پنجشنبه ۹ فروردين ۱۴۰۳ - 28 Mar 2024
 
۳
۲۸

افشای سند «خزانه خالی» درست یا غلط + جزئیات و تصاویر

سه شنبه ۴ آبان ۱۴۰۰ ساعت ۱۲:۵۰
کد مطلب: 779984
حسن روحانی رئیس جمهوری سابق، مردادماه امسال خطاب به نوبخت رئیس سازمان برنامه و بودجه رسماً اعلام کرده، «همه موجودی خزانه تخلیه شده است.»
افشای سند «خزانه خالی» درست یا غلط + جزئیات و تصاویر
به گزارش جهان نيوز، خبرگزاری تسنیم در گزارشی مدعی شد: دولت سیزدهم در شرایط بسیار نامطلوب اقتصادی سکان هدایت اقتصاد کشور را در دست گرفته است و شواهد و قرائن مختلف، مستند به آمارهای مراکز دولتی و غیردولتی نشان می داد، چالش هایی مانند کسری بودجه، تورم، رکود اقتصادی از جمله میراث‌های شومی است که در چند ماه نخست حضور دولت جدید گریبان اقتصاد ایران را گرفته است.

اخیراً هم گزارشی منتسب به بانک مرکزی منتشر شد که نشان می داد تورم در نیمه نخست سال 1400 به بیش از 50 درصد رسیده است. همچنین گزارش اخیر مرکز پژوهش‌های مجلس حاکی از کسری بودجه حداقل 400 هزار میلیارد تومانی و عدم تکافوی منابع بودجه در سال جاری است.

این در حالی است که در روزهای پایانی حضور دولت دوازدهم، هزینه های جدیدی از جمله همسان سازی حقوق بازنشستگان و همچنین رتبه بندی معلمان آن هم در شرایط سخت کسری بودجه شدید به هزینه‌های جاری دولت اضافه شده است که همگی این شواهد حاکی از تحویل یک خزانه خالی به دولت سیزدهم بود، هرچند سند رسمی برای اثبات آن وجود نداشت.

اما...
بر اساس سندی که امروز خبرگزاری تسنیم به آن دست یافته، محمود واعظی رئیس دفتر رئیس جمهور در تاریخ 9 مرداد 1400 طی نامه ای به نوبخت رئیس سازمان برنامه و بودجه می نوسید: نامه شماره 194653 مورخ 1400/4/28 جناب عالی با موضوع درخواست « پرداخت مبلغ مورد اشاره نزد خزانه به منظور تکمیل و بهره برداری از پروژه آبرسانی به آبیک» که تصویر آن به پیوست ارسال می شود، به استحضار ریاست محترم جمهوری رسید، پی نوشت فرمودند:  

«همه موجودی خزانه بر اساس درخواست های جنابعالی تخلیه شده است. موجودی وجود ندارد»
 

خبرگزاری مهر تکذیب کرد!/ ادعایی کذب درباره خزانه/ پاس گل به دشمن در آستانه مذاکرات هسته‌ای

اما ساعاتی بعد خبرگزاری مهر گزارش خبرگزاری تسنیم را تکذیب کرد و نوشت:امروز نامه‌ای منتسب به دفتر رئیس جمهور قبلی منتشر شد که در آن عنوان شده در روزهای پایانی دولت دوازدهم، آقای روحانی خطاب به محمدباقر نوبخت، رئیس وقت سازمان برنامه و بودجه از «تخلیه»!!! شدن خزانه کشور سخن گفته است.

در سوال برانگیز بودن این نامه همین بس که علاوه بر ادبیاتی عجیب و فقدان مهر محرمانه، نشان می‌دهد گویا رئیس سازمان برنامه و بودجه کشور از وضعیت خزانه مطلع نیست و باید رئیس جمهور وضعیت خزانه را به وی اعلام کند حال آنکه علی القاعده این رئیس جمهور است که وضعیت خزانه را از رئیس سازمان برنامه و بودجه خود استعلام می‌گیرد!

در روزهای اخیر این دومین بار است که مکاتبات و گزارشاتی منتسب به «دولت و سازمان برنامه در دولت قبلی» منتشر می‌شود که یک‌بار به غلط و برخلاف همه محاسبات و اصول اقتصادی ادعای رسیدن قیمت دلار به چند صدهزار تومان را مطرح می‌کنند و یک‌بار برخلاف واقعیت موجود و متناقض با اظهارات مقامات اقتصادی دولت، از خزانه خالی سخن به میان می‌آورند.

انتشار چنین گزارش‌ها و نامه‌هایی آن هم در بحبوحه مذاکرات و در شرایطی که مردم و به ویژه فعالان اقتصادی به برنامه‌ها و تدابیر اقتصادی دولت رئیسی چشم امید بسته‌اند و انتظارات تورمی شان قدری تعدیل شده، بسیار تردید برانگیز است و از انگیزه‌هایی نادرست که قصد ضربه به مصالح ملت و کشور را دارد، حکایت دارد. انگیزه‌هایی که از طرفی به دنبال ارسال سیگنال ضعف به دشمن برای اعمال تحریم‌های بیشتر و از طرفی به دنبال ناامید کردن مردم و فعالان اقتصادی است.

۸ سال پیش زمانی که دولت آقای روحانی بر مسند قدرت نشست، رئیس جمهور به غلط از خالی بودن خزانه سخن گفت که تا سال‌ها به حق مورد انتقاد رسانه‌ها و اهالی اقتصاد واقع شد، و اکنون جای بسی تعجب است که برخی از همان رسانه‌ها با ذوق زدگی در انتشار نامه مردادماه آقای روحانی از یکدیگر سبقت می‌گیرند.

به نظر می‌رسد لزوم ورود دادستان به عنوان مدعی‌العموم و نیز نهادهای امنیتی و اطلاعاتی برای برخورد با ناشران چنین گزارش‌های سراسر اشتباهی که تشویش اذهان عمومی، ناامیدی مردم و ارسال پیام ضعف به دشمن را هدف قرار داده است- چه درون دولت و چه برون دولت باشند- ضروری به نظر می‌رسد.

از رئیس جمهور هم انتظار می‌رود با ناشران این گزارش‌ها و نامه‌های سراسر اشتباه اگر درون دولت هستند به شدت برخورد کند که شائبه خالی کردن شانه‌های مسئولین دولت از زیر بار مسئولیت به بهانه غلط خالی بودن خزانه برطرف شود.

آیا ادعای خالی بودن خزانه از لحاظ اقتصادی درست است؟
در روزهای اخیر خاندوزی، وزیر اقتصاد در صفحه شخصی خود در شبکه‌های اجتماعی بارها به صراحت اذعان کرد که تأمین بودجه شهریور و مهرماه کل کشور بدون استقراض از بانک مرکزی و در مهرماه حتی بدون فروش اوراق بدهی به نحو مقتضی صورت گرفته است.

به این ترتیب اکنون سوال اینجاست در شرایطی که خزانه خالی بوده، چگونه دولت سیزدهم توانسته بودجه اولین ماه (شهریور) در دوره مدیریت خود در کشور را بدون خلق پایه پولی و بدون ایجاد بدهی تأمین کند؟!
 


از طرفی سید مسعود میرکاظمی، رئیس سازمان برنامه نیز بارها در این روزها از عدم ایجاد پایه پولی جدید و حتی کاهش پایه پولی خبر دادند. بازهم سوال اینجاست که در شرایط تخلیه بودن خزانه، چگونه دولت سیزدهم توانسته بدون استقراض هزینه‌های بودجه عمومی یک ملت را تأمین کند؟

ضمن اینکه در کشوری با مختصات اقتصادی و ظرفیت‌های بزرگ و منحصربه فردی چون ایران اساساً طرح ادعای خالی بودن خزانه هیچ جایگاهی ندارد.

به عنوان مثال طبق گزارش دیوان محاسبات دولت سالانه ۱۶۰۰ هزار میلیارد تومان یعنی معادل نیمی از نقدینگی کشور، یارانه پنهان در کشور توزیع می‌کند و یا دارایی‌های دولت بیش از ۱۲ هزار هزار میلیارد تومان یعنی ۳ برابر نقدینگی امروز کشور برآورد می‌شود، پس بنابراین طرح ادعای خالی بودن خزانه نه با شرایط دولت و نه با اظهارات دولتمردان سازگار نیست و به جز انگیزه‌های خسارت آمیز پشت پرده، هیچ احتمال دیگری نمی‌توان برای این گزارش‌ها و نامه‌ها و ادعاهای غلط یافت.
مرجع : تسنیم
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *


Iran, Islamic Republic of
حال منتقدین جناب رئیسی انتظار دارند یک شبه همه چیز گل و بلبل شود!!
United Kingdom
منتقدین رئیسی می دانند که تا تحریم ها هست غیر از مسکن های بی فایده کار جدی نمی توان کرد.....!!
شاهین
Iran, Islamic Republic of
برجام نافرجام نشان داد که مسیر لغو تحریم ها بن بست است تحریم ها باید خنثی و بی اثر بشوند.
Iran, Islamic Republic of
لغو تحریم معنایش برجام نیست...
Iran, Islamic Republic of
قیمت همین مسکن در دوره آقای روحانی 10 برابر شد و اجاره نشین ها به حاشیه شهرها رانده شدند.
Denmark
...
حمید
Iran, Islamic Republic of
با خزانه خالی اداره کردن کشور هنر است با این حساب رئیسی در 2 ماه گذشته شق القمر کرده است.
Iran, Islamic Republic of
پس روحانی هم که در یکسال آخر دولتش کشور را با وجود خزانه خالی اداره کرده شق القمر کرده است
Iran, Islamic Republic of
برادر یکم فکر کنی بد نیست.عملکرد روحانی خودش عامل خالی شدن خزانه نبود؟!!!! اونوقت میگی شق القمر کرد؟به نامه دفتر ریاست جمهوری نگاه کن
Iran, Islamic Republic of
احسنت
شاعر
Iran, Islamic Republic of
صد شکر که این آمد و صد شکر که آن رفت
Iran, Islamic Republic of
له شدن مردم که هنوز ادامه داره.
Iran, Islamic Republic of
....
حبیب دهکردی
Iran, Islamic Republic of
متن نامه اصولا ربطی به خالی یا پربودن خزانه ندارد . پروژه ها دارای ردیف اعتباری هستند و متن نامه میتواند بدین معنی باشد که خزانه نمیتواند برای پروژه یاد شده دارای تخصیص اعتباری باشد .
.
Iran, Islamic Republic of
از این واضح تر نمی توانسته منظورش را بنویسد..
Iran, Islamic Republic of
سیاست داخلی و سیاست خارجی روحانی شکست خورده است.
روحانی در مذاکره توافق هسته ای و برجام شکست خورده است.
Iran, Islamic Republic of
روحانی باید بگوید دراین 8 سال چه کرده است.
جهانگیری باید بگوید دراین 8 سال چه کرده است.
Iran, Islamic Republic of
کسانی که بالای 10 میلیون تومان حقوق دریافت می کنند هیچگونه مشکلات درکشورندارند فقط آنها که زیر10 میلیون تومان دریافت می کنند مشکلات دارند.
Iran, Islamic Republic of
خزانه در دولت روحانی خالی شده است بدلیل بی تدبیری و بی مدیریتی ها!1
Iran, Islamic Republic of
پرداخت 18 میلیارد دلار 4200 تومانی به برخی ها باعث خالی شدن خزانه ارزی کشور شد ..
Iran, Islamic Republic of
روحانی ضعیف ترین رئیس‌جمهور در تاریخ ایران بود.
Iran, Islamic Republic of
هزینه مذاکره، توافق هسته ای، برجام و مذاکرات وین و... چگونه تامین شده است.
Iran, Islamic Republic of
سوال اینجاست چرا خزانه فقط در زمان دولت حسن روحانی خالی شد است پس چرا از سال 1357 الی 1391 خزانه خالی نبوده است.
Iran, Islamic Republic of
حقوق های نجومی و بریز و بپاش دولت قبل دلیل خالی شدن خزانه بود!!!!
Iran, Islamic Republic of
پاسخ نوبخت به جنجال رسانه‌ای درباره ادعای خزانه خالی/ اگر خزانه خالی بود؛ چطور ۳ ماه حقوق دادند؟!
Iran, Islamic Republic of
چنین نامه ای اگر درست باشد قاعدتا با مهر محرمانه صادر میشود. بهتر است راجع به اصالت نامه هم تحقیق شود. .
Iran, Islamic Republic of
لزوما از لحاط خود این سه نفر محرمانه نیست. اصالت دارد چون حتی خودشان تکذیب نکردند.!!!
Iran, Islamic Republic of
چرا حسن روحانی را محاکمه نمی کنید؟