کد QR مطلبدریافت صفحه با کد QR

کرونا چقدر در آلودگی هوا تاثیرگذار بود؟

8 مهر 1400 ساعت 9:48

مدیرعامل شرکت کنترل کیفیت هوای تهران در مورد علت آبودگی هوا در پاییز توضیحاتی داد.


به گزارش جهان نیوز، حسین شهیدزاده مدیرعامل شرکت کنترل کیفیت هوای تهران در گفت‌وگو با میزان در مورد دلیل افزایش غلظت ذرات معلق در هوای پایتخت اظهار کرد: آلودگی چند روز اخیر تهران مربوط به وزش باد با سرعت خوب و ورود گرد و خاک از خارج تهران به شهر بوده است، اما در حالت کلی در فصل سرد با تعداد روز‌های ناسالم بیشتر از منظر آلاینده ذرات معلق روبرو هستیم. با توجه به اینکه در فصل سرما وارونگی هوا رخ می‌دهد به این معنی که سطح زمین هوای سرد دارد و گردش هوا صورت نمی‌گیرد؛ در نتیجه آلودگی‌ها در سطح زمین می‌مانند.


وی افزود: از سوی دیگر در فصل سرما سوخت بیشتری از منازل و خودرو‌ها مصرف می‌شود و این موضوع باعث می‌شود آلودگی بیشتری تولید شود.

مدیرعامل شرکت کنترل کیفیت هوای تهران بیان کرد: از سوی دیگر خودرو‌ها در فصل سرما حرکت بیشتری دارند و شهروندان با توجه به آغاز فصل سرما و پاییز از خودرو‌های شخصی بیشتر استفاده می‌کنند؛ البته نباید فراموش کنیم که شیوع بیماری کرونا نیز در این زمینه بی تاثیر نیست و شهروندان سعی میکنند به دلیل بیماری کرونا کمتر از حمل و نقل عمومی استفاده کنند.

شهید زاده ادامه داد: به طور کلی سهم خودرو‌های شخصی در آلودگی هوای تهران حدود ۱۴ درصد است که کرونا باعث شده مردم بیشتر از وسیله‌های شخصی خود استفاده کنند.

مدیرعامل شرکت کنترل کیفیت هوای تهران تصریح کرد: هواشناسی پیشبینی کرده است که پاییز خشکتر و گرمی را در راه داشته باشیم که به این معناست با توجه به کمبود بارش‌ها ما شاهد افزایش ذرات معلق هوای در تهران خواهیم بود.

وی ادامه داد: از سوی دیگر گرمای هوا باعث می‌شود تجمع آلودگی کمتر شود، چون ارتفاع لایه اختلاط در شهر تهران افزایش می‌یابد.

شهیدزاده با بیان اینکه علاوه بر کاهش بارش‌های جوی که منجر به افزایش خشکی زمین‌های اطراف کلان‌شهر تهران شده است، حرکت انواع وسایل نقلیه موتوری نیز در افزایش آلودگی هوا مؤثر است، تصریح کرد: شهروندان می‌توانند با استفاده کمتر از وسایل نقلیه و رعایت مواردی نظیر جدی گرفتن معاینه فنی در جلوگیری از تشدید میزان آلودگی هوا مشارکت نمایند.

مدیرعامل شرکت کنترل کیفیت هوای تهران خاطرنشان کرد: کیفیت هوای تهران در نیمه نخست سال جاری از نظر آلاینده اُزون، مطلوب‌تر و از منظر آلاینده ذرات معلق نامطلوب‌تر از سال گذشته بود. اما در مجموع تعداد روز‌های سالم بیشتری نسبت به سال قبل داشتیم.


کد مطلب: 777554

آدرس مطلب: https://www.jahannews.com/news/777554/کرونا-چقدر-آلودگی-هوا-تاثیرگذار

جهان نيوز
  https://www.jahannews.com