پنجشنبه ۹ فروردين ۱۴۰۳ - 28 Mar 2024
 
۱
۵

اینجا امریکا؛ منو باز است/ شیوه اعدامتان را انتخاب کنید

سه شنبه ۲۰ مهر ۱۴۰۰ ساعت ۰۸:۵۷
کد مطلب: 778574
به دهم اکتبر هرسال که می‌رسیم بر اساس گزارش عفو بین‌الملل، رسانه‌های معاند بر آمار اجرای مجازات اعدام در ایران تمرکز می‌کنند و با این اقدام، ادامه مجازات اعدام در آمریکا و عربستان سعودی را به حاشیه می‌رانند.
کدام شیوه اعدام را دوست دارید؟
به گزارش جهان نيوز به نقل از آنا، سازمان عفو بین‌الملل روز دهم اکتبر هرسال را به‌عنوان روز جهانی مبارزه با مجازات اعدام نام‌گذاری کرده تا با ارائه آمار از میزان صدور و اجرای حکم اعدام در کشورهای مختلف به بررسی روند تلاش گروهای حقوق بشری برای کاهش و درنهایت حذف مجازات اعدام بپردازد. شاید به‌جرئت بتوان گفت که تنها کشوری که بیش از هر کشور دیگری در روز دهم اکتبر بر آن تمرکز می‌شود، ایران است و کمترین توجه به شمار اعدام‌شدگان در آمریکا و عربستان می‌شود که نشان از وجود استاندارد دوگانه واضح در برخورد با موضوعی یکسان در دو کشور متفاوت دارد.

لازم به ذکر است که ائتلاف جهانی علیه مجازات اعدام مدعی است دهم اکتبر بهترین فرصت برای اعلام مخالفت با این مجازات «غیرانسانی» است. این ائتلاف امسال کارزاری هم در شبکه‌های اجتماعی به راه انداخته است با هشتک «nodeathpenalty» به معنی «نه به مجازات مرگ». به‌هرحال این‌ یک پویش اجتماعی است، باهدفی خاص بر مبنای اصولی خاص که حامیان خود را در سطح جهان دارد اما همان‌گونه که گفته‌شده تمرکز ناچیزی بر ایالات‌متحده و عربستان در این خصوص وجود دارد که نشان از تأثیرپذیری این‌گونه ائتلاف‌ها و حتی سازمان‌هایی همچون عفو بین‌الملل از هیاهوی رسانه‌ای هدف‌دار دنیای غرب است که در همه زمینه‌ها از فعالیت هسته‌ای گرفته تا به‌عنوان‌مثال توسعه برنامه موشکی بر چند کشور خاص تمرکز می‌کند. این اقدام به‌گونه‌ای حرفه‌ای پیش می‌رود که کمتر کسی فکر می‌کند در آمریکا که به مهد دموکراسی معروف شده اعدامی صورت گیرد یا در عربستان سعودی که حاکمانش خود را خادمین حرمین شریفین لقب داده‌اند نامی از صدور مجازات اعدام در آئین دادرسی برده شده باشد.
 
نمایی از اعدام در عربستان.

عدم شفافیت دستگاه قضائی سعودی در خصوص اعدام مخالفان ریاض
بر اساس آمار ارائه‌شده، صدور و اجرای حکم اعدام در عربستان سعودی در نیمه اول سال جاری میلادی روند افزایشی داشته. این در صورتی است که مقامات عربستان مدعی انجام اصلاحات و کاهش مجازات اعدام بوده‌اند.

بر اساس آمار سازمان حقوق بشر عربستان سعودی ۳۱ مورد حکم اعدام در نیمه اول سال ۲۰۲۱ در عربستان اجرا شد که نسبت به کل سال گذشته دو برابر شده است.

کمیسیون رسمی حقوق بشر عربستان سعودی که نهادی دولتی است اوایل سال جاری میلادی مدعی شد دستگاه قضائی ریاض در سال ۲۰۲۰ فقط ۲۷ مورد اعدام انجام داده است که در مقایسه با سال ۲۰۱۹ حدود ۸۵ درصد کاسته شده بود. اما بررسی‌های بیشتر نشان داد که رژیم آل سعود در سال ۲۰۲۰ مجازات اعدام را کاهش داد تا وجهه خود را در سطح بین‌المللی بهبود بخشد.

این در حالی است که تعداد ۸۳۸ نفر در فاصله سال‌های ۲۰۱۵ تا ۲۰۲۱ در عربستان سعودی اعدام شدند. نکته نگران‌کننده این است که سازمان اروپایی- عربستانی حقوق بشر اعلام کرده است که تعداد اعدام‌های انجام‌شده تا پایان سال جاری چند برابر سال گذشته شود. رژیم آل سعودی و شخص محمد بن سلمان ولیعهد این رژیم هم کماکان ادعای انجام اصطلاحات در راستای کاهش مجازات اعدام را دارد اما درواقع این روند رو به افزایش است.
 
تصاویر صحنه اعدام جورج استینی ۱۴ ساله در سال ۱۹۴۴

اوضاع آمریکا از بابت اجرای احکام اعدام از عربستان وخیم‌تر است. اعدام، مجازاتی قانونی در ایالات‌متحده آمریکاست که در ۲۸ ایالت، حکومت فدرال و نیروهای مسلح اجرا می‌شود. آمریکا در کنار ژاپن، تایوان و سنگاپور چهار کشور پیشرفته‌ای هستند که اعدام را قانونی می‌دانند؛ البته آمریکا در میان کشورهای پیشرفته غربی تنها کشوری است که دستگاه قضائی‌اش مجازات اعدام دارد.

دادگاه‌های آمریکا برای نوجوانان و بیماران روانی هم حکم اعدام صادر کرده‌اند
سیستم قضائی آمریکا در سال ۲۰۲۰ احکام اعدام ۳۰ زندانی را اجرا کرد که ۱۹ نفر یعنی بیش از ۶۳ درصد اعدام‌شدگان زن بودند.

گفتنی است که در دوره ریاست جمهوری دونالد ترامپ ۱۳ اعدام فدرال در کشور صورت گرفت. این اعدام‌ها در ۶ ماه پایانی دوره ریاست جمهوری ترامپ اجرا شدند.

سیستم قضائی ایالات‌متحده حتی به محکومینی که دچار مشکل حاد روانی شده‌اند رحم نمی‌کند. به‌عنوان نمونه «لیزا مونت گومری» تنها زنی که در آمریکا حکم اعدام فدرال داشت و اجرای آن متوقف شده بود، اوایل زمستان سال گذشته با حکم دیوان عالی فدرال با تزریق کشنده اعدام شد. دادگاهی در ایالت «ایندیانا» روز ۱۱ ژانویه (۲۲ دی‌ماه) طی حکمی اعدام وی را به دلیل مشکلات روحی و روانی متوقف کرده بود. مونت گومری در شرایطی اعدام شد که وکلای وی تأکید کرده بودند موکل آن‌ها به دلیل سال‌ها سوء‌استفاده جنسی و بدرفتاری به‌وسیله مادر و ناپدری‌اش در وضعیت روحی نامناسبی بوده و نیازمند بخشش است.

نکته تأسف بار دیگر، انتخاب نوع اعدام است. «هنری مک مستر»، استاندار کارولینای جنوبی، در اردیبهشت سال جاری قانونی را امضا کرد که محکومین به اعدام را مجبور به انتخاب صندلی برقی یا تیم شلیک مستقیم به جای تزریق مواد کشنده می‌کند! این اتفاق در سال ۲۰۲۱ و در حالی روی داده که آمریکا همچنان ایران و کشورهای غیرهمسو را متهم به نقض حقوق بشر می‌کند.

علاوه بر این، نمی‌توان نادیده گرفت که تاریخ آمریکا پر از بی‌عدالتی نسبت به رنگین‌پوستان است. به‌عنوان‌مثال سال ۱۹۴۴ دادگاهی در آمریکا جورج استینی نوجوان سیاه‌پوستی را که تنها ۱۴ سال داشت به اتهام قتل و بدون هیچ مدارکی به اعدام محکوم کرد و حکم اعدام این پسربچه با صندلی برقی به اجرا در آمد؛ بعد از گذشت ۷۰ سال، بی‌گناهی او در دادگاهی در "کارولینای جنوبی" اثبات شد! او به جرم قتل دو کودک در دادگاهی در شهر کوچک آلکولو، که کمتر از یک روز طول کشید محاکمه و به اعدام محکوم شد. همه مدارک دادگاه ازجمله اعترافات خود استینی گم شده است. هم‌سلولی‌های استینی گفته بودند که وی اصلاً به قتل اعتراف هم نکرده بوده است. وکلای جرج می‌گویند تبعیض نژادی باعث اعدام وی شد و همین تبعیض بود که وی را از والدینش جدا کرد و به دادگاهی بدون وکیل سپرد.

حال آنان که مدعی مخالفت با مجازات اعدام هستند و با وجود اطلاع از سابقه وحشتناک دادرسی و اعدام‌های عجولانه و بیرحمانه در آمریکا و عربستان با این روند در این دو کشور مخالفت نمی‌کنند خود زیر سوال بزرگی در خصوص اعتقادشان به استاندارد دوگانه قرار گرفته‌اند.
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *


حمید
Iran, Islamic Republic of
مرگ بر آ م ر ی ک ا
محمد
Iran, Islamic Republic of
مرگ بر آمریکا
Iran, Islamic Republic of
.....
United States
Down with USA
اللهم اهلك و العن آل سعود جميعاً الي يوم القيامة
United States
مجازات اعدام فقط در صورتی که قتل عمد درجه اول انجام شده باشد عادلانه به نظر میرسد....