کد QR مطلبدریافت صفحه با کد QR

تاثیر درستکار در موفقیت تیم ملی چقدر بود؟

18 مهر 1400 ساعت 15:03

تیم ملی کشتی آزاد ایران در مسابقات جهانی ۲۰۲۱ با کسب ۳ طلا، ۳ نقره و یک برنز توانست به مقام سومی این دوره از رقابت‌ها دست یابد. این موفقیت را می‌توان به نقش پژمان درستکار در تحول تیم ملی کشتی آزاد گره زد.


به گزارش جهان نیوز، روزنامه وطن امروز نوشت: سرمربی جدید تیم ملی کشتی آزاد ایران توانست کارنامه‌ای درخشان از خود به جا بگذارد و ایران با کسب ۶ مدال رنگارنگ جهانی موفق شد نمایشی درخشان ارائه دهد. پس از پایان المپیک ۲۰۲۰ توکیو و کسب تنها یک نقره و یک برنز در رشته کشتی آزاد، به رغم فاصله کوتاه و کمتر از ۲ ماه تا شروع مسابقات جهانی نروژ ۲۰۲۱، علیرضا دبیر، رئیس فدراسیون کشتی تصمیم گرفت در کادر فنی تیم ملی کشتی آزاد تغییرات اساسی ایجاد کند و ۲۶ مردادماه بلافاصله پس از پایان المپیک بود که پژمان درستکار را جایگزین غلامرضا محمدی کرد.

درستکار ۴۵ ساله در فاصله حدود ۴۵ روزه از روز انتخاب تا شروع مسابقات جهانی، توانست تیمی متحول‌شده را برای شرکت در مسابقات اسلو آماده کند و رقم زدن تاریخی‌ترین روز کشتی ایران (یکشنبه ۱۲ مهرماه ۱۴۰۰)، دست‌رنج زحمات این سرمربی باتجربه که سابقه قهرمانی در مسابقات آسیایی و مدال برنز در مسابقات جهانی را در دوران کشتی‌گیری خود در کارنامه‌اش دارد، است. تیم ملی کشتی آزاد ایران با هدایت پژمان درستکار در مسابقات جهانی ۲۰۲۱، ۳ طلا، ۳ نقره و یک برنز به دست آورد. اگر کمی خوش‌شانس بودیم و یکی از آن نقره‌ها تبدیل به طلا می‌شد تیم ملی کشتی آزاد ایران یکی از بهترین نتایج تاریخ خود در مسابقات جهانی را رقم می‌زد. قهرمانی آزادکاران ایران در مسابقات جهانی اسلو به لحاظ تیمی دور از دسترس نبود و با توجه به فاصله بسیار کم با آمریکا و روسیه باید پذیرفت تیم ما بخوبی دچار تحول مثبت شده است.

با این وصف باید از تعویض طلایی علیرضا دبیر پس از پایان المپیک، به رغم ریسک بالایی که در فاصله کوتاه تا مسابقات جهانی بود، یاد کرد و حالا پژمان درستکار در ۴۵ سالگی، رویایی‌ترین روز‌های خود در کشتی را سپری می‌کند. یادمان نرود خیلی از گوش‌شکسته‌ها انتقادات زیادی به این انتخاب داشتند و معتقد بودند درستکار به واسطه دوستی با علیرضا دبیر، توانسته خارج از صف، سرمربی تیم ملی کشتی آزاد شود، اما نتایج درخشان تیم کشتی آزاد ایران نشان داد انتخاب رئیس فدراسیون کشتی بسیار درست و به موقع بوده است.

باید رد پای درستکار را در پیروزی درخشان حسن یزدانی مقابل دیوید تیلور مشاهده کرد. در فیلمی که از یکی از تمرینات قبل یزدانی بتازگی رسانه‌ای شده است، درستکار بدرستی راه پیروزی را به یزدانی نشان می‌دهد. کار کردن بی‌امان دست‌ها و زیر کتف زدن متوالی یزدانی حربه‌ای بود که تمرکز کشتی‌گیر آمریکایی را به هم زد. این بار برخلاف توکیو، یزدانی در ۳۰ ثانیه پایانی حواسش به زیرگیری تیلور بود و برخلاف المپیک او این بار بخوبی از هجوم چشم‌بسته و احساسی تیلور استفاده کرد و با فاصله امتیاز معنادار برنده این رقابت شد.

درستکار: کام مردم را تلخ نکنیم
سرمربی تیم ملی کشتی آزاد تاکید کرد همه کشتی‌گیران ایران، چه برنده و چه بازنده خوب کشتی گرفتند. بعد از کسب عنوان سوم جهان با ۳ طلا، ۳ نقره و یک برنز از سوی تیم ملی کشتی آزاد، پژمان درستکار گفت: من این پیروزی و موفقیت‌های تیم ملی را به همه مردم که صاحب این پیروزی هستند تبریک گفته و امیدوارم جامعه کشتی این برد‌ها را بپذیرد. وی درباره اینکه تنها با یک برد تیم کشورمان بر سکوی قهرمانی قرار می‌گرفت، تاکید کرد: ما تیمی جوان با میانگین سنی ۲۲ سال داریم، ولی با این همه می‌توانستیم حتی در ۶۱ و ۷۰ کیلوگرم نتایج بهتری گرفته و شانس قهرمانی هم داشته باشیم. ما از نظر تیمی ۳ طلا، ۳ نقره و یک برنز کسب کردیم و تعداد طلاهای‌مان با آمریکا و روسیه برابر بود. این لطف خدا و اهل‌بیت است. جا دارد از شخص علیرضا دبیر تشکر ویژه‌ای داشته باشم که همه جوره حامی تیم بوده و امکانات لازم را در اختیارمان قرار داد و حاشیه را از تیم دور کرد.

خسته نباشیدی هم به کادر فنی و همه کشتی‌گیران‌مان می‌گویم و امیدوارم در مسابقات بعدی نتایج بهتر باشد. درستکار از نام بردن کشتی‌گیری که توقعات را برآورده نکرد، خودداری کرد و گفت: کام مردم را تلخ نکنیم، همه زحمت خودشان را کشیدند، اینکه با یک برد قهرمان می‌شدیم، اما و اگر‌های ورزش هست. ما باید خوشحال باشیم که این نتیجه بسیار خوب و تاریخی را گرفتیم و فراموش نکنیم چند دستاورد مهم در این مسابقات داشتیم. من از بچه‌ها خیلی راضی‌ام و تا لحظه آخر می‌جنگیدند؛ برنده و بازنده همه خوب بودند. سرمربی تیم ملی کشتی آزاد درباره آنالیز حریفان سنتی و پیروزی مقابل آن‌ها تصریح کرد: این جای بحث بیشتری دارد، اما در ۴۰ روز گذشته برای طا‌ها آکگول، پتریاشویلی، نایفونوف، دیوید تیلور و جیدن کاکس برنامه و آنالیز دقیق داشتیم، سایر حریفان هم آنالیز شده بودند، اودیکادزه که گلیج او را در مبارزه یک‌طرفه برد، آنالیز شده بود. امیدوارم مردم از این جوانان دلاور رضایت داشته باشند.

درستکار و مقابله با خبرنگاران سعودی اینترنشنال!
شبکه سعودی اینترنشنال برخی رقابت‌های ورزشی ایران را پوشش می‌دهد و عوامل آن سعی می‌کنند با ورزشکاران ایرانی گفتگو کنند و عکس یادگاری بگیرند، آن هم در حالی که خود از مجریان اصلی پروژه تحریم و تعلیق ورزش ایران هستند! پیرو همین موضوع بعد از درخشش یزدانی در فینال برابر تیلور آمریکایی، خبرنگار این شبکه قصد مصاحبه با یزدانی و همچنین دیگر کشتی‌گیران ایران را داشت که با مدیریت و دخالت صحیح پژمان درستکار آن‌ها موفق به انجام چنین کاری نشدند. این شبکه با برجسته کردن این اقدام سعی داشت جو را علیه سرمربی کشتی آزاد ایران کند که با واکنش منفی کاربران ایرانی مواجه شد.

از سوی دیگر پژمان درستکار جواب دندان‌شکنی به مجری شبکه سعودی اینترنشنال داد. پژمان درستکار گفت افرادی که سال‌هاست به دنبال تحریم ورزش ایران و دیده نشدن ورزشکاران ایرانی هستند به یکباره دلسوز حسن یزدانی و کشتی ایران شده‌اند. البته خبرنگاران این شبکه دست آخر وقتی دیدند نمی‌توانند در منطقه تعیین شده با کشتی‌گیران ایران مصاحبه کنند، در قالب تماشاگر دوربین را در دست گرفتند و از ۲ ورزشکار مازندرانی ما خواستند پیامی را به زبان مازنی بدهند.


کد مطلب: 778430

آدرس مطلب: https://www.jahannews.com/news/778430/تاثیر-درستکار-موفقیت-تیم-ملی-چقدر

جهان نيوز
  https://www.jahannews.com