کد QR مطلبدریافت صفحه با کد QR

توقف یونس و عموزاد در روز طوفان یزدانی و زارع

جام جهانی کشتی؛ زارع و یزدانی فینالیست های روز اول

ورزش سه , 10 مهر 1400 ساعت 14:54

امیرحسین زارع و حسن یزدانی با نمایشی مقتدرانه به فینال رسیدند، اما امامی و عموزاد قبل از این مرحله متوقف شدند.


گروه ورزش جهان نیوز: دو ماه بعد از المپیک توکیو، حالا نگاه همه کشتی دوستان در سراسر جهان به شهر اسلوی نروژ است؛ جایی که ستاره کشتی جهان برای کسب مدال جهانی گرد هم آمدند.

در روز نخست مسابقات جهانی کشتی آزاد، رقابت های 4 وزن 61، 74، 86 و 125 کیلوگرم برگزار می شود؛ اوزانی که رحمان عموزاد، یونس امامی، حسن یزدانی و امیرحسین زارع روی تشک رفتند.

بعد از پایان مبارزه های مقدماتی این 4 وزن، رحمان عموزاد و یونس امامی قبل از نیمه نهایی متوقف شدند، اما حسن یزدانی و امیرحسین زارع با اقتدار به نیمه نهایی رسیدند و عصر امروز برای رسیدن به فینال تلاش می کنند.
 
61 کیلوگرم: 
* رحمان عموزاد که اولین تجربه خود در مسابقات جهانی بزرگسالان را سپری می کند، در کشتی نخست با نتیجه 5 بر صفر از سد گمزاتگادزی هالیدوف از مجارستان گذشت. رحمان که با یک سبک کشتی هجومی روی تشک می رود، در وقت اول توانست از حریف خود امتیاز بگیرد، اما در وقت دوم سعی کرد کشتی را مدیریت کند.  وی در دور بعد به مصاف برنده کشتی میان توشیهیرو هاسگاوا از ژاپن و نیکو مگرلی از آلمان می‌رود.

* رحمان عموزاد در دور دوم با نتیجه 9 بر 5 برابر هاسگاوا کشتی‌گیر قدرتمند ژاپنی و عنوان دار المپیک مغلوب شد؛ در حالی که تا 40 ثانیه مانده به پایان 5 بر 3 پیش بود. رحمات در کش و قوس های کشتی و در حملاتی که داشت، ناموفق بود و حتی نزدیک بود ضربه فنی شود، اما در نهایت با اختلاف 4 امتیاز شکست خورد.

حالا در صورت حضور هاسگاوا به فینال مسابقات، عموزاد راهی جدول شانس مجدد می‌شود و در غیر اینصورت پدیده کشتی ایران حذف خواهد شد.

 
 

74 کیلوگرم:
* یونس امامی در اولین کشتی خود برابر "بایامبادورج انخبایار" از مغولستان قرار گرفت و در حالی که در ابتدای کشتی دو امتیاز را از دست داد و در خاک حریف نشست، در ادامه موتور خود را روشن کرد. یونس موفق شد در وقت اول دو بار با سر زیربغل حریف را در خاک بنشاند و 4 بر 2 پیش بیفتد. او که حریف را با حمله های خود گیج و سردرگم کرده بود، در ادامه توانست با خاک کردن حریف و اجرای بارانداز 8 امتیاز دیگر بگیرد و در فاصله بیش از یک دقیقه مانده به پایان کشتی، 12 بر 2 برنده شود. امامی در دور دوم به مصاف نورکجا کایپانوف از قزاقستان می رود.
 
* یونس امامی در دور دوم با نتیجه 12 بر صفر از سد نورکجا کایپانوف دارنده مدال نقره جهان و قهرمان آسیا از قزاقستان گذشت و راهی مرحله یک چهارم نهایی شد. امامی که دو سال قبل به این کشتی گیر قزاقستانی باخته بود، این بار با اقتدار کامل توانست قبل از پایان رسیدن وقت قانونی کشتی، به برتری برسد. حتی اعتراض لحظات پایانی مربی قزاقستان هم فایده ای نداشت. امامی برای رسیدن به نیمه نهایی به مصاف آوتاندیل کنتچادزه دارنده مدال نقره جهان از گرجستان می رود.
 
* یونس امامی در مرحله یک چهارم نهایی با نتیجه 10 بر 1 برابر کشتی‌گیر گرجستانی مغلوب شد و از رسیدن به نیمه نهایی بازماند. امامی نتوانست مثل دو کشتی قبلی برابر وتاندیل کنتچادزه دارنده مدال نقره جهان از گرجستان خودنمایی کند و با نمایشی نسبتا ضعیف از صعود به نیمه نهایی بازماند. حالا تنها در صورت حضور نماینده گرجستان در فینال، امامی وارد جدول شانس مجدد می‌شود.
 

 
86 کیلوگرم:
*در وزن 86 کیلوگرم حسن یزدانی پس از استراحت در دور نخست در دور دوم به مصاف برنده مبارزه میان سباستین جزیرزانسکی از لهستان و عظمت دولت بیکوف از قزاقستان می رود. دیوید تیلور آمریکایی در بالای جدول حضور دارد و تا فینال به یزدانی برخورد نخواهد کرد. در این وزن 25 نفر حضور دارند.

* در وزن 86 کیلوگرم حسن یزدانی پس از استراحت در دور نخست، در دور دوم به مصاف عظمت دولت بیکوف از قزاقستان رفت. در حالی که حسن یزدانی فعلا به رویارویی با تیلور فکر نمی کند، با خیالی راحت به مصاف رقیب قزاقستانی خود رفت. با اینکه بعد از کسب دو امتیاز اول، یزدانی در خاک حریف نشست، اما همانطور که پیش بینی می شد ستاره کشتی ایران موتور خود را روشن کرد و با اجرای فنون مختلف از حریف 10 امتیاز دیگر گرفت تا در نهایت 12 بر 2 برنده کشتی لقب بگیرد. وی در دور بعد و در مرحله یک چهارم نهایی به مصاف اتهان راموس از پورتوریکو می رود.
 
* حسن یزدانی در دور یک چهارم نهایی به مصاف اتهان راموس از پورتوریکو رفت و همانطور که پیش بینی می شد کار سختی برای شکست این کشتی گیر نداشت. در حالی که به نظر می رسد ستاره کشتی ایران سعی می کند فشار زیادی به خودش در مبارزه های ابتدایی نیاورد، با زیرگیری های متوالی امتیازات را یکی پس از دیگری به حساب خود واریز کرد. راموس هم حرفی برای گفتن نداشت و در نهایت بعد از 3 دقیقه با نتیجه 10 بر صفر شکست را پذیرفت.
 
*حسن یزدانی در مرحله نیمه نهایی به مصاف آرتور نایفونوف دارنده مدال برنز المپیک و جهان از روسیه رفت و او را از پیش رو برداشت.

* در سوی دیگر جدول دیوید تیلور هم توانست بعد از استراحت در دور اول، دو مبارزه را با قدرت و اقتدار پشت سر بگذارد. او ابتدا بوریس ماکوئف از اسلواکی را 11 بر صفر شکست داد و در یک چهارم نهایی نیز برابر کشتی گیری از فرانسه قرار گرفت. تیلور این مبارزه را هم در حالی که 8 بر صفر پیش بود، با ضربه فنی پیروز شد و به نیمه نهایی رسید. رقیب آمریکایی حسن یزدانی باید برای رسیدن به فینال ابوبکر اکبروف از آذربایجان قرار بگیرد؛ مبارزه ای که به احتمال فراوان با پیروزی تیلور پایان می یابد.
 
* دیوید تیلور در اولین دیدار نیمه نهایی وزن 86 کیلوگرم، در حالی که از حریف آذربایجانی خود 2 بر صفر عقب بود، توانست با اجرای فنون مختلف چند امتیاز کسب کرده و سپس رقیب خود را ضربه فنی کند. بدین ترتیب این کشتی گیر آمریکایی طبق پیش بینی ها اولین فینالیست این وزن لقب گرفت.
 
 
 
125 کیلوگرم:
* در وزن 125 کیلوگرم امیرحسین زارع پس از استراحت در دور اول در دور دوم با نتیجه 6 بر صفر دزیانیس خرامیانکوف از بلاروس را مغلوب کرد و راهی مرحله یک چهارم نهایی شد. زارع که مدال برنز المپیک را در کارنامه دارد، بعد از چند زیرگیری دیدنی به خوبی کشتی را مدیریت کرد و بدون دادن حتی یک امتیاز به حریف برنده شد. وی در این مرحله به مصاف برنده کشتی میان دسی از کانادا و نیکولاس گویازدوفسکی از آمریکا می رود.
 
* زارع در مرحله یک چهارم نهایی برابر نیکولاس گویازدوفسکی دارنده مدال برنز جهان از آمریکا قرار گرفت و با اینکه پیش بینی می شد نبرد سختی را پیش رو داشته باشد، با قدرت و صلابت تمام رقیبش را شکست داد. امیرحسین اجازه نفس کشیدن به کشتی گیر آمریکایی نداد و در دو دقیقه او را با نتیجه 10 بر صفر برد تا به نیمه نهایی برسد. وی در این مرحله به مصاف برنده کشتی میان طاها آکگول قهرمان المپیک و جهان از ترکیه و زلیم خان خیزریف از روسیه می رود.
 
* امیرحسین زارع در نیمه نهایی برابر طاها آکگول، دارنده مدال برنز المپیک توکیو و طلای المپیک ریو قرار گرفت. هرکول آملی در این مبارزه با حریف نامدار خود باج نداد و هوشمندانه کشتی گرفت. با حملات پی در پی خود باعث شد داوران دو اخطار به کشتی گیر ترکیه ای بدهند و در لحظات پایانی هم حریف را خاک کرد تا 4 بر صفر برنده این نبرد حساس شود. 

* بدین ترتیب فردا شب امیرحسین زارع در فینال وزن 125 کیلوگرم مقابل گنو پتریاشویلی قرار خواهد گرفت.
 
 


کد مطلب: 777734

آدرس مطلب: https://www.jahannews.com/news/777734/جام-جهانی-کشتی-زارع-یزدانی-فینالیست-های-روز-اول

جهان نيوز
  https://www.jahannews.com