پنجشنبه ۳۰ فروردين ۱۴۰۳ - 18 Apr 2024
 
۰
۱

میراث خونبار «کالین پاول» برای خاورمیانه

سه شنبه ۲۷ مهر ۱۴۰۰ ساعت ۱۵:۳۱
کد مطلب: 779374
مرگ کالین پاول، وزیر خارجه اسبق آمریکا بار دیگر نقش او را در جنگ عراق و اطلاعات نادرستی که در این جنگ ارائه داد، برجسته می‌کند.
میراث خونبار «کالین پاول» برای خاورمیانه
به گزارش جهان نيوز به نقل از میزان، رسانه‌های آمریکایی روز دوشنبه گزارش دادند که «کالین پاول»، وزیر خارجه دولت «جورج دبلیو بوش»، در سن ۸۴ سالگی بر اثر عوارض بیماری کرونا جان خود را از دست داده است.

«پاول»، از مقام‌های ارشد نظامی آمریکا و نخستین وزیر خارجه سیاه پوست آمریکا بر اثر عوارض کرونا، جان خود را از دست داد؛ خانواده «کالین پاول»، خبر مرگ وی را تایید کردند.

پایگاه «میدل ایست آی» در گزارشی با عنوان «کالین پاول؛ ژنرال آمریکایی میراث خونباری در خاورمیانه بر جای گذاشت»، به برخی اقدامات وی در طول فعالیتش پرداخته است.

این گزارش می‌گوید «کالین پاول، یک ژنرال ۴ ستاره آمریکایی، مشاور امنیت ملی پیشین کاخ سفید و وزیر خارجه اسبق این کشور در سن ۸۴ سالگی بر اثر عوارض ناشی از کرونا درگذشت؛ پاول در واشنگتن به عنوان یک چهره عمومی شناخته شد و جان میجر، نخست وزیر پیشین انگلیس، از او به عنوان بهترین آمریکایی‌ها که هرگز رئیس جمهور نشده بودند، یاد کرد.»

نگارنده می‌نویسد «اما پاول میراث خونباری را در خاورمیانه بر جای نهاد؛ او در سخنرانی سال ۲۰۰۳ خود در سازمان ملل اطلاعاتی غلط ارائه داد و زمینه را برای حمله به عراق که به کشته شدن صد‌ها هزار غیرنظامی منجر شد، فراهم کرد.»
به نوشته وی، «تجربیات پاول به عنوان یک سرباز جوان که در جنگ ویتنام می‌جنگید او را به توسعه آنچه تحت عنوان دکترین پاول، معروف شد، می‌رساند؛ این نظر ژنرال پاول این است که اگر آمریکا مجبور به مداخله در جنگ‌های خارجی می‌شود، باید نیروی زیادی را به کار بگیرد؛ اعزام نیرو‌ها برای درهم شکستن دشمن بر اساس اهداف مشخص سیاسی.»

بر اساس این گزارش، «پاول با این رویکرد در صفوف ارتش آمریکا و سپس دو لت آمریکا ارتقا یافت و به هدایت این کشور در جنگ‌ها و عملیات‌های مختلف در خاورمیانه کمک کرد؛ در سال ۱۹۸۶ پاول در حالی که به عنوان دستیار وزیر دفاع وقت فعالیت می‌کرد به تلافی بمباران یک باشگاه شبانه در برلین غربی که به کشتن ۳ نفر و از جمله یک نظامی آمریکایی منجر شد، به چند حمله هوایی در لیبی کمک کرد چرا که معمر قذافی، دیکتاتور سابق لیبی، را مسئول این حمله می‌دانست.»

در جریان این حملات هوایی حدود ۶۰ تن بمب در لیبی شلیک شد و بر اثر آن ده‌ها نفر از نظامیان لیبی کشته شدند، این بمباران‌ها همچنین تعدادی ساختمان مسکونی را هدف قرار داده و به کشته شدن چندین غیرنظامی منجر شد.

با وجود کشته شدن غیرنظامیان لیبی، اما این حملات هوایی «موفقیت آمیز» تلقی شدند و «پاول» در مسیر رسیدن به نقش‌های بزرگ‌تر در ارتش آمریکا حرکت کرد.

«پاول»، در حالی که به عنوان رئیس ستاد مشترک ارتش مشغول خدمت بود، بر حمله آمریکا به پاناما (که توسط برخی از محققان حقوقی نقض قوانین بین المللی تلقی می‌شد) و همچنین عملیات «سپر صحرا»، که به جنگ اول خلیج فارس نیز معروف است، نظارت کرد.

وی در پی حمله رژیم صدام به کویت، ائتلافی بین المللی را علیه بغداد به راه انداخت و انبوهی از نظامیان آمریکایی را در کویت مستقر کرد؛ این عملیات در ماه فوریه سال ۱۹۹۱ آغاز شد، ۱۰۰ ساعت به طول انجامید و به کشته شدن ۱۴۸ نظامی آمریکایی و ۲۰ هزار سرباز عراقی منجر شد.

همچنین ۸۸ هزار و ۵۰۰ تن بمب در عراق و کویت بر زمین ریخته شد و با این وجود «آمریکا خود را پیروز میدان دانست.»
۱۲ سال بعد، بدنام‌ترین لحظه زندگی «پاول»، دفاع از تصمیم حمله به عراق در سال ۲۰۰۳ بود.

وی در آن سال به عنوان وزیر خارجه آمریکا پرونده جنگ علیه بغداد را به شورای امنیت کشاند و در سازمان ملل اطلاعات نادرستی ارائه داد.

«کالین پاول»، در سال ۲۰۱۶ سخنرانی ۷۵ دقیقه‌ای خود را در شورای امنیت در سال ۲۰۰۳، «شکست اطلاعاتی بزرگ» توصیف کرد.
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *


United States
گزارش دروغ کالین پاول منجر به مرگ هزاران عراقی و آمریکایی و اتلاف میلیاردها دلار سرمایه های عراق و آمریکا شد.....