جمعه ۱۰ فروردين ۱۴۰۳ - 29 Mar 2024
 
۰

تغذیه سالمندان باید چگونه باشد؟

شنبه ۱۰ مهر ۱۴۰۰ ساعت ۱۰:۳۸
کد مطلب: 777698
بهترین راه برای اطمینان از تأمین نیازمندی‌های تغذیه‌ای سالمندان، استفاده روزانه از همه گروه‌های اصلی غذایی است.
تغذیه سالمندان باید چگونه باشد؟
به گزارش جهان نيوز به نقل از مهر، بیتا نافعی کارشناس نظارت و پایش فرآورده‌های سلامت افزود: رعایت اصول تغذیه صحیح در سنین میانسالی و سالمندی سبب می‌شود فرد سال‌های باقیمانده عمر خود را با سلامت و نشاط و راحتی بیشتر طی کند و کمتر در معرض اضافه وزن، چاقی و بیماری‌های شایع همچون فشارخون بالا، چربی خون بالا، دیابت و پوکی استخوان قرار بگیرد.

وی گفت: مهمترین راهنمای تغذیه‌ای برای این سنین، تهیه غذاهای ساده و کم حجم است که تمامی نیازهای فرد به مواد مغذی را تأمین کرده و در عین حال متناسب با فرهنگ مصرف فرد باشد.

نافعی افزود: بدین منظور مصرف متعادل و روزانه مواد غذایی شامل همه گروه‌های غذایی توصیه می‌شود.

کارشناس نظارت و پایش فرآورده‌های سلامت دانشگاه علوم پزشکی تهران، بر مصرف مواد غذایی کم چرب و کم کلسترول (مانند شیر و لبنیات کم چرب، کاهش مصرف روغن، کره، خامه و..)، کم نمک و پر فیبر (حبوبات، سبزی‌ها، میوه‌ها، نان‌های سبوس دار) است؛ در برنامه غذایی سالمندان تاکید کرد.

وی خاطر نشان کرد: بهترین راه برای اطمینان از تأمین نیازمندی‌های تغذیه‌ای سالمندان، استفاده روزانه از همه گروه‌های اصلی غذایی است.

نافعی گفت: برای افراد سالمند سالم مصرف روزانه ۸ لیوان مایعات ترجیحاً آب برای پیشگیری از بروز یبوست و کم آبی بدن توصیه می‌شود، زیرا افراد مسن به رغم نیاز واقعی به مایعات، کمتر احساس تشنگی می‌کنند و به همین دلیل بیشتر مستعد کم آبی بدن و ابتلاء به یبوست هستند.

وی افزود: نیاز غذایی افراد مسن به انرژی، کمتر از سایر گروه‌های سنی است زیرا افراد مسن فعالیت بدنی کمتری دارند و در نتیجه نیاز کمتری به غذا برای ثابت نگه داشتن وزن خودشان دارند و برای محدود کردن دریافت انرژی، توصیه می‌شود مصرف غذاهای کم حجم و غنی از مواد مغذی را بیشتر کنند و مصرف مواد شیرین و چربی‌ها را نیز کاهش دهند.

کارشناس نظارت و پایش فرآورده‌های سلامت گفت: در سالمندان نیاز به انرژی کاهش می‌یابد، این کم شدن نیاز به انرژی، به خاطر کوچک‌تر شدن بافت عضلانی و کاهش فعالیت فیزیکی است.

بسیاری از افراد متوجه می‌شوند که دندان‌ها و لثه‌های آنها با افزایش سن تغییر می‌کند، افرادی که مشکلات دندانی دارند گاهی جویدن میوه، سبزیجات یا گوشت را برایشان مشکل می‌کند و خوردن غذاهای نرم‌تر می‌تواند کمک کننده باشد. همچنین غذاهای پخته یا کمپوت‌های خانگی مانند میوه‌های شیرین نشده، سوپ‌های کم نمک را امتحان کنید.

نافعی تاکید کرد: ورزش را باید به صورت پیوسته، مدام و بر اساس اصول صحیح انجام داد و افراد سالمندی که منع پزشکی ندارند باید حداقل فعالیت‌هایی با شدت متوسط به مدت ۳۰ دقیقه ۵ روز در هفته انجام دهند و یا می‌توانند ۱۵۰ دقیقه در یک هفته فعالیت کنند.

وی در پایان افزود: بیشتر این فعالیت‌ها باید فعالیت‌هایی باشند که باعث تقویت عضله و افزایش تعادل بدن می‌شوند و در نهایت با رعایت تنوع، تناسب و تعادل در برنامه غذایی روزانه و انجام حرکات بدنی می‌توان قدمی مؤثر به سمت سلامتی بیشتر برداشت.
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *