جمعه ۱۰ فروردين ۱۴۰۳ - 29 Mar 2024
 
۱

جزئیاتی از کشف ماینرها در بورس تهران

چهارشنبه ۷ مهر ۱۴۰۰ ساعت ۱۹:۲۳
کد مطلب: 777515
یک مقام آگاه از کشف تعداد معدودی ماینر در بورس تهران خبر داد که البته گفت، درواقع این ماینرها به عنوان سرور، استفاده دو منظوره داشته است.
جزئیاتی از کشف ماینرها در بورس تهران
به گزارش جهان نيوز، از روز چهارشنبه که در فضای مجازی و برخی رسانه‌ها اخباری مبنی بر کشف تعدادی ماینر در بورس اوراق بهادار تهران منتشر شد، بعد از آن روابط عمومی بورس اوراق بهادار تهران این مسأله را رسما و قویاً تکذیب کرد و در عین حال گفت: از سال 99 به خاطر کوچ نقدینگی از بورس به سمت رمزارزها و ایجاد بحران خروج نقدینگی این موضوع به عنوان پروژه تحقیقاتی پس از بررسی در کمیته‌های فرعی هیات مدیره و اخذ تاییدیه هیات مدیره وقت بورس تهران به عنوان نمایندگان سهامداران و کسب موافقت اصولی از وزارت صنعت مطرح و اجرای طرح محدود تحقیق و توسعه استخراج رمزارزه و محاسبه عینی ROI آنها توسط شرکت بورس اوراق بهادار تهران صورت گرفت و گزارش معاملات آتی این فعالیت بر روند اصلی بازار سرمایه کشور نهایی شد که این فعالیت تحقیقاتی و آزمایشی پس از مدت کوتاهی در همان سال متوقف شد.

خبرنگار فارس در گفتگو با یک مقام آگاه و مسئول در سازمان بورس جزئیات را جویا شد که وی با تایید اینکه در روز چهارشنبه تعدادی از اعضای هیات مدیره بورس به سازمان بورس اوراق بهادار تهران احضار شده و از آنها در مورد کم و کیف قضیه سؤال شده است، گفت: واقعیت این است که تعداد ماینرها بسیار کم بوده به گونه‌ای که نمی‌توان به آن عنوان فارم ماینر اطلاق کرد، برای تشکیل یک فارم حداقل 200 ماینر لازم است، در حالی که کشفیات بسیار کم بوده و تعداد اندکی هش‌ریت (نرخ هش یا هش ریت (HashRate)) بوده که در واقع بسیاری از سرورها در شرکت‌ها و ارگان‌ها از این دستگاه‌های هش‌ریت دارند که استفاده دوگانه هم برای ذخیره اطلاعات دارد و هم می‌توان از آن برای استخراج رمزارز استفاده کرد، اما واقعا این هش‌ریت‌ها فقط برای استخراج رمزارز نیست و تعداد آنها در شرکت بورس تهران بسیار ناچیز بوده است.

وی با تاکید بر اینکه این دستگاه‌ها مربوط به دو سال قبل بوده است، گفت: البته این را هم بگویم عده‌ای می‌خواهند در شرایط تغییر و تحول مدیریتی در بورس و سازمان بورس این مسأله را عَلَم کنند تا به اهداف خود برسند و این دستگاه‌های کشف شده اختصاص به ماینیگ یا استخراج رمزارز ندارد. از طرفی این دستگاه‌ها طبق مصوبه هیات مدیره شرکت بورس برای مطالعات بوده است.

این مقام آگاه گفت: بر فرض از این دستگاه‌های هش‌ریت برای استخراج رمزارز استفاده شده باشد، به منظور تحقیقات و پژوهش بوده و قرار است اعضای هیات مدیره شرکت بورس روز شنبه 10 مهرماه ادله خود و مصوبات مربوط به این دستگاه‌ها را به هیات مدیره سازمان بورس ارائه کنند.

وی گفت: البته در این مسأله برخی شیطنت‌ها از جانب برخی رسانه‌های مجازی و برخی از افراد نیز صورت گرفته است که باید منتظر باشیم تا اطلاعیه رسمی در این زمینه صادر شود.

همچنین در اطلاعیه‌ای که از سوی روابط عمومی سازمان بورس در پایگاه خبری بازار سرمایه سنا منتشر شده، آمده است؛ در رسیدگی‌های نظارت سازمان بورس اوراق بهادار تعدادی ماینر که از سوی شرکت بورس اوراق بهادار مورد بهره‌برداری قرار گرفته است، در ساختمان شرکت مزبور کشف و در ادامه بررسی مشخص شد فعالیت مزبور در گزارش‌ها و حساب‌های شرکت به طور کامل ثبت و افشا نشده است و با توجه به اینکه چنین امری بدواً با اساسنامه و رسالت شرکت بورس همخوانی ندارد، موضوع به معاونت حقوقی سازمان بورس ارسال شده است.

در ادامه این اطلاعیه اعلام شده است؛ رسیدگی به این موضوع به طور فوق‌العاده در دستورکار کمیته رسیدگی به تخلفات سازمان بورس قرار گرفته و برای بررسی کم و کیف و ابعاد تخلف این موضوع مدیران بورس فرا خوانده شده‌اند. بدیهی است بعد از رسیدگی کامل و ارزیابی توضیحات و مستندات این امر که در حوزه داخلی شرکت بورس رقم خورده، نتایج رسیدگی و جزئیات امر و تصمیم سازمان بورس اطلاع‌رسانی خواهد شد.
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *