کد QR مطلبدریافت صفحه با کد QR

خواص چای سبز چیست؟

7 مهر 1400 ساعت 9:39


قرن هاست که مردم فواید مصرف چای برای سلامتی را پذیرفته اند. مطالعات نشان می دهد که مصرف چای سبز، می تواند بر سلامت پوست تاثیر مثبت داشته، به کاهش وزن کمک کرده، و خطر ابتلا به بیماری های قلبی عروقی را کاهش دهد.

بر اساس گزارشی از سوی موسسه بین المللی توسعه پایدار، چای پس از آب، دومین نوشیدنی پر مصرف در جهان به شمار می رود.

فواید چای سبز برای سلامتی

در طب سنتی چینی و هندی، از چای سبز برای کنترل خونریزی و التیام زخم ها، کمک به هضم غذا، بهبود سلامت قلب و روان و نیز تنظیم دمای بدن استفاده می شود.
مطالعات نشان می دهند که خواص چای سبز، می تواند بر کاهش وزن، اختلالات کبدی، دیابت نوع دو، آلزایمر و دیگر موارد، تاثیر مثبتی داشته باشد.

با این وجود، پیش از آن که دانشمندان بتوانند در مورد فواید این چای برای سلامتی به طور قطعی نظر بدهند، به شواهد بیش تری نیاز است.

جلوگیری از سرطان

در کشورهایی که میزان مصرف چای سبز در آن ها بیش تر است، میزان ابتلا به سرطان کم تر می باشد. با این حال، شواهد قطعی برای اثبات این که نوشیدن چای سبز خطر کلی ابتلا به سرطان را کاهش می دهد، در دست نیست.

اما اثبات شده است که استفاده موضعی از عصاره پلی فنل چای سبز، می تواند از پوست در برابر اشعه UV محافظت نماید.

تاکنون چند مطالعه، مزایای بالقوه پلی فنول های این چای را در پیشگیری شیمیایی سرطان پوست ناشی از اشعه UVB را نشان داده اند.

مطالعات حیوانی و آزمایشگاهی نیز، تاثیر مثبت چای سبز را بر جلوگیری از انواع سرطان های پستان، مثانه، تخمدان، روده، مری، ریه، پروستات، پوست و معده تایید کرده اند.

کاهش وزن

بررسی چندین مطالعه نشان داد که کاتچین موجود در چای سبز و کافئین، می توانند در افزایش متابولیسم انرژی نقش داشته باشند، که این امر منجر به کاهش وزن می شود.

یک مطالعه فراتحلیلی دیگر از مکانسیم های مختلف کاهش وزن ناشی از پلی فنول های چای، نشان داد که کاتچین ها و کافئین موجود در این چای، با یکدیگر هم افزایی داشته، و به کاهش وزن کمک می کنند.

التهاب های پوستی

چای سبز، دارای خواص ضد التهابی است. مروری بر مطالعات موثق بالینی انسانی و آزمایشات سلولی و حیوانی نشان داد که چای سبز و عنصر اصلی آن «اپی گالوکاتچین-3-گالات»، دارای اثر ضد التهابی قابل اثبات می باشد.

مطالعه دیگری در سال 2019 بر روی استفاده از عصاره چای سبز در لوازم آرایشی و بهداشتی نیز، از این یافته پشتیبانی می کند.

پژوهشگران نشان داده اند که استفاده موضعی از محلول هایی از جمله عصاره چای سبز، واکنش های ضد التهابی را افزایش می دهد.

آن ها همچنین دریافتند که با استفاده از عصاره چای سبز، میکروسیرکولاسیون پوست در مناطق آسیب دیده، افزایش پیدا می کند.

سلامت قلب

مطالعه ای در سال 2006 انجام شد که اظهار داشت مصرف چای سبز، با کاهش مرگ و میر ناشی از بیماری های قلبی عروقی، ارتباط دارد.

در این مطالعه، بیش از 40.000 شرکت کننده ژاپنی در سنین 40 تا 70 سال، از سال 1994 به مدت 11 سال مورد بررسی قرار گرفتند.

طبق این مطالعه مشخص شد که افرادی که روزانه دست کم پنج فنجان چای سبز می نوشند، احتمال مرگ ناشی از بیماری های قلبی عروقی در آن ها کم تر است.
مطالعه فراتحلیلی دیگری در سال 2016 نیز، از این یافته پشتیبانی نمود. این مطالعه، بر روی 259.267 نفر انجام گرفت.

پژوهشگران به این نتیجه رسیدند که مصرف چای سبز با کاهش خطر ابتلا به مشکلات قلبی عروقی و بیماری های مرتبط با کم خونی موضعی (ایسکمی)، ارتباط مستقیم دارد.

بررسی های دیگر نشان دادند که پلی فنول موجود در چای سبز، فشار خون و التهاب را کاهش داده، عملکرد بافت مخاطی را بهبود بخشیده، و می تواند به کاهش خطر ابتلا به بیماری های قلبی در افراد دارای اضافه وزن یا چاقی، کمک نماید.

کاهش کلسترول

یک منبع موثق در سال 2011 نشان داد که مصرف چای سبز، چه به صورت نوشیدنی و چه به صورت کپسول، باعث کاهش چشمگیر اما متعادل میزان کلسترول کلی لیپوپروتئین کم چگالی مرتبط است.

احتمال سکته مغزی

به نظر می رسد نوشیدن منظم چای سبز یا قهوه، با کاهش احتمال سکته مغزی همراه است.
مطالعه انجام شده از سوی انجمن قلب و عروق آمریکا اظهار داشت که گنجاندن چای سبز در رژیم غذایی روزانه، می تواند با تغییرات کوچک اما مثبت در خصوص خطر سکته مغزی همراه باشد.

دیابت نوع دوم

طبق مطالعات انجام شده، خطر ابتلا به دیابت نوع 2 در افرادی که چای سبز می نوشند، نسبت به افرادی که چای سبز مصرف نمی کنند، پایین تر است.
یک منبع موثق نشان داده است که بین مصرف چای سبز، کاهش گلوکز خون و سطح انسولین خون در حالت ناشتا، ارتباط وجود دارد.

حافظه کاری

برخی تحقیقات اثبات کرده اند که چای سبز می تواند حافظه کاری و سایر عملکردهای شناختی فرد را تقویت نماید.
این چای می تواند به درمان اختلالات شناختی مرتبط با بیماری های عصبی-روانی مانند زوال عقل، کمک شایانی کند.

بیماری آلزایمر

در یک مطالعه، دانشمندان سعی کردند تاثیر عنصر «CAGTE» یا «عصاره چای سبز موجود در روده بزرگ» را پس از هضم آن آزمایش کردند تا چگونگی تاثیر این پروتئین مهم را بر بیماری آلزایمر بررسی نمایند.
آن ها دریافتند که CAGTE در غلظت بالا قادر است از سلول ها در برابر رادیکال های آزاد مضر و پپتیدهای بتا آمیلوئید که می توانند در بیماری آلزایمر نقش داشته باشند، محافظت نماید.

دیگر فواید چای سبز

مطالعات دیگری نشان داده اند که چای سبز، می تواند به جلوگیری از پوسیدگی دندان ها، استرس و خستگی مزمن، درمان بیماری های پوستی و کاهش التهاب مفاصل کمک نماید.
با این وجود، برای اثبات قطعی این موارد به آزمایشات بالینی انسانی بیش تری نیاز است.

ارزش غذایی

هر فنجان چای سبز دم کرده شیرین نشده، کم تر از 3 کالری دارد! این چای، مقادیر کافئین نسبتا کمی (به ازای هر فنجان حدود 29mg) دارد. در حالی که مقدار کافئین موجود در چای سیاه، به ازای هر فنجان حدود 47mg، و در قهوه حدود 95mg می باشد.
چای سبز، در میان سایر چای ها، بیش ترین مقدار آنتی اکسیدان را دارد. حدود 30% از وزن این چای را پلی فنول تشکیل داده، که حدود 80% آن اپی گالوکاتچین گالات می باشد.

انواع چای سبز

عوارض جانبی مصرف چای سبز

مصرف چای سبز در بزرگسالان، عوارض جانبی چندانی ندارد اما با این حال، توجه به عوارض احتمالی آن حائز اهمیت است. این عوارض می توانند به شرح زیر باشند: در کنار این موارد، سازمان غذا و دارو مکمل های چای سبز را تضمین نمی کند؛ زیرا این مکمل ها ممکن است حاوی مواد دیگری باشند که برای سلامتی مضر باشد.
پیش از شروع مصرف هرگونه مکمل یا ماده گیاهی، بهتر است با پزشک مشورت کنید.

منبع: www.medicalnewstoday.com


کد مطلب: 777453

آدرس مطلب: https://www.jahannews.com/news/777453/خواص-چای-سبز-چیست

جهان نيوز
  https://www.jahannews.com