کد QR مطلبدریافت صفحه با کد QR

چرا حافظ در نظام آموزشی ما کمرنگ شده است؟

20 مهر 1400 ساعت 14:47

در این مطلب، به برخی دلایل برای نپرداختن به شعر حافظ در کتاب‌های درسی کودکان و نوجوانان پرداخته شده است.


به گزارش جهان نیوز، مصطفی محدثی خراسانی شاعر، در گفت و گو با باشگاه خبرنگاران جوان، درباره دلایل نپرداختن به حافظ در نظام آموزشی ایران گفت: در نظام آموزشی ما، در بسیاری از حوزه ها خصوصاً علوم انسانی هنوز به نوعی در مراحل آزمون و خطاست؛ زیرا به آن بنیاد هدف گذاری شده و تثبیت شده در این حوزه نرسیدیم و به همین دلیل کتاب های درسی بسیار دچار تغییر و تحول شده است.

وی افزود: در حوزه ادبیات و شعر این دستخوش تغییر بودن را بیشتر شاهدش هستیم.

سطح درک و دریافت شعر حافظ برای مفاهیم عرفانی و مضامین عاشقانه و مشخص نبودن مرز عشق و عرفان خیلی قابل دریافت برای نسل جوان نیست. این ضعف به خیلی سال های قبل بر می گردد. می توان در دوران ابتدایی زمینه‌های آشنایی دانش‌آموزان را با بزرگان شعر و ادبیات مثلاً از طریق  بیان قطعه ادبی کوتاه، خاطره ادبی و داستان فراهم کرد. هرچه این سن  هدف گذاری شده بچه ها پایین  بیاید، ذهنشان فراگیرتر است.

پیشنهاد من این است که متناسب با سن وجودی، درک و دریافت بچه ها مطالب از همان سال های اولیه ابتدایی از طریق معرفی شفاف برنامه ریزی شود.

این شاعر در ادامه درباره دلایل دیگر برای نپرداختن به شعر حافظ گفت: در این چند دهه برداشت ها و نگاه های سطحی حاکم بر محتوای کتاب های درسی زیاد شد. خیلی ها اشعار حافط را به دلیل داشتن کلماتی چون می، لعل و خال سطحی تعریف و تعبیر کردند و فکر می کنند اگر نسل جوان با آن مواجه شود، تعابیر زمینی از آن دارد.

شما مخاطبان چگونه فکر می‌کنید؟ به نظر شما دلیل پرداخت کم به اشعار حافظ این شاعر پرآوازه در نظام آموزشی ما و کتاب های درسی کودکان و نوجوانان امروز چیست؟ نظرات خود در این باره را با ما به اشتراک بگذارید.


کد مطلب: 778640

آدرس مطلب: https://www.jahannews.com/news/778640/چرا-حافظ-نظام-آموزشی-کمرنگ-شده

جهان نيوز
  https://www.jahannews.com