کد QR مطلبدریافت صفحه با کد QR

پیغام پوتین به اردوغان: سوریه را ترک کنید

کیهان , 10 مهر 1400 ساعت 8:06

حملات سنگین به تروریست‌های تحت حمایت ترکیه در سوریه، موجب تحقیر اردوغان شد. این حملات سنگین و غافلگیر‌کننده، دو روز پس از دیدار اردوغان با ولادیمیر پوتین رئیس‌جمهور روسیه در سوچی انجام شد.


به گزارش جهان نیوز، ارتش سوریه و جنگنده‌های روسیه دیروز مواضع تروریست‌ها در استان ادلب و شمال غربی حماه را با موشک و راکت هدف قرار دادند. منابع خبری از بمباران شدید و گسترده تروریست‌های تحت امر اردوغان در ادلب و حماه خبر می‌دهند.

بنابر اخبار منتشره در رسانه‌ها روسیه و ایران بر پاکسازی کامل سوریه از وجود تروریست‌های تحت امر ترکیه تاکید دارند. در همین حال یک روزنامه‌نگار ترکیه‌ای، از غافلگیری اردوغان خبر داد. «ترکر ارتورک» روزنامه‌نگار ترکیه‌ای در توییتر نوشت: اجلاس سوچی بسیار بد گذشت. پوتین از ما خواست ادلب را ترک کنیم!

این روزنامه‌نگار فاش کرد که ولادیمیر پوتین از اردوغان خواسته نیروهای خود را از سوریه خارج کند. او نوشـت: از ما خواسته شد سوریه را ترک کنیم، قیمت گاز طبیعی افزایش یافت، خرید موشک‌های اس -400 از دستور کار خارج شد و گفته شد که ادلب، زمستان امسال بخشی از دولت سوریه خواهد بود.

روزنامه‌نگار ترک از دولت کشورش انتقاد کرده و افزود: «اردوغان هیچ برگ برنده‌ای نداشت و ضعیف بود.» در همین حال خبرگزاری روسی اسپوتنیک، با ‌اشاره به نمک‌نشناسی اردوغان نسبت به ایران نوشت: ایران اردوغان را از کودتا نجات داد.

این خبرگزاری می‌نویسد: نباید فراموش کرد در همین ترکیه که امروزه برای ایران مزاحمت ایجاد می‌کند، این ایران بود که چند سال پیش، اردوغان را از کودتا نجات داد. برخی منابع خبری در آن زمان تاکید می‌کردند تنها جای امنی که اردوغان برای پناه دادن به خانواده‌اش در کل جهان پیدا کرده بود ایران بود.

یادآور می‌شود اردوغان 11 مرداد 95 -یک ماه بعد از کودتا- اذعان کرد: «با وجود دشمنی میان من و بشار اسد، او کودتا را محکوم کرده، در حالی که همپیمانان ما، آمریکا و اروپا و عربستان، وقتی که نیازمند کمک‌شان بودیم، از پشت به ما خنجر زدند.»

او همچنین شهریور 98، در چهلمین سالگرد کودتای نظامی۱۲ سپتامبر در جزیره یاسی آدا گفت: «محافلی که چهره‌ای تاریک دارند، کودتای ۱۲ سپتامبر ۱۹۸۰ را طراحی کردند. هنگامی که خبر به واشنگتن رسید، گفتند بچه‌‌های ما باز هم موفق شدند. شب کودتای ۱۵ ژوئیه ۲۰۱۶ هم، منتظر بودند همان سخنان را تکرار کنند.»

با وجود این واقعیت‌ها، دولت ترکیه همچنان نقش پادویی را در خدمت مطامع نامشروع آمریکا و رژیم صهیونیستی در منطقه ‌ایفا می‌کند.


کد مطلب: 777660

آدرس مطلب: https://www.jahannews.com/news/777660/پیغام-پوتین-اردوغان-سوریه-ترک-کنید

جهان نيوز
  https://www.jahannews.com