جمعه ۱۰ فروردين ۱۴۰۳ - 29 Mar 2024
 
۱

آشنایی با ۱۴ نوع از مصنوعات سنگی و کاربردهای آنها

دوشنبه ۳ آبان ۱۴۰۰ ساعت ۱۲:۰۵
کد مطلب: 779870
آشنایی با ۱۴ نوع از مصنوعات سنگی و کاربردهای آنها

مصنوعات سنگی و انواع آب

آیا تا به حال زیبایی نرده های سنگی ساختمانی توجه شما را جلب کرده است؟ یا پایه آیفونی که روبه روی خانه ای قرار گرفته و خلاقیت در ساخت آن تحسین شما را برانگیخته باشد؟ یا حتی زمانی که خواستید در جایی صورت خود را بشوئید و زیبایی طبیعی سنگ روشویی حس و حال شما را بهتر کرده باشد؟ مصنوعات سنگی که امروزه توجه بیشتری به آنها می شود از دیرباز به دست انسان ساخته می شده و انسان هنرمند با شکل دادن به سنگ، هنر خود را به نمایش  می گذاشته است.
سنگ ها هم مانند چوب و عناصر دیگر طبیعی پلی بین انسان و طبیعت ایجاد می کنند و حس خوب همراهی با طبیعت را به زندگی ما می آورند. نیاکان ما عقیده داشتند از خواص سنگ ها حتی می توان در درمان بیماری ها استفاده کرد. با آوردن ساخته های سنگی به محل کار و زندگی خود می توانیم از انرژی خوب سنگ ها بهره مند شویم و انرژی های منفی را از خود دور کنیم.

مصنوعات سنگی چیست؟

انواع سنگ ها غیر از پوشش دادن به کف و نمای ساختمان ها، در ساخت وسیله های مختلف هم کاربرد دارند. وسیله هایی مانند آبنما، پایه آیفون، مجسمه، نرده و بسیاری دیگر از وسایلی که هرروزه در گوشه و کنار خانه و محل کار چشممان به آنها می افتد. به همه این وسایل مصنوعات سنگی گفته می شود.

دلایل موردتوجه بودن مصنوعات سنگی:

ساخت مصنوعات سنگی از هزاران سال پیش مورد توجه صنعتگران و هنرمندان بوده و مردم هم همیشه از این ساخته های سنگی استقبال می  کردند. اما دلیل این توجه چیست؟

  زیبا بودن:

زیبائی مصنوعات سنگی نخستین پاسخ این پرسش است. سنگ ها با رنگ و نقش بی همتایشان از زیباترین نمودهای طبیعت هستند که زندگی همه ما نیازمند آن است.

 یکتا بودن:

هر سنگی رنگ و نقش منحصربه فرد و یکتایی دارد که نمونه آن را به آسانی نمی توان یافت. همین یکتایی طرح و نقش سنگ، وجود هر وسیله سنگی را از دیگری متمایز می کند.

 طبیعی بودن:

سنگ ها از عناصر طبیعی اند و بهره بردن از آنها در فضای زندگی یادآور طبیعت است.

 ماندگار بودن:

دوام خوب مصنوعات سنگی نیز عامل دیگری در رویکرد همگانی به آن دارد.

آشنایی با انواع مصنوعات سنگی:

از مصنوعات سنگی مختلف می توان در دکوراسیون داخلی و همچنین در دکوراسیون فضای شهری استفاده کرد. در ادامه به چند مورد از پرکاربردترین ساخته های سنگی می پردازیم.
1- آبنما سنگی:
آبنما سنگی بخشی از معماری باستانی ایران و روم است که اکنون هم نمونه های قدیمی آن را در بعضی از نقاط ایران می توانید ببینید. یکی از طرح های معمول آبنما سنگی نقش شیر و ماهی است که حتما نمونه آنها را دیده اید.
آبنمای سنگی یکی از زیباترین مصنوعات سنگی است. در آبنمای سنگی دو عنصر طبیعی که یکی از آنها آب یا مایه زندگی، و دیگری سنگ است، دست به دست هم می دهند تا با صدای روح بخش آب، جلوه گر طبیعت باشند. آبنماهای سنگی در پارک ها، ویلاها، فروشگاه های بزرگ، تالارهای پذیرایی، مجتمع های تجاری، پروژه های لوکس ساختمانی، رستوران های سنتی و مدرن و هر جای دیگری به کار می روند.
آبنماهای سنگی در سبک های مختلفی ساخته می شوند که از میان آنها می توان به آبنمای ساده، مدرن، کلاسیک، باستانی، فانتزی و تلفیقی اشاره کرد. آبنمای سنگی را می توان در کنار دیوار یا در هر فضایی قرار داد.
از نمونه آبنماهای سنگی که کیا استون به شما معرفی می کند، آبنما سنگی 4 ستونه سپیدار است که در رنگ های کرم، مشکی، سفید و شکلاتی ساخته شده است. آبنمای سنگی سپیدار از طراحی مدرن بهره می برد و وجود آن در فضای داخلی یا خارجی ساختمان شما، جلوه آن را چشمگیرتر می سازد.
2- پایه آیفون سنگی:
پایه آیفون سنگی نیز از نمونه مصنوعات سنگی است که در سال های اخیر مورد استفاده بسیاری از مردم قرار گرفته است. پایه آیفون سنگی ستون سنگی به بلندی تقریبی یک متر است که بر روی آن آیفون یک ساختمان مسکونی یا تجاری نصب می شود. از پایه آیفون سنگی در بیمارستان ها و اداره های مختلف برای نوبت دهی هم استفاده می شود.
پایه آیفون سنگی نیز همانند دیگر مصنوعات سنگی با استفاده از سنگ های مختلفی مانند تراورتن، مرمریت یا سنگ های دیگر ساخته می شود. طرح و رنگ پایه آیفون را می توان با نمای ساختمان هماهنگ کرد و جلوه زیباتری به سازه داد. از رنگ های مختلف پایه آیفون می توان به سفید، مشکی، استخوانی، شکلاتی، مسی، کرم و نارنجی اشاره کرد.
از برتری های پایه آیفون سنگی، دوام و ماندگاری بالا و تنوع در طرح  و اندازه های گوناگون آن است.
3- ابزار نما سنگی:
ابزار نما سنگی برش هایی از سنگ هستند که با دست یا دستگاه بر روی آنها طرح یا نقشی کنده کاری شده است. دو روش در برش ابزار نما سنگی استفاده می شود که یکی برش با دست و دیگری برش به وسیله دستگاه های مخصوص برش سنگ به نام سی ان سی است. به طور معمول ابزار نمای سنگی دستی قیمت بالاتری نسبت به ابزار ماشینی دارد. قیمت ابزار نمای سنگی را جنس سنگ، نوع ابزار، ضخامت سنگ و اندازه آن تعیین می کند.
دو دسته ابزار نما سنگی مورد استفاده قرار می گیرند:

 ابزارهای طولی نما مانند شمش ها و قرنیزها:

ابزار نمای طولی همان طور که از نامش پیدا است، برشی از سنگ است که پهنای کم و درازای بیشتری دارد. کاربرد این نوع از ابزار نما سنگی در قاب بندی درها و پنجره ها، قوس بالای پنجره ها، قاب بندی مرزهای نمای ساختمان، لبه های بام و... است. پهنای ابزار نما سنگی می تواند بین دو تا سی سانتی متر باشد. قرنیزهای سنگی ابزارخورده هم از نمونه های ابزار نما هستند.

 ابزارهای منبت کاری شده سنگی با طرح هایی مانند گل وبته و نمادهای مختلف:

ابزارهای کنده کاری شده شامل سرستون ، پاستون ، تاج های گل وبته، کتیبه های ساختمان و... است. ابزار نما سنگی در بالا و پائین ستون ها، بالای پنجره ها، سردرها و روی پیشانی ساختمان ها به کار برده می شود که دارای اندازه مشخصی هستند. روش برش ابزار نمای سنگی با دیگر مصنوعات سنگی متفاوت است.

4- صراحی سنگی:

صراحی سنگی همان نرده سنگی هستند که در قسمت های مختلف ساختمان استفاده می شوند. صراحی سنگی در شکل های مختلف ساخته می شود که برخی حالت گرد دارند و بعضی نیز به صورت چهارگوش طراحی می شوند. رنگ نرده های سنگی نیز مانند همه مصنوعات سنگی می تواند متفاوت باشد و در هر ساختمان به نسبت رنگ سنگفرش و نمای ساختمان انتخاب شود.
صراحی سنگی دو وظیفه اساسی در طراحی ساختمان دارد که یکی زیبائی و دیگری امنیت ساختمان است. استفاده از صراحی سنگی برای زیباسازی ساختمان نیازی به شرح ندارد. زیبائی نرده های سنگی در ساختمان های کلاسیک و مدرن گویای این مسئله است. اما کارکرد دیگر صراحی سنگی در ساختمان، تامین امنیت ساکنان است.
در طراحی و ساخت صراحی سنگی نکته های مختلفی دخالت دارد که مهم ترین آنها ایمن بودن آن است. داخلی یا خارجی بودن نرده های سنگی تاثیر زیادی در انتخاب سنگ مناسب آن دارد، چرا که تابش آفتاب، ریزش باران و برف و تغییرات دمای محیط می تواند باعث فرسایش یا شکست نرده های سنگی شود.

کاربردهای نرده سنگی:

 راه پله داخلی و خارجی ساختمان .

 نرده تراس.

 نرده پشت بام.

 محوطه سازی بیرونی ساختمان مانند نرده های باغچه.

 نرده محافظ طبقه های مختلف ساختمان.

از سنگ های مختلفی مانند تراورتن می توان در طراحی و ساخت صراحی سنگی استفاده کرد. از ویژگی های صراحی سنگی می توان به موارد زیر اشاره کرد:

 زیبایی:

زیبائی نرده های سنگی بر همگان آشکار است و نیازی به توضیح ندارد. شاید یکی از ماندگارترین تصویرها در ذهن بسیاری از ما نمای بیرونی خانه ای کلاسیک با نرده های زیبای سنگی است.

 مقاومت:

مقاومت بالا در برابر شرایط مختلف آب وهوایی از ویژگی های بارز صراحی سنگی است. البته سازندگان نرده های سنگی در انتخاب سنگ مناسب برای صراحی سنگی داخل و خارج ساختمان نکته های مختلفی را در نظر می گیرند.

 قابلیت شست وشو:

از بهترین ویژگی های نرده های سنگی، قابل شست وشو بودن آنها است که نظافت نرده ها را آسان می سازد.

 جِرم پذیری:

نرده های سنگی گردوغبار و ذرات چربی موجود در هوا را به خود جذب می کنند که باعث تیره و کدر شدن آنها می شود. البته برای تمیز کردن آنها مواد مختلفی هست که شفافیت نرده ها را دوباره به آنها بازگرداند.

 تغییر رنگ:

بسیاری از سنگ ها در معرض تابش آفتاب دچار پریدگی رنگ می شوند. نرده هایی که در معرض تابش خورشید هستند باید از سنگ های باکیفیتی مانند تراورتن انتخاب شوند که مقاومت خوبی در برابر از دست دادن رنگ دارد.
5- قرنیز سنگی:
قرنیز سنگی برای کسی ناشناخته نیست. نوارهایی که دورتادور دیوارها کشیده شده اند و دیوار ساختمان را از زمین جدا می کنند، قرنیز نام دارند. قرنیزها نقش مهمی در سالم نگه داشتن دیوارهای گچی دارند. از طرف دیگر در طراحی داخلی ساختمان نیز باعث زیبایی بیشتر سازه می شوند. قرنیزها از جنس های مختلف ساخته می شوند و متناسب با جنس کفپوش انتخاب می شوند.
قرنیز سنگی هم مانند دیگر مصنوعات سنگی دارای نقش ها و رنگ های مختلف است که می توان آن را با توجه به رنگ کف ساختمان و کمی متفاوت با آن انتخاب کرد. اگر کف سازه سنگی باشد، معمولا قرنیز هم از همان سنگ انتخاب می شود. سنگ های تراورتن، مرمریت، گرانیت و سنگ چینی استفاده زیادی در ساخت قرنیز دارند.
6- باربکیو سنگی:
باربکیو یا باربیکیوی سنگی نیز از مصنوعات سنگی است که در سال های اخیر مورد توجه بسیاری از مردم قرار گرفته است. وجود یک باربکیوی سنگی در یک ساختمان مسکونی چندواحدی نیاز همه ساکنان ساختمان را برطرف می سازد. باربیکیوهای سنگی در باغ ها، پشت بام ها، حیاط ها و حتی تراس های بزرگ برخی ساختمان ها ساخته می شوند.
باربکیو سنگی از سه قسمت پایه، قسمت اصلی کباب پز و دودکش تشکیل می شود و می تواند گازی، ذغالی یا برقی باشد. سبک های ساخت باربیکیو سنگی متفاوت است و می توان آنها را به سبک ساده، کلاسیک، رومی، سنتی و سبک های دیگر ساخت. سنگ های تراورتن، مرمریت و برخی سنگ های دیگر را می توان در ساخت باربیکیو مورد استفاده قرار داد.
7- مجسمه سنگی:
پیکره های سنگی دوران باستان در همه جای دنیا شناخته شده اند. پیکره شاپور اول در غار شاپور کازرون یکی از قدیمی ترین پیکره های سنگی ایران باستان است. پیکره داوود میکل آنژ نیز یکی از مجسمه های سنگی دوران کلاسیک اروپا است که برای بسیاری از مردم شناخته شده است. راز جاودانگی پیکره های سنگی در سختی تراش دادن سنگ، و زیبائی بی نظیر مجسمه های سنگی است.
پیکره های سنگی از دیگر مصنوعات سنگی است که به تنهایی یا در ترکیب با قسمت های مختلف ساختمان مورد استفاده قرار می گیرد. استفاده از مجسمه یا پیکره سنگی برای زیباسازی نمای داخلی و خارجی سازه سابقه ای دیرینه دارد و به هزاران سال پیش برمی گردد. پیکره سنگی همواره در بین مردم از محبوبیت زیادی برخوردار بوده است. از دلایل مورتوجه بودن مجسمه سنگی می توان به موارد زیر اشاره کرد:

 زیبایی.

 دوام خوب و ماندگاری طولانی.

 مقاومت در برابر شرایط محیطی.

 ارزش هنری بالا.

8- میز سنگی:
میز سنگی نیز از نمونه مصنوعات سنگی است که هر روز بیشتر از پیش مورد استقبال قرار می گیرد. میز سنگی از زیبائی بسیاری برخوردار است و به هر فضایی که در آن قرار گیرد، زیبائی بی نظیری می بخشد. بسیاری از مردم از میز، عسلی و جلومبلی سنگی استفاده می کنند. در سال های اخیر توجه مردم به مواد طبیعی و هرآنچه یادآور طبیعت باشد، بسیار بیشتر شده است. میز سنگی نیز یکی از همین فراورده های طبیعی است که مورد توجه قرار گرفته است.
 
 
9- پایه چراغ سنگی:
پایه چراغ محفظه ای است که لامپی داخل آن قرار می گیرد و برای زیباسازی و روشنایی مسیرهای مختلف استفاده می شود. پایه چراغ سنگی از مصنوعات سنگی مورد استفاده در حیاط، باغ، راهرو، روف گاردن و فضاهای لوکس است.
از بهترین ویژگی های پایه چراغ های سنگی مقاومت بالا و قابل شست وشو بودن آنها است. پایه چراغ سنگی در شکل ها و رنگ های مختلف ساخته می شود که نمونه دلخواه آن می تواند زینت بخش فضای موردنظر شما باشد.
10- روشویی سنگی:
یکی از پرکاربردترین مصنوعات سنگی روشویی سنگی است. هر سرویس بهداشتی نیاز به روشویی دارد و روشویی های سنگی یکی از زیباترین آنها در دکوراسیون داخلی خانه ها و مجتمع های اداری و تجاری هستند.
روشویی های سنگی را می توان در سبک های باستانی، مدرن، کلاسیک و فانتزی ساخت که هرکدام طرفداران خود را دارد. از سنگ های مرمریت، گرانیت، تراورتن، کوارتز و... در ساخت روشویی سنگی استفاده می شود.

ویژگی های روشویی سنگی:

 تنوع در نقش و رنگ.

 دوام طولانی.

 مقاومت و استحکام.

 ضد خط  و خش بودن.

 طبیعی بودن.

 وزن بالا.

 حساس در برابر مواد شیمیایی.

 قیمت بالا.


 
11- گلدان سنگی:
گلدان سنگی نیز از نمونه مصنوعات سنگی است که وجود آن در هر فضایی زیبایی آن محیط را بیشتر می کند. طراحی و ساخت گلدان سنگی با بهره گیری از دستگاه های برش سنگ، و سپس دستان هنرمندِ سنگ کار است. گلدان های سنگی دو کاربرد متفاوت دارند. برخی از آنها برای فضای داخلی ساختمان و قرار دادن روی طاقچه ها، میزها و دکور طراحی می شوند. برخی نیز برای قرارگیری در فضای خارجی ساختمان ها مانند روی نرده ها، لبه پشت بام ها، روی تراس ها، داخل حیاط خانه ها و محوطه باغ ها طراحی و ساخته می شوند. البته بعضی گلدان های سنگی هم برای دکوراسیون شهری طراحی می شوند.

ویژگی گلدان های فضای داخلی و خارجی ساختمان:

 گلدان فضای داخلی ساختمان:

گلدان مناسب برای فضای داخلی ساختمان معمولا کوچک تر، ظریف تر و صاف و صیقلی تر است. گلدان فضای داخلی در داخل واحدهای آپارتمانی، راهروهای ساختمان و داخل مجتمع های اداری و تجاری لوکس استفاده می شود.

 گلدان فضای خارجی ساختمان:

گلدان فضای بیرونی ساختمان بزرگ تر است و از نظر ساب خوردن، کیفیت گلدان فضاهای داخلی را ندارد. تفاوت دیگر گلدان هایی که در فضای خارجی ساختمان قرار می گیرند با گلدان های داخل ساختمان در جنس آنها است. گلدان فضای بیرونی باید از سنگی ساخته شود که در برابر ضربه، تابش آفتاب، بارش برف و باران و تغییرات محیطی مقاوم باشد.
 
12- شومینه سنگی:
شومینه سنگی یکی از زیباترین بخش های دکوراسیون داخلی است. شومینه تنها گرمابخش خانه در فصل زمستان نیست. شومینه سنگی حس خوب دور هم جمع شدن را به اعضای خانواده هدیه می دهد تا ساعتی به دور از غوغای روزمره زندگی چای بنوشند و با هم گفت وگو کنند. شومینه انواع مختلفی دارد. انواع شومینه سنگی را می توان با توجه به موارد مختلفی دسته بندی کرد.

 سوخت شومینه سنگی:

شومینه می توانی گازی، هیزمی، برقی یا ژله ای باشد.

 سبک شومینه سنگی:

سبک ساخت شومینه می تواند سنتی، مدرن یا کلاسیک باشد.

 حالت قرارگیری شومینه سنگی:

شومینه می تواند روی دیوار، کنج، دوطرفه یا حتی در وسط سالن کارگذاشته شود.
13- ساعت دیواری سنگی:
ساعت دیواری سنگی هم یکی دیگر از مصنوعات سنگی است که در طرح های ساده، مدرن و باستانی ساخته می شود.
14- نیمکت سنگی:
نیمکت های سنگی هم از زیباترین ساخته های سنگی هستند. نیمکت های سنگی بیشتر برای فضاهای خارجی، و در باغ ها، ویلاها، حیاط خانه ها و فضاهای شهری طراحی و ساخته می شوند.

قیمت مصنوعات سنگی:

قیمت مصنوعات سنگی به عوامل مختلفی بستگی دارد. عواملی مانند:

 نوع سنگ و کیفیت آن:

نخستین عامل اثرگذار روی قیمت مصنوعات سنگی نوع سنگ به کاررفته در آن است. سنگ ها با توجه به کمیاب یا زیاد بودن و کیفیتشان دارای قیمت های مختلفی هستند. به طور طبیعی هر ساخته سنگی که از سنگ گران قیمت تری ساخته شود، قیمت بالاتری هم خواهد داشت.

 اندازه سنگ:

بزرگ و کوچک بودن اندازه وسیله سنگی موردنظر هم تاثیر مستقیم در قیمت آن دارد. بزرگ تر بودن ساخته سنگی به معنای استخراج سخت تر سنگ و نیاز به دستگاه های پیشرفته تر است، پس قیمت بالاتری هم دارد، و برعکس.

 کیفیت فراوری سنگ:

فراوری سنگ روشی در آماده سازی سنگ است که باعث می شود کیفیت و دوام سنگ برای کاربرد مورد نظر بهتر و بیشتر شود. فراوری سنگ هم یکی از مواردی است که روی قیمت مصنوعات سنگی تاثیرگذار است. فراوری روی سنگ ها می تواند سنگ را صاف تر، براق تر و درخشان تر کند. می تواند آن را ناصاف کند.

 طراحی و هنر پیاده شده بر روی سنگ:

نوع طراحی و کم کار یا پرکار بودن آن نیز تاثیر زیادی روی قیمت مصنوعات سنگی دارد.
 

سخن پایانی:

حتما شما هم با این گفته برخورد کرده اید که سنگ ها دارای خاصیت های ویژه و نوعی انرژی هستند که روی بدن انسان تاثیرگذار است. بسیاری معتقدند سنگ ها خاصیتی شفابخش دارند که می تواند در خدمت سلامت انسان به کار گرفته شود. بسیاری از آئین ها از خواص درمانی سنگ ها گفته اند و از آنها برای درمان کمک گرفته اند. حتی برخی عقیده دارند گذاشتن کف پا بر روی سنگ طبیعی انرژی های منفی را از انسان دور می کند.

البته هنوز هیچ کدام از این موارد نه ثابت شده و نه رد شده اند. یک نکته در میان همۀ این آموزه ها مشترک است و آن اینکه بهره بردن از سنگ در فضای زندگی، می تواند تاحدودی انرژی های بد را از انسان دور کند. حال این سنگ می تواند کفپوش سازه شما باشد، یا یکی از مصنوعات سنگی که در داخل یا خارج ساختمان در تماس با آن قرار می گیرید. البته ما هم به شما می گوئیم سنگ ها هدیه ای از طرف هستی به شما هستند، پس بهترین بهره را از وجود آنها ببرید.

بر روی سایت Kiastone.com کلیک کنید، نمونه های مختلف مصنوعات سنگی را ببینید و آنچه مورد نیازتان است را انتخاب و خریداری کنید.
برچسب ها: رپورتاژ
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *