پنجشنبه ۹ فروردين ۱۴۰۳ - 28 Mar 2024
 
۰
۲

جام جهانی فوتبال هر ۲ سال یک بار/ پیرمرد فرانسوی نقش اول بازی فیفا

چهارشنبه ۲۸ مهر ۱۴۰۰ ساعت ۱۱:۰۷
کد مطلب: 779436
در روز‌های گذشته صحبت‌های زیادی درباره برگزاری رقابت‌های جام جهانی هر ۲ سال یک بار شده است.
جام جهانی فوتبال هر ۲ سال یک بار
به گزارش جهان نيوز، شاید به توان رقابت‌های جام جهانی فوتبال را پس از بازی‌های المپیک مهمترین رویداد ورزشی جهان دانست. اتفاقی که خیلی از کشور‌های جهان به دنبال آن هستند و بعضی‌ها حتی حضور در آن را برای کشور خود افتخار می‌دانند و شرکت در این بازی‌ها را مهمترین اتفاق ورزشی کشور خود به حساب می‌آورند.

بر اساس گزارش باشگاه خبرنگاران، مسابقات جام جهانی فوتبال از سال ۱۹۳۰ به‌طور مرتب و هر ۴ سال یکبار برگزار می‌شود و تنها در سال‌های ۱۹۴۲ و ۱۹۴۶ با توجه به جنگ جهانی دوم برگزار نشده‌است، اما حالا و در هفته‌های گذشته صحبت‌هایی درباره برگزاری این مسابقات به صورت ۲ سال یک بار مطرح شده است. صحبت‌هایی که مخالفان و موافقان مطرح زیادی دارد. از بزرگترین مربیان جهان مانند پپ گواردیولا گرفته است تا برخی بازیکنان همراه با فیفا شده اند و عنوان کرده اند برگزاری این رویداد هر ۲ سال حتی می‌تواند باعث رشد و شکوفایی فوتبال شود. اما در طرف دیگر این صحبت‌ها نیز افرادی هستند که این امر را به دلیل مسائل مالی می‌دانند و عنوان کرده اند که فیفا تنها برای کسب درآمد بیشتر به دنلبال برگزاری این مسابقات آن هم به صورت ۲ سال یک بار است.
 

این تصمیم حاشیه‌های فروان دیگری را نیز به وجود آورد و کمیته بین المللی المپیک نیز با انتشار بیانیه‌ای به این موضوع واکنش نشان داد.

بخشی از بیانه این نهاد به شرح زیر است.

کمیته بین‌المللی المپیک نگرانی‌های خود را به اشتراک می‌گذارد و از ذینفعان فوتبال، فدراسیون‌های بین‌المللی و برگزارکنندگان رویداد‌های بزرگ می‌خواهد تا مشورت بیشتر از جمله با نمایندگان ورزشکاران داشته باشند.

اما مطرح شدن این طرح و پیشنهاد موضوع ساده‌ای نبوده است. این پیشنهاد از سوی فدراسیون فوتبال عربستان مطرح شده است و حالا یک مربی بزرگ دنیای فوتبال به کمک عرب‌ها آمده است تا طرح برگزاری جام جهانی به صورت ۲ سال یک بار را در میان تمام تیم‌ها جا بیاندازد.

آرسن ونگر پیرمرد ۷۱ ساله دنیای فوتبال نقش اصلی را در این موضع ایفا می‌کند. ونگر فرانسوی اکنون در حال برگزاری جلسات فراوانی برای راضی کردن بزرگان دنیای فوتبال با این طرح است طرحی که حاشیه همراه خود کم ندارد.
 

اما در این میان نظر فدراسیون فوتبال ما نیز جالب است.

فدراسیون فوتبال ایران و در راس آن شهاب الدین عزیزی خادم از طرح برگزاری جام جهانی به صورت ۲ سال یک بار حمایت کرده است.

عزیزی خادم در گفت و گویی با جیانی اینفانتینو، رئیس فدراسیون جهانی فوتبال در قطر اشاره و اعلام کرد که فدراسیون فوتبال ایران از پیشنهاد رئیس فیفا مبنی بر برگزاری ۲ سال یکبار مسابقات جام جهانی حمایت می‌کند چرا که اجرای این پیشنهاد، افزون بر کمک به توسعه فوتبال در سراسر جهان موجب جبران بخشی از صدمات اقتصادی همه‌گیری کرونا به صنعت فوتبال، تقویت اقتصاد فوتبال، توسعه فوتبال در مناطق کمتر توسعه یافته جهان و افزایش همگرایی در میان اعضای فیفا می‌شود.

این موضوع اکنون تنها به صورت یک برنامه مطرح شده است و قرار است که در کنگره بعدی فیفا که در مارس یا آوریل ۲۰۲۲ برگزار شود، به رای گذاشته شود. رای گیری که تمام ۲۱۱ فدراسیون در آن شرکت خواهند کرد و این تصمیم با رای اکثریت به سادگی گرفته خواهد شد.


در ارتباط با همین موضوع با فرشید طالبی پیشکسوت فوتبال کشورمان به گفتگو پرداختیم. او در خصوص احتمال ۲ سال یک بار برگزار شدن جام جهانی نیز عنوان کرد: اگر فاصله زمانی جام جهانی کمتر شود اتفاق خوبی خواهد بود، زیرا هیجان بیشتر می‌شود و نسل‌های کمتری می‌سوزند. یک فوتبالیست چند سال فقط می‌تواند در اوج باشد. اگر فاصله زمانی جام جهانی کمتر شود، اتفاق بزرگی است که می‌تواند باعث بروز شدن تاکتیک‌های مربیان شود. ضمن اینکه دیدن ستارگان بزرگ دنیای فوتبال در جام جهانی لذت بخش است. به جای ۴ سال می‌توانید رونالدو را هر ۲ سال یک بار در جام جهانی ببینید.

اما هومن افاضلی کارشناس فوتبال کشورمان نظری متفاوت با ستاره پیشین فوتبال ایران داشت. افاضلی درباره اهداف فیفا در برگزاری ۲ سال یک بار مسابقات جام جهانی و افزایش تیم‌ها اظهار کرد: این طرح برای فیفا درآمد زایی دارد و نکته مثبتش فقط همین است. علاوه بر این، شانس تیم‌های کوچک برای حضور در جام جهانی افزایش می‌یابد.

او ادامه داد: فوتبال با همین نحوه برگزاری مسابقات خوب است. من نمی‌دانم چرا می‌خواهند فوتبال را دستکاری کنند؟ به نظرم برگزاری بازی‌های جام جهانی ۲ سال یک بار فشار زیادی به بازیکنان می‌آورد. با وجود ادعای آرسن ونگر طرح جدید مسابقات جام جهانی هیچ کمکی به فوتبال نمی‌کند و فقط درآمدزایی برای فیفا است.

افاضلی درباره اینکه طرح فیفا چه کمکی به صعود تیم ملی فوتبال کشورمان به جام جهانی می‌کند، گفت: ما با همین تعداد تیم‌ها باید راحت به جام جهانی برویم و اگر این اتفاق رخ ندهد در آن صورت تیم ملی فوتبال ما ضعیف شده است. زمانی که یک، ۲ و ۴ تیم از آسیا به جام جهانی می‌رفتند، تیم ملی فوتبال کشورمان به جام جهانی راه می‌یافت. اگر طرح تعداد تیم‌ها در جام جهانی را افزایش بدهند در آن صورت ۵/۵ یا ۶ سهمیه برای قاره آسیا خواهد بود.
 

او درباره موافقان و مخالفان طرح فیفا بیان کرد: یکسری از کشور‌ها که پول زیادی خرج می‌کنند، موافق اجرای این طرح هستند، اما کشور‌های اروپایی و آمریکایی با این طرح مخالف هستند. کشور‌های عربی زمانی که می‌بینند جام جهانی در قطر برگزار می‌شود، دوست دارند میزبانی جام جهانی هم به آن‌ها برسد.

به هر حال در دنیای فوتبال هر کسی نظر خود را دارد، اما باید منتظر ماند و دید که آیا فیفا می‌تواند کشور‌های عضو خود را به تغییر وادار کند.
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *


Iran, Islamic Republic of
احتمالا درآمد خوبی براشون داره که میخوان جام جهانی هر دوسال یکبار برگزار بشه.
United States
.......