کد QR مطلبدریافت صفحه با کد QR

جایگاه ایران در «اکسپوی دبی» کجاست؟ +عکس

28 مهر 1400 ساعت 9:43

«اکسپو» به شیوه امروزی که بزرگترین نمایشگاهی جهانی است، برای نخستین‌بار در لندن برگزار شد. جالب اینکه ایران هم با تمهید امیرکبیر در این رویداد حضور داشت.


به گزارش جهان نیوز به نقل از فارس، اکسپو یک رویداد جهانی با رویکرد فرهنگی ـ اجتماعی است که هر ۵ سال یک بار برگزار می‌شود و امسال ـ با یک سال تأخیر به دلیل شیوع ویروس کرونا ـ در دبی در حال برگزاری است. این برای نخستین بار طی ۱۷۰ سال تاریخچه این رویداد است که اکسپو در یک کشور خاورمیانه برگزار می‌شود. دفتر بین‌المللی نمایشگاه‌ها (BIE)، مسئولیت هماهنگی برپایی اکسپوها را بر عهده دارد و ایران و ۱۶۸ کشور عضو این سازمان هستند. البته تعداد کشورهای حاضر در اکسپو دبی بیش از این‌هاست.

اکسپو به بزرگ‌ترین و مهم‌ترین رویداد نمایشگاهی جهان گفته می‌شود که برای نمایش بهترین‌ دستاورهای کشورهای مختلف به‌خصوص در زمینه‌ فناوری، نوآوری و معماری به کار می‌رود. اکسپو به شیوه امروزی برای نخستین‌بار در لندن برگزار شد. جالب اینکه ایران هم با تمهید امیرکبیر (صدراعظم ایران در زمان ناصرالدین‌شاه) در این رویداد حضور داشت.

اکسپو در قرن نوزدهم روی تعاملات فرهنگی و نمایش داشته‌های هنری تمرکز داشت، کمی بعدتر موضوع طراحی غرفه‌ها هم اضافه شد و کشورهای شرکت‌کننده سعی داشتند توان هنری و معماری خود را به رخ بکشند. جالب است بدانید برج ایفل که امروزه شهرت جهانی دارد، همزمان صدمین سالگرد انقلاب کبیر فرانسه و گشایش نمایشگاه جهانی اکسپو ساخته شد.

در قرن حاضر ماهیت اکسپو علاوه بر موضوعات علمی، هنری و طراحی و چیدمان غرفه، به دنیای تکنولوژی هم گره خورده است. البته پیش‌تر هم چنین بود و به عنوان نمونه، تلویزیون و ماشین تایپ برای نخستین بار در اکسپو به جهانیان معرفی شدند.

توجه به تکنولوژی حتی در موضوعات محوری اکسپوها هم دیده می‌شود؛ مثلاً  موضوع اکسپو ۲۰۰۰ هانوفر آلمان «انسان، طبیعت و تکنولوژی»، اکسپو ۲۰۱۰ شانگهای «شهر بهتر، زندگی بهتر» و اکسپو ۲۰۱۵ میلان «تعذیه زمین، انرژی برای حیات» بود. موضوع اکسپو ۲۰۲۰ دبی هم «پیوند ذهن‌ها، خلق آینده» است. اکسپو سال ۲۰۲۵ در ژاپن برگزار خواهد شد؛ این رویداد سال ۲۰۰۵ هم در ژاپن برپا شده بود.
 


* هزینه بازدید از اکسپو دبی
بازدید از فضای ۴ کیلومتر مربعی و همه غرفه‌های حاضر در اکسپو دبی یک هفته زمان می‌برد. همچنین بازدیدکنندگان ۱۸ تا ۵۹ سال باید بلیت ۹۵ درهمی (معادل ۲۷.۴۳ دلار) تهیه کنند. اما بازدید از اکسپو برای افراد ۶ تا ۱۷ سال و همچنین شهروندان بالای ۶۰ سال و دانشجویان رایگان است.

البته باید توجه داشت محل برپایی اکسپو دبی از شهر فاصله زیادی دارد و اگر بازدیدکننده‌ای قصد داشته باشد خود را با تاکسی به اکسپو برساند، باید حدود ۲۷۰ درهم (معادل ۲ میلیون تومان) هزینه کند. بنابراین بهتر است از مترو استفاده کند و با هزینه ۱۵ درهمی و پس از حدود ۹۰ دقیقه، خود را مقابل اکسپو ببیند.

با توجه به شیوع ویروس کرونا، بازدید از نمایشگاه منوط به داشتن تست PCR منفی است که بازدیدکنندگان در صورتی که کمتر از ۴۸ ساعت از ورودشان به دبی گذشته باشد، می‌توانند جواب تست رایگان گرفته‌شده در فرودگاه را ارائه کنند.
بازدیدکنندگان پس از ورود به نمایشگاه، بهتر است برنامه‌ریزی دقیقی داشته باشند تا از غرفه‌های بیشتری بتوانند بازدید کنند. ضمن اینکه در این میان برخی غرفه‌های کشورها مانند روسیه و کره جنوبی، پروتکل‌های بهداشتی سختگیرانه‌ای دارند و تعداد افراد محدودی را به طور همزمان به داخل غرفه (پاویون) هدایت می‌کنند؛ بنابراین برای بازدید باید داخل صف ایستاد.
 
جانمایی غرفه ایران در اکسپو دبی
 
* وضعیت غرفه ایران؛‌ خوب یا بد؟
شرکت سهامی نمایشگاه‌های بین‌المللی ایران که عضو اتحادیه جهانی نمایشگاه‌ها BIE است، در بهمن ماه ۱۳۹۷ به عنوان مسئول سازماندهی، اجرا و بهره‌ ‌برداری پاویون جمهوری اسلامی ایران تعیین شد. سال ۱۳۹۸ گام‌های احداث پاویون ایران در اکسپو دبی با برگزاری مسابقه‌ بین طراحان، معماران و شرکت‌های طراحی در کشور برداشته شد و در مردادماه همان سال از میان ۳۰ شرکت راه‌یافته به مرحله اول این مسابقه و ۱۰ شرکت راه‌یافته به دور دوم این مسابقه، طرح «شرکت مهندسین مشاور تغییر روند طرح به عنوان برنده مسابقه اعلام شد.در گام دوم، ۳ پیمانکار طراح، مشاور طرح و پیمانکار ساخت پاویون ایران انتخاب شدند و اجرا را شرکت سازه‌های نمایشگاهی Zenith Smart Contracting LLC انجام داد.

آنطور که مجله «آرشیتکچرال دایجست» نوشته، غرفه ایران با الهام از قصه‌های هزار و یک شب ساخته شده و شامل فضاهای جداگانه در یک محوطه به‌جای ساختمانی یکپارچه است. هر فضا با پرده‌ای از مهره‌های برنزی‌رنگ معین شده که به گفته سازنده‌اش، استعاره‌ای از تضاد بین آسمان و زمین است. در توضیحات سازنده آمده: «پاویون ایران به‌جای یک ساختار محکم، یک شبکه ریزوماتیک از ارتباطات است که روایت‌های متفاوتی از تاریخ معاصر ایران ارائه می‌دهد. با این‌حال، روایت مبهم است، از جهاتی مانند تاریخ پرتلاطم خود این کشور. این بستگی به مسیر خاصی دارد که بازدیدکنندگان تصمیم می‌گیرند در پیش بگیرند که نشان‌دهنده نسخه خاص خودشان از تاریخ معاصر ایران است.» 
 
 
سردر غرفه ایران عبارت «ایران، تمدنی کهن و استوار، تنوع اقوام و میزبان ملتها» نقش بسته است اما برخلاف دیگر کشورها که روی موضوعاتی نظیر آینده، دانش و هوش مصنوعی تمرکز کرده‌اند، غرفه ایران برای جذب مخاطب روی نمایش سنت‌هایش نظیر قالی، ظروف تاریخی و عروسک‌های محلی تمرکز دارد. ضمن اینکه همزمان با افتتاحیه، بافت فرش «همدلی برای صلح» هم در غرفه ایران آغاز شده است و بازدیدکنندگان زیر نظر یک استادکار، در بافت این فرش مشارکت می‌کنند تا پس از تکمیل طی ۶ ماه آتی به موزه اکسپو اهدا شود.
 
دانلود فیلم

به شهادت برخی بازدیدکنندگان اکسپو دبی، طراحی و خلاقیت غرفه کشورهای قطر، تاجیکستان و ایران نسبت به دیگر کشورها ضعیف‌تر است و بازدیدکننده چندانی ندارند. در عین حال برخی دیگر معتقدند غرفه ایران را می‌توان بین ۸ غرفه برتر اکسپو دبی قرار داد.
 
 
* سرنوشت اکسپو دبی چه می‌شود؟
مسئولان اکسپو دبی پیش‌بینی کرده‌اند طی ۶ ماه برپایی این رویداد، حدود ۲۵ میلیون نفر از نمایشگاه بازدید کنند. چرا که نمایشگاه اکسپو ۲۰۲۰ دبی با جشن‌های کریسمس، دیوالی هند، سال نو چینی، شب سال نو و روز ملی امارات متحده عربی همزمان است و برای هر یک از این رویدادها، برنامه‌های ویژه‌ای را تدارک دیده است. طبق برنامه‌ریزی‌ها صورت گرفته توسط امارات، قرار است ۸۰ درصد زیرساخت نمایشگاه اکسپو دبی بعد از این رویداد هم قابل استفاده باشد. به عنوان نمونه، شرکت زیمنس اعلام کرده است که مقر تجهیزات خود را در این منطقه مستقر خواهد کرد. گفته می‌شود امارات طی پنج سال اخیر ۱۵ میلیادر درهم برای بیش از ۱۵ پروژه زیربنایی که به نمایشگاه دبی خدمات می‌دهند، هزینه کرده است.

«تقویت روابط بین‌الملل در یک موضوع مشترک، به اشتراک‌گذاشتن تجارب آموزنده و فرهنگی در یک موضوع جهانی، نمایش توانمندی‌ها، تاریخ، تمدن، آداب و رسوم یک کشور حول یک موضوع خاص، تقویت و حمایت از اکسپوها بعنوان آزمایشگاه‌های تجارب آتی، افزایش و ارتقاء رشد تبادلات اقتصادی و بین‌المللی، ایجاد رونق اقتصادی و بازسازی شهر میزبان و ایجاد درآمد و ثروت برای کشورها مشارکت‌کننده» از جمله اهداف برگزاری اکسپوها عنوان شده‌اند و جشن‌های مختلف هم بخشی از این هدف است. همچنین انتهای هر غرفه هم رستوران غذای مخصوص آن کشور برپاست تا بازدیدکنندگان در صورت تمایل بتوانند با بیش از ۵۰ غذای متنوع از سراسر جهان آشنا شوند.

بازدیدکنندگان از پاویون جمهوری اسلامی ایران یادداشتی را به یادگار نوشتند


کد مطلب: 779422

آدرس مطلب: https://www.jahannews.com/news/779422/جایگاه-ایران-اکسپوی-دبی-کجاست-عکس

جهان نيوز
  https://www.jahannews.com