پنجشنبه ۹ فروردين ۱۴۰۳ - 28 Mar 2024
 
۱

حس بویایی را با این روش بازیابی کنید

جمعه ۹ مهر ۱۴۰۰ ساعت ۰۹:۱۹
کد مطلب: 777613
نتایج یک بررسی جدید نشان می‌دهد، قطره بینی ویتامین A می‌تواند به بیماران مبتلا به کووید کمک کند تا حس بویایی خود را بازیابند.
حس بویایی را با این روش بازیابی کنید
به گزارش جهان نيوز به نقل از فارس، نتایج یک بررسی جدید نشان می‌دهد، قطره بینی ویتامین A می‌تواند به بیماران مبتلا به کووید کمک کند تا حس بویایی خود را بازیابند.

طبق گفته متخصصین، از دست رفتن حس بویایی «آنوسمی» یا «هایپونوسمی» نام دارد؛ از دست رفتن حس بویایی و چشایی از اوایل سال جاری در افراد مبتلا به کرونا گزارش شد و تقریباً از اردیبهشت‌ماه به لیست علائم کرونا اضافه شد.

براساس داده‌های موجود، میلیون‌ها نفر از بازماندگان کووید حس بویایی خود را از دست داده‌اند. کارشناسان می‌گویند:‌ مردم می‌توانند از پزشک عمومی خود تجویز قطره بینی ویتامین آ درخواست کنند؛ این ویتامین به حفظ سلامت مخاط داخلی بینی کمک می‌کند اما مصرف بیش از حد آن می‌تواند مضر باشد.

دانشمندان دانشگاه آنگلیای شرقی با استفاده از قطره های بینی حاوی این ماده مغذی، آزمایش ۱۲ هفته‌ای را انجام دادند و به تأثیر آن در بازیابی حس بویایی پی بردند.

کارشناسان می‌گویند این آزمایش بر اساس یک مطالعه آلمانی است که نشان می‌دهد این ویتامین دارای مزایای بالقوه است و آنها نحوه عملکرد این درمان برای ترمیم بافت‌های آسیب دیده بینی از ویروس‌ها را بررسی خواهند کرد.

آنها امیدوارند این درمان روزی بتواند با بازگشت حس پنجم به بهبود زندگی میلیون‌ها نفر در سراسر جهان که از  دست دادن آن رنج می‌برند کمک کند.

این مطالعه که توسط موسسه ملی تحقیقات سلامت رهبری می‌شود، از دسامبر (دی ماه) شروع به جذب افراد داوطلب می‌کند.

 محققان تأکید می‌کنند، ویتامین A از سیستم ایمنی بدن حمایت می‌کند و منابع خوب این ویتامین شامل پنیر، تخم مرغ، ماهی چرب و جگر است. به مردان توصیه می‌شود  روزانه ۰.۷ میلی گرم و زنان ۰.۶ میلی گرم  از آن را دریافت کنند که معمولاً از طریق رژیم معمولی تأمین می‌شود. با این حال، مصرف بیش از حد آن در رژیم غذایی می‌تواند مضر باشد و به سلامت استخوان‌ها در آینده آسیب برساند. به ویژه به زنان باردار توصیه می‌شود که از مصرف مقدار زیادی ویتامین A خودداری کنند زیرا می‌تواند به نوزاد آنها آسیب برساند.
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *