جمعه ۱۰ فروردين ۱۴۰۳ - 29 Mar 2024
 
۱

رویترز: یک هیات آمریکایی شنبه و یک شنبه با طالبان در دوحه دیدار می‌کند

شنبه ۱۷ مهر ۱۴۰۰ ساعت ۱۰:۱۰
کد مطلب: 778282
یک هیات آمریکایی روزهای شنبه و یکشنبه در دوحه با مقامات طالبان دیدار و رایزنی خواهد کرد.
اولین دیدار رسمی آمریکا و طالبان
به گزارش جهان نيوز، خبرگزاری رویترز به نقل از یک مقام آمریکایی گزارش داد که یک هیات آمریکایی قرار است روزهای شنبه و یک شنبه هفته جاری در دوحه پایتخت قطر با مقامات ارشد طالبان دیدار و رایزنی کند.

این مقام آمریکایی گفته است که هیات آمریکایی از وزارت خارجه، سازمانهای اطلاعاتی آمریکا و سازمان کمکهای خارجی این کشور خواهد بود و قرار است با طالبان درباره مجوز خروج امن باقیمانده اتباع آمریکایی در افغانستان رایزنی کند و همچنین به طالبان برای آزادی مارک فریچز که واشنگتن مدعی است توسط طالبان ربوده شده است فشار بیاورد. 

دستور کار دیگر این مذاکرات متعهد کردن طالبان به وعده ها برای مقابله با عناصر القاعده و دیگر گروههای افراطی در افغانستان است. 

دولت آمریکا میگوید که همچنان دهها شهروند آمریکایی ر افغانستان باقی مانده اند و موفق به خروج از این کشور نشده‌اند.

خروج سراسیمه و با عجله آمریکا از افغانستان که بسیاری از تحلیلگران آن را فرار ارتش ایالات متحده از افغانستان پس از 20 سال جنگ بی حاصل خوانده‌اند علاوه بر قربانی کردن دهها نفر در فرودگاه کابل باعث جا ماندن بسیاری از اتباع آمریکایی و غربی در این کشور شد و انتقادات زیادی را علیه دولت واشنگتن برانگیخت. 

براساس گزارش الجزیره، دیدار این هیات آمریکایی با مقامات طالبان اولین دیدار طرف آمریکایی با حکومت جدید کابل پس از پایان اشغالگری آمریکا در افغانستان است.

رویترز در ادامه افزود، «زلمای خلیل زاد» که سالهای ریاست هیات مذاکره کننده آمریکا در مذاکره با طالبان را بر عهده داشته یکی از عناصر کلیدی این هیات آمریکایی است. 

مقامات آمریکایی آشنا به این مساله گفته اند که این مذاکرات در زمینه به رسمیت شناختن طالبان از سوی واشنگتن نخواهد بود و هرگونه مشروعیت طالبان به اقدامات آنها و عمل به تعهداتشان در دراز مدت بستگی دارد. 

پیش از سقوط دولت اشرف غنی، مقامات دولت آمریکا و گروه طالبان بارها در دوحه مذاکره کردند که در نهایت به نتیجه مشخصی نرسید و با سقوط کابل و روی کار آمدن طالبان، این مذاکرات مسکوت ماند.
مرجع : فارس
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *