‌ای ضمن محکوم کردن اظهارات جورج قرداحی، وزیر اطلاع‌رسانی لبنان اعلام کرد: «موضع وزیر اطلاع‌رسانی لبنان در قبال کشورش و مسائل عربی غیرمسئولانه است». این وزارتخانه افزود: «از دولت لبنان می‌خواهیم تدابیر لازم را برای حل اختلافات و حل مشکل با عربستان اتخاذ کند.» وزارت خارجه عمان هم در بیانیه خود با ابراز تأسف از تنش دیپلماتیک میان ریاض و برخی کشور‌های عربی با بیروت، همه طرف‌ها را به خویشتنداری دعوت کرد. در این بیانیه آمده است: ما از تیرگی روابط بین تعدادی از کشور‌های عربی و جمهوری لبنان متأسفیم و خواهان خویشتنداری همگان هستیم. وزارت امور خارجه لبنان روز یک شنبه از موضع سلطان‌نشین عمان در قبال تنش ایجاد شده میان بیروت - ریاض قدردانی کرد، اما به نظر نمی‌رسد که سعودی‌ها به راحتی از بهانه خود برای تنش با لبنان دست بکشند. تنشی که دولت جدید لبنان را با چالش غیرضروری روبه‌رو کرده و تداوم آن امکان دوقطبی شدن فضای سیاسی لبنان را بیش از گذشته خواهد کرد.


کد مطلب: 780536

آدرس مطلب: https://www.jahannews.com/news/780536/حزب-الله-حذف-کنید-بحران-تمام

جهان نيوز
  https://www.jahannews.com