پنجشنبه ۹ فروردين ۱۴۰۳ - 28 Mar 2024
 
۲

آیا تزریق دوز سوم ضروری است؟

يکشنبه ۱۸ مهر ۱۴۰۰ ساعت ۱۶:۰۰
کد مطلب: 778434
حدود ۴۷ درصد از جمعیت جهان دستکم یک دوز واکسن کرونا دریافت کرده‌اند، اما روند واکسیناسیون در کشورهای کم درآمد همچنان بسیار پایین است.
آیا تزریق دوز سوم ضروری است؟
به گزارش جهان نيوز به نقل از میزان، اطلاعات منتشر شده از سوی موسسه «آمار جهان ما» نشان می‌دهد که در حال حاضر ۴۷.۶ درصد از جمعیت جهان دستکم یک دوز از واکسن کرونا را دریافت کرده‎اند که این رقم معادل ۳.۶۵ میلیارد نفر است.

به گزارش «نیویورک تایمز»، در حال حاضر روزانه ۲۳.۰۶ میلیون نفر در سطح جهان واکسن تزریق می‌کنند.

با این وجود روند واکسیناسیون در کشورهای کم درآمد همچنان پایین است و تاکنون ۲.۵ درصد از جمعیت این کشورها موفق به تزریق واکسن کرونا شده‎اند.

در حال حاضر میزان واکسن‌های موجود در سطح جهان کم است و انتظار می‌رود که تا پایان سال ۲۰۲۱ همچنان تقاضا برای واکسن از عرضه آن پیشی بگیرد.

نگرانی درباره کاهش مصونیت در برابر کرونا موجب شده تا بسیاری از کشورها روند تزریق دوز سوم واکسن کرونا یا دوز تقویتی را آغاز کنند.

در حال حاضر حدود ۳۷ میلیون نفر در سطح جهان دوز تقویتی را دریافت کرده‎اند و انتظار می‌رود که کشورهای بیشتری تزریق آن را آغاز کنند.

در حال حاضر شیوع سویه «دلتا» در جهان که در حدود ۱۹۰ کشور شناسایی شده و دارای قابلیت انتقال بسیار بالایی است، نگرانی‌ها را درباره ادامه شیوع کرونا افزایش داده است.

شیوع سویه دلتای کرونا موجب ایجاد پرسش‎های بسیاری درباره تزریق دوز سوم کرونا شده است؛

آیا تزریق ۳ دوز واکسن از ۲ دوز بهتر است؟
پیش از این کشورهایی مانند فرانسه طرح تزریق دوز سوم را برای گروه‌های با ایمنی کمتر و افراد مسن برنامه ریزی کرده‎اند.

با این وجود بسیاری از متخصصان بر این عقیده هستند که هنوز برای اطمینان حاصل کردن درباره این موضوع که آیا کشورها به دوز سوم واکسن کرونا نیاز دارند یا خیر، بسیار زود است.

بسیاری از متخصصان نیز می‌گویند اولویت با افرادی است که هنوز دوز اول واکسن را دریافت نکرده‎اند.

اوایل ماه جاری شرکت «فایزر-بیون‌تک» اعلام کرد که از آمریکا و کشورهای اروپایی درخواست خواهد کرد تا مجوز تهیه دوز سوم از این واکسن را صادر کنند.

این شرکت می‌گوید که هدف از دوز سوم ایجاد ایمنی قوی‌تر در برابر ویروس کروناست.
تولید کنندگان واکسن کرونا در جهان می‌گویند که ۲ دوز واکسن تا ۶ ماه در برابر ویروس کرونا ایمنی ایجاد می‌کند، اما با توجه به شیوع انواع جهش یافته ویروس کرونا، پیش بینی شده که این اثربخشی در طول زمان کاهش یابد.

«آنتونی فائوچی»، مشاور ارشد پزشکی کاخ سفید درباره تصمیم فایزر برای تولید دوز سوم می‌گوید که برنامه دوز سوم این شرکت، آمادگی احتمالی برای موقعیتی است که نیاز به دوز سوم وجود داشته باشد، اما این موضوع دقیق نیست.

به گفته «فائوچی»، «با این وجود دقیق نیست که بگوییم همه افراد به دوز تقویت کننده نیاز دارند.»
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *