جمعه ۱۰ فروردين ۱۴۰۳ - 29 Mar 2024
 
۱

جوشکاری لیزری، جدید‌ترین تکنولوژی جوشکاری

دوشنبه ۲۶ مهر ۱۴۰۰ ساعت ۱۴:۳۸
کد مطلب: 779242
جوشکاری لیزری، جدید‌ترین تکنولوژی جوشکاری
انجام اتصالات در بین انواع فلزات از گذشته تا به امروز نیاز بخش اعظمی از صنایع بوده است. از دیرباز تا کنون از انواع روش های جوشکاری جهت برقرار کردن اتصال بین دو قطعه فلز استفاده می شده است. روش های مرسوم جوشکاری را می‌توان روش جوش الکترود و جوش آرگون دانست. اما امروزه با پیدایش تکنولوژی لیزر و امکان استفاده از آن در صنعت جوشکاری به واسطه دستگاه جوش لیزر تحولی عظیم در این صنعت به وجود آمده است چرا که با استفاده از جوش لیزری امکان انجام اتصال در طیف وسیعی از مواد از جمله فلزات و غیر فلزات با دقت، سرعت و کیفیتی بسیار بسیار بیشتر از سایر روش های جوشکاری فراهم شده است.

 با استفاده از دستگاه جوش لیزر میتوان انواع جوشکاری های ظریفی را اجرا کرد که به واسطه روش های قدیمی جوشکاری ممکن نبوده اند.

 دستگاه جوش لیزر
 همانطور که از نام دستگاه جوش لیزر پیداست از اشعه لیزر جهت انجام جوشکاری در این روش جوشکاری استفاده می شود.  به طور کلی می توان دستگاه های جوشکاری را در دو دسته بندی اصلی دستگاه جوش نقطه ای و دستگاه جوش پیوسته تقسیم‌بندی کرد.
  • دستگاه جوش نقطه ای: در دستگاه جوش لیزری نقطه ای اشعه لیزر به صورت پالس به پالس به متریال هدف در کسری از ثانیه تابیده شده و بر اساس کشش مولکولی دو قطعه را در هم ذوب کرده و اتصال را ایجاد می کند. این روش در جوشکاری های ظریف و حساس همچون انجام اتصالات ریز الکترونیکی، ساخت طلا، زیورآلات فلزی و... کاربرد دارد.

    دستگاه جوش پیوسته: در دستگاه جوش لیزری پیوسته اشعه لیزر تولید شده به صورت پیوسته بر سطح متریال تابیده می شود و در مدت زمانی کمتر از چند ثانیه با ذوب دو قطعه در هم و سپس انجام انجماد سریع سبب ایجاد جوش می‌شود. این روش جوشکاری در جوشکاری های عظیم همچون ساخت وسایل مخابراتی، مونتاژ قطعات خودرو، کشتی سازی، هواپیما سازی و... کاربرد دارد.
 لازم به توضیح است در انجام جوشکاری با استفاده از دستگاه جوش لیزری سرعت فرآیند تا حدی بالاست که کوچک‌ترین زمانی برای واکنش مواد ذوب شده با هوا وجود نخواهد داشت، در نتیجه در این روش جوشکاری هیچگونه احتیاجی به گاز محافظ نیز وجود ندارد.

 کاربرد دستگاه جوش لیزر
دستگاه جوشکاری لیزری از زمان پیدایش خود سبب ایجاد تحول در صنایع بسیاری شده است که از جمله این صنایع می توان به صنعت خودروسازی جهت ساخت و مونتاژ انواع قطعات خودرو، صنعت جواهر سازی، ساخت انواع ماشین آلات صنعتی، ساخت انواع ابزار آلات، فناوری اطلاعات، صنعت تجهیزات پزشکی، صنعت تجهیزات ارتباطی، تولید انواع لوازم خانگی و غیره اشاره کرد.

 متریال های قابل جوشکاری با استفاده از دستگاه جوش لیزری
 با استفاده از دستگاه جوش لیزر امکان اتصال انواع فلزات از جمله طلا، نقره، روی، مس، آلومینیوم، تیتانیوم، قلع، نیوبیوم ،کروم و غیره استفاده می شود. این روش جوشکاری جهت اتصال دو فلز مختلف همچون مس-برنج، مس-فولاد، مس-نیکل، مس-تیتانیوم و غیره نیز به کار برده می شود.

 دستگاه جوش لیزر تفنگی
 دستگاه  های جوش لیزر بر اساس کاربردی که در صنایع گوناگون دارند در ابعاد متفاوت تولید می‌شوند. از جمله این دستگاه ها می‌توان به دستگاه های ثابت جهت مصارف رومیزی و دستگاه جوش لیزر تفنگی که به عنوان دستگاه جوش لیزر قابل حمل نیز شناخته می‌شود اشاره کرد. دستگاه جوش لیزر تفنگی دستگاهی سبک، راحت و قابل حمل است که به سادگی در دست قرار گرفته و امکان ایجاد اتصالات در فلزات را با کیفیتی بسیار بالا فراهم می کند.
 
 
مزایای استفاده از دستگاه جوش لیزری
 از جمله مزایای بیشمار دستگاه های جوش لیزر می توان به موارد زیر اشاره کرد:
سرعت انجام جوشکاری در این روش بسیار بالاست.

کیفیت انجام جوشکاری در این روش بسیار بالاست.

در استفاده از دستگاه جوش لیزری نیاز به گاز محافظ وجود ندارد.

با استفاده از دستگاه جوش لیزری امکان اتصال دو فلز غیر همجنس به یکدیگر وجود دارد.

نحوه کار با این دستگاه ها بسیار آسان است.

میزان برق مصرفی در این دستگاه ها نسبت به دستگاه های جوشکاری سنتی بسیار ناچیز وتا 90 درصد کمتر است.

با استفاده از دستگاه جوش لیزری می توان انواع فلزات را با ضخامت های گوناگون به یکدیگر جوش داد.و بسیاری موارد دیگر.

 منبع لیزر در دستگاه جوش لیزر
 در دستگاه های جوش لیزری از منبع لیزر دیود که با نام لیزر خشک نیز معرفی شده است استفاده می شود. در این گونه دستگاه ها همچون دستگاه برش لیزر فلزات لیزر در تیوب لیزر تولید شده و  توسط هد دستگاه لیزر تقویت می‌شود. تفاوت دستگاه جوشکاری لیزری با هدف  ایجاد اتصال و دستگاه لیزر فلزات با هدف انجام برش در فلزات را میتوان وجود گاز پرفشار در دستگاه های برش لیزری فلزات دانست.

 در دستگاه های برش لیزری فلزات حرارت در عمق فلز ایجاد شده و با استفاده از گاز پرفشار دو قطعه برش خورده از یکدیگر جدا می‌شوند اما در دستگاه جوش لیزری حرارت بر روی سطح فلز ایجاد شده و سبب ایجاد فرایند ذوب در لایه های سطحی  در کسری از ثانیه شده و با انجام انجماد سریع  اتصال در قطعات ذوب شده در هم  ممکن می شود.

 در تمامی دستگاه های لیزر صنعتی اشعه لیزر در تیوب لیزر تولید می‌شود. در دستگاه جوشکاری لیزری اشعه لیزر به واسطه کابل فیبر نوری از منبع لیزر به سمت هد دستگاه انتقال داده می شود، اما در دستگاه لیزر فلزات و دستگاه لیزر غیر فلزات اشعه لیزر به واسطه آینه های تعبیه شده در دستگاه به سمت هد دستگاه هدایت می شود.

 جهت کسب اطلاعات بیشتر در مورد انواع دستگاه های لیزر صنعتی از جمله دستگاه جوش لیزر، دستگاه های برش لیزری فلزات، دستگاه های برش لیزری غیر فلزات، دستگاه لیزر حکاکی و غیره به وبسایت شرکت نوین تاک لیزر به آدرس https://ntjet.com/ مراجعه نمایید.
برچسب ها: رپورتاژ
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *