پنجشنبه ۹ فروردين ۱۴۰۳ - 28 Mar 2024
 
۱

تداوم خروج پول از سهام

شنبه ۱ آبان ۱۴۰۰ ساعت ۰۹:۱۳
کد مطلب: 779658
معاملات اولین ‌ماه از نیمه دوم سال ۱۴۰۰ در حالی پایان یافت که با وجود مثبت بودن عملکرد ماهانه شاخص‌کل اما شاهد خروج سهامداران خرد از گردونه معاملات سهام بودیم.
تداوم خروج پول از سهام
به گزارش جهان نيوز، آمارها نشان می‌دهد طی دادوستدهای ۱۸ روزه مهرماه در مجموع سهامی به ارزش ۴ هزار و ۲۴۵ میلیارد تومان از سبد سهامداران خرد به پرتفوی حقوقی‌ها منتقل شد. به این ترتیب برای سومین‌ماه متوالی حقیقی‌ها نقش فروشنده خود را حفظ کردند و ترجیح دادند فعلا برای خرید سهام دست نگه دارند. در این میان نگاهی به عملکرد سهامداران در گروه‌های ۳۸گانه بورسی طی معاملات مهرماه حکایت از ورود سرمایه‌های خرد به ۸ گروه در مقابل خروج این دسته از بورس‌بازان از ۳۰ صنعت بورسی دارد.

 محرک جهانی خرید سهام پتروشیمی
پتروشیمی‌ها در مهرماه صدر لیست خرید حقیقی‌ها را به خود اختصاص دادند. این گروه در دادوستدهای ‌ماه گذشته در مجموع شاهد جابه‌جایی ۲۰۱ میلیارد و ۴۵۵ میلیون تومان در مسیر حقوقی به حقیقی بودند. رشد بهای نفت و گاز و دیگر محصولات شیمیایی در بازار جهانی مهم‌ترین محرک افزایش جذابیت زیرمجموعه‌های این گروه برای سهامداران خرد بود. قیمت نفت در روزهای پایانی مهرماه با احیای تقاضا و قیمت بالای گاز طبیعی و زغال‌سنگ که تولیدکنندگان برق را به مصرف مازوت و گازوئیل تشویق می‌کند، به بالاترین حد خود در چند سال اخیر رسید و رکوردهای جدیدی برای شاخص‌های نفتی عمده مانند برنت و وست‌تگزاس‌اینترمدییت به ثبت رسید. برنت سقف سه ساله را فتح کرد و WTI نیز رکوردهای ۷ساله خود را پشت‌سر گذاشت.

تحلیلگران معتقدند کاهش محدودیت‌ها در سراسر جهان، به احتمال زیاد به بهبود مصرف سوخت کمک می‌کند. آنها همچنین عنوان می‌کنند روی‌آوردن به نفت‌خام به‌جای گاز برای تولید برق، می‌تواند به تنهایی تا ۴۵۰ هزار بشکه در روز تقاضا برای طلای‌سیاه در ۳ ماهه چهارم سال را افزایش دهد؛ ضمن اینکه انتظار می‌رود برودت هوا و سرما در نیمکره‌شمالی، کسری عرضه نفت را تشدید کند. با این حال از آنجا که مشکلات مربوط به تولید برق عمدتا به خشکسالی و کاهش وزش باد بازمی‌گردد، کارشناسان رشد قیمت جهانی نفت و گاز و دیگر فرآورده‌های شیمیایی را پایدار نمی‌دانند و معتقدند سهامداران شرکت‌های زیرمجموعه گروه محصولات شیمیایی نباید بر مبنای رشدهای اخیر به معاملات هیجانی بپردازند.

 رشد هزینه و درآمد لاستیک‌سازان
سهام لاستیک‌ساز در حالی معاملات اولین‌ماه پائیز را پشت‌سر گذاشتند که شاهد جابه‌جایی سهامی به ارزش ۹ میلیارد و ۵۱ میلیون تومان در مسیر حقیقی به حقوقی بودند. با این حال در روزهای معاملاتی این‌ ماه به لیست خرید حقیقی‌ها افزوده شدند.

مجوز افزایش قیمت مصوب لاستیک از سوی این شرکت‌ها مهم‌ترین محرک ورود سهامداران خرد بود. بر اساس اطلاعیه‌های منتشر شده روی سامانه کدال از سوی شرکت‌های مذکور نرخ مصوب جدید تایر بین ۳۰ تا ۴۰‌درصد افزایش یافته و برای هر حلقه تایر به ۷۰ تا ۷۴ هزار تومان افزایش خواهد یافت. موضوعی که می‌تواند به رشد درآمد شرکت‌های مذکور بینجامد که خود عامل حمایتی از سودآوری شرکت‌های این گروه محسوب می‌شود؛ با این حال نمی‌توان از افزایش هزینه این شرکت‌ها به موجب رشد نرخ‌های جهانی غافل شد. قیمت لاستیک مصنوعی (استایرنبوتادین رابر و پلی‌بوتادین رابر) در شهریور نسبت به بهار نزدیک به ۲۰‌درصدی را افزایش داشته است.

قیمت دوده نیز در همین بازه رشد نزدیک به ۱۰‌درصدی را به ثبت رسانده است که حاکی از افزایش هزینه‌های تولید در این صنعت است و باید دید آیا افزایش ۳۰ تا ۴۰‌درصدی قیمت تایر می‌تواند رشد هزینه‌ تولید لاستیک‌سازان را پوشش دهد یا خیر. ضمن آنکه روز چهارشنبه رئیس سازمان حمایت مصرف‌کنندگان و تولیدکنندگان با اعلام اینکه اعمال‌درصد افزایش قیمت یکسان برای محصولات شرکت‌های تولیدکننده انواع تایر سبک و سنگین از سوی انجمن منتفی شده از تولیدکنندگان تایر خواست تا ظرف ۴۸ساعت مستندات ارائه کنند. موضوعی که باید مورد توجه بورس‌بازان قرار گیرد.

 فلزی‌ها در صدر لیست فروش
سهام زیرمجموعه گروه فلزات اساسی طی دادوستدهای ‌ماه گذشته بورس تهران شاهد جابه‌جایی سهامی به ارزش ۸۳۴ میلیارد تومان در مسیر حقیقی به حقوقی بودند. در این میان سهام تازه‌وارد «فسبزوار» بیشترین خروج سرمایه حقیقی را به خود دید. به این ترتیب در مجموع معاملات مهرماه شاهد خالص فروش ۲۸۲ میلیارد و ۷۱۴میلیون تومان سهامداران خرد در سهام شرکت پارس‌فولاد سبزوار بودیم. پس از آن سهام شرکت ملی‌مس ایران بود که در لیست فروش حقیقی‌ها قرار گرفت و شاهد جابه‌جایی سهامی به ارزش ۲۱۰میلیارد و ۷۵۱ میلیون تومانی در مسیر حقیقی به حقوقی بود. فلزی‌ها در حالی لیست فروش سهامداران خرد را به خود اختصاص دادند که در واپسین روزهای مهر شاهد جهش جدی بهای مس و دیگر فلزات پایه در بازار جهانی بودیم؛ با این حال این افزایش نرخ است که می‌تواند به‌طور مستقیم بر عملکرد این شرکت‌ها اثرگذار باشد.

 عملکرد بورس‌بازان در دیگر صنایع
از دیگر گروه‌هایی که حقیقی‌ها در لیست فروش خود قرار دادند می‌توان به گروه بانک و خودرو اشاره کرد. به این ترتیب طی دادوستدهای اولین‌ماه پائیز شاهد خالص فروش ۷۱۴ میلیارد و ۸۵۸ میلیون تومانی سهامداران خرد در زیرمجموعه‌های گروه بانک و موسسات اعتباری بودیم. خودرویی‌ها نیز که همچنان از قیمت‌گذاری دستوری ضربه می‌خورند شرایط مشابهی را تجربه کردند و معاملات مهرماه را با خروج ۳۵۶ میلیارد و ۵۸۵ میلیون تومانی سرمایه‌های حقیقی از زیرمجموعه‌های خود پشت‌سر گذاشتند.

پالایشی‌ها دیگر گروهی بودند که حقیقی‌ها ترجیح دادند از آن خارج شوند. این گروه در ماه گذشته شاهد انتقال سهامی به ارزش ۳۴۶ میلیارد و ۳۸۱ میلیون تومان از سبد سهامداران خرد به پرتفوی بازیگران حقوقی بورس تهران بود. این مهم در حالی رقم خورد که پالایشی‌ها در این‌ماه با افزایش تخفیف در خوراک دریافتی خود از سوی پالایش و پخش همراه شدند اما این مهم تنها چند روز خالص خرید حقیقی در این گروه را مثبت کرد.
مرجع : روزنامه دنیای اقتصاد
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *