جمعه ۳۱ فروردين ۱۴۰۳ - 19 Apr 2024
 
۰

استفاده از گواهینامه امنیتی ssl چه مزیت هایی دارد؟

چهارشنبه ۱۴ مهر ۱۴۰۰ ساعت ۰۹:۳۵
کد مطلب: 778059
استفاده از گواهینامه امنیتی ssl چه مزیت هایی دارد؟
امروزه بسیاری از افراد از وب سایت ها برای خرید محصولات مورد نیاز خود استفاده می کنند. اما آیا تمامی سایت های اینترنتی، قابل اعتماد هستند؟ این موضوع از دو دید قابل بررسی است. اول قابل اعتماد بودن شرکت و کسب و کار و مورد بعدی ایمن بودن اتصالات وب سایت مذکور، مواردی هستند که برای اعتماد به یک وب سایت اینترنتی بایستی مدنظر قرار دهید. اما منظور از اتصالات ایمن چیست؟ بله منظور ما دقیقا استفاده از گواهینامه امنیتی ssl است. گواهینامه امنیتی SSL یک پروتکل ایمن برای رمزنگاری اتصالات یک وب سایت است. اما استفاده از این پروتکل چه مزیت هایی دارد؟

گواهینامه ssl در انواع مختلفی موجود است و طبعا هرکدام مزیت ها و قابلیت های مشخصی برای افراد دارد. اگر گواهینامه امنیتی شما از نوع رایگان باشد، شاید از برخی از این مزیت ها و ویژگی ها مرحوم باشید. در صورتی که ssl های پولی تمامی امکانات و مزیت های این پروتکل امنیتی را در اختیار شما قرار می دهد. باید اشاره کنیم که هر SSL در یک سطح به خصوصی، اتصالات سایت را رمزنگاری می کند، این موضوع بدان بستگی دارد که شما از کدام نوع گواهینامه امنیتی استفاده کرده باشید. به طور کلی انواع گواهینامه امنیتی عبارتند از: 
  1. گواهینامه اعتبارسنجی دامنه (DV)
    گواهینامه اعتبارسنجی سازمانی (OV)
    گواهینامه اعتبارسنجی گسترده (EV)
    گواهینامه اعتبارسنجی (WV)
    گواهینامه اعتبارسنجی چند دامنه (MD).
گواهینامه امنیتی SSL چیست؟
قبل از این که بخواهیم در خصوص گواهینامه های امنیتی و مزیت های آن صحبت کنیم، لازم است بدانید که SSL چیست؟ در پاسخ به این سوال باید اشاره کنیم که Secure Socket Layer یا SSL به گواهینامه امنیتی گفته می شود. با استفاده از یک SSL معتبر تمامی اتصالات وب سایت شما ایمن شده و از دسترسی هکرها به اطلاعات کاربران جلوگیری خواهد شد.

زمانی که در یک وب سایت اینترنتی و فروشگاهی، محصولی را خریداری می کنید، درخواست هایی از سمت مرورگر شما به سمت وب سرور ارسال می شود. این درخواست ها شامل اطلاعات شما، نظیر شماره کارت بانکی، رمز و غیره نیز می شود. اگر وب سایت مذکور از یک پروتکل ایمن برای اتصالات وب سایت استفاده نکرده باشد، دسترسی سارقان اینترنتی به اطلاعات شما به سادگی امکان پذیر خواهد بود.

 اما زمانی که پروتکل سایت از http به https تغییر کند، مسئله متفاوت خواهد شد. در این شرایط، یک اتصال ایمن میان وب سرور و مرورگر ایجاد و تمامی اطلاعات و دیتای ردوبدل شده میان مرورگر و وب سرور، رمزنگاری می شود.  اما ssl این اتصالات را به صورت ایمن رمزنگاری می کند. اهمیت استفاده از پوتکل HTTPS به قدری بالا است که برخی از مرورگرها همچون مرورگر کروم، وب سایت های که از ssl استفاده نکرده باشند را در مرورگر نمایش نمی دهند. با در نظر گرفتن این مقدمه، وقت آن رسیده که کمی در خصوص مزیت های گواهینامه امنیتی ssl صحبت کنیم.

گواهینامه امنیتی SSL چه مزیت هایی دارد؟
 
یکی از مهمترین مزیت های گواهینامه امنیتی، بالا بردن امنیت اتصالات وب سایت است. برای این که درک این موضوع برای شما آسانتر شود، اجازه دهید کمی بیشتر توضیح دهیم. زمانی که یک کاربر، آدرس یک سایت و یا به طور کلی یک عبارت را در مرورگر خود جستجو می کند، این روند اتفاق میفتد. ابتدا یک ریکوئست و درخواست به سمت سرور ارسال می شود.

وب سرور بعد از دریافت درخواست و بررسی آن، دیتای مورد نظر کاربر را به مرورگر ارسال می کند. اما زمانی که یک وب سایت از ssl استفاده کرده باشد، همه این اطلاعات به صورت رمزنگاری شده ارسال و دریافت می شوند. به این ترتیب که:
  1. مشتری درخواست خود را به وب سرور ارسال می کند.
    سرور گواهی ssl صادر شده توسط CA را به مشتری تحویل میدهد.
    مشتری کپی گواهی را دریافت می کند و تأییدیه را ارسال می کند؛ گواهی دریافت شده، تایید و پیام حاصل به سرور فرستاده می شود.
    یک سرور پس از تأیید ، یک امضای دیجیتال را به مشتری ارسال می کند.
    مبادله اطلاعات رمز شده بین مشتری و سرور آغاز می شود.
بنابراین با طی شدن این پروسه در تمامی جستجوهای اینترنتی، امنیت اطلاعات کاربران به میزان بسیار بالایی تامین می شود. اما گواهینامه امنیتی SSL مزیت های دیگری نیز دارد. از مهمترین مزیت های ssl باید به موارد زیر اشاره کنیم:
  • افزایش میزان اعتماد کاربران به وب سایت هایی که از گواهینامه امنیتی ssl استفاده می کنند
    بالا رفتن رتبه سایت در نتایج جستجو
    رمزنگاری قوی درارتباط بین سرور و کاربر
    شناسایی هویت سایت توسطهمه ی موتورهای جستجو
    قدرتمند ترین نوع رمزنگاری، 2048 بیت و SHA 2
    جلوگیری از بلک لیست شدن توسط گوگل
    سازگاری با موبایل
    نمایش در تمامی مرورگرها
با توجه به این موضوع که امنیت کاربران در یک وب سایت از مهمترین فاکتورهای گوگل است، استفاده از گواهینامه امنیتی منجر خواهد شد تا سایت شما در لیست نتایج جستجو جایگاه بهتری کسب کند. البته این بدان معنا نیست که استفاده از ssl به تنهایی کافی است. بلکه لازم است تا به تمامی فاکتورهای سئو نیز توجه داشته باشید. همچنین لازم است به تفاوت ssl رایگان و غیررایگان نیز توجه داشته باشید.

همانطور که در قسمت های قبلی نیز ذکر کردیم، ssl انواع مختلفی دارد. اما اگر مایلید تا از تمامی مزیت های گواهینامه امنیتی برخوردار شده و امنیت وب سایت خود را تضمین کنید، پیشنهاد می شود برای خرید گواهینامه امنیتی معتبر وارد وب سایت سرورپارس شوید تا تمامی پلن ها را مشاهده کنید. سرورپارس یکی از بزرگترین نمایندگان فروش کواهی ssl معتبر در ایران است.

 تمامی ssl های این شرکت آنتی تحریم بوده و با قیمت بسیار مناسبی ارائه می شوند. بیش از نیمی از وب سایت های بزرگ ایران همچون شاپرک، بانک ها، سازمان ها و ارگان های بزرگ توسط ssl های سرورپارس ایمن شده اند. برای کسب اطلاعات بیشتر وارد وب سایت سرورپارس شوید.
برچسب ها: رپورتاژ
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *