پنجشنبه ۹ فروردين ۱۴۰۳ - 28 Mar 2024
 
۲

مرگ بر اثر سوء تغذیه یک میلیون کودک افغان را تهدید می‌کند

چهارشنبه ۱۴ مهر ۱۴۰۰ ساعت ۱۱:۴۹
کد مطلب: 778090
سازمان ملل هشدار داد که یک میلیون کودک افغان در معرض خطر مرگ از سوء تغذیه شدید هستند و نیاز به رسیدگی فوری دارند.
یک میلیون کودک افغان در معرض مرگ
به گزارش جهان نيوز به نقل از فارس، سازمان ملل اعلام کرده که انتظار می‌رود 3 میلیون کودک زیر پنج سال در افغانستان از سوء‌تغذیه رنج برده و در صورت عدم رسیدگی فوری، دست‌کم یک میلیون کودک در معرض خطر جدی مرگ قرار خواهند گرفت.

سازمان ملل روز سه‌شنبه، سیزدهم مهر، هشدار داد که ناامنی شدید غذایی۱۴ میلیون افغان را تحت تأثیر قرار داده است و جامعه بین‌المللی برای جلوگیری از عمیق‌تر شدن این تأثیرات، کمک‌های وعده شده را به افغانستان انجام دهد.

این هشدار در پی سفر دو روزه هروه لودوویک دی لیس‌، نماینده صندوق کودکان سازمان ملل متحد (یونیسف) در افغانستان و مری الن مک گروتی، نماینده برنامه جهانی غذا، به این کشور مطرح شده است.

صندوق حمایت از کودکان گفته است که جامعه بین‌‌المللی باید مبلغی را که پیش از این وعده کرده بود برای کاهش تأثیرات بیماری سوء‌تغذیه در افغانستان به نهادهای بین‌الملل تخصیص دهد. 

دی لیس افزوده است: «همان‌طور که خانواده‌های بیش‌تری برای تهیه غذا تلاش می‌کنند‌، سلامت تغذیه‌ای مادران و فرزندان آن‌ها روز‌به‌روز بدتر می‌شود.»

در همین حال صندوق حمایت از کودکان سازمان ملل تصریح کرده است که کودکان بیمار و خانوادهای آنان  قادر به دریافت خدمات درمانی نیستند و سرخک و اسهال حاد به‌صورت سریع میان کودکان شیوع پیدا کرده است.

از سویی دیگر نیز، براساس تحقیق سازمان جهانی غذا، ۹۵ درصد از خانواده‌ها در افغانستان غذای کافی مصرف نمی‌کنند و بزرگسالان برای این‌که فرزندان‌شان گرسنه نمانند، وعده‌های غذایی‌شان را کنار می‌گذارند.

این هشدار در حالی مطرح می‌شود که در پی تحولات اخیر در افغانستان و  قدرت‌گیری طالبان، گرسنگی افزایش یافته است و شماری از نهادهای بین‌المللی از فاجعه انسانی قریب‌الوقوع ناشی از گرسنگی و بیماری در این کشور هشدار داده‌اند.
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *