کد QR مطلبدریافت صفحه با کد QR

تفاوت بین لپ تاپ و نوت بوک چیست؟

5 مهر 1400 ساعت 11:21


اولین لپ تاپی که به دنیای دیجیتال قدم گذاشت در سال 1981، معروف به آزبورن 1 ساخته شد و 1795 دلار هزینه‌ای بود که بابت آن پرداخت می‌کردند. صفحه نمایشی 5 اینچی داشت و حدود 11 کیلوگرم وزن آن بود که حقیقتا به قدری سنگین بود، که اصلا قابلیت جابجایی نداشت. اما از آن روزها زمان زیادی گذشته است و لپ تاپ‌ها با رژیمی سخت، وزن خود را به زیر 2 کیلوگرم رسانده‌اند.

در دنیای امروز، علاوه بر لپ تاپ‌ها شاهد حضور نوت بوک‌ها و اولترابوک‌ها نیز هستیم که هر کدام تفاوت‌هایی دارند. اگر تا به امروز این تفاوت گیج کننده رو متوجه نشده بودید و تصور می‌کردید نوت بوک، نام دیگر لپ تاپ است ادامه این مطلب برای شما جالب خواهد بود.

لپ تاپ و نوت بوک چه تفاوتی دارند؟
تفاوت بین لپ تاپ و نوت بوک تا حدودی مبهم و گیج کننده است. به طور معمول یک لپ تاپ حدود 2.5 کیلوگرم وزن و  حدود 3 سانتی متر ضخامت دارد؛ در حالی که نوت بوک معمولا 1.5 کیلوگرم وزن و 1.5 سانتی متر ضخامت دارد.

اگر وزن زیاد لپ تاپ شما را خسته کرده و به شما آسیب وارد می‌کند، به سراغ نوت بوک‌ها و تبلت‌ها بروید. این دستگاه‌های سبک به اندازه‌ی کافی کوچک و قابل حمل هستند و به راحتی در کوله پشتی یا کیف شما جای می‌گیرند.

صفحه نمایش آن‌ها معمولا از 15 اینچ کمتر و وزنی کمتر از 1.5 کیلوگرم دارند. نوت بوک‌ها دستگاه‌های ارزان قیمتی محسوب می‌شوند که برای اموری چون آفیس، مرور وب و چک کردن ایمیل‌هاطراحی شده‌اند.

در حالی که وزن لپ تاپ‌ها معمولا از 1.5 کیلوگرم به بالا  محاسبه می‌شود و تقریبا زیر 15 اینچ صفحه نمایشی پیدا نخواهید کرد. البته لپ تاپ قابلیت‌های بیشتر و بهتری به نسبت نوت بوک دارد که کاملا طبیعی است.

وزن و قابلیت حمل
فراموش نکنید که اندازه صفحه نمایش، وزن دستگاه شما را تعیین می‌کند. وزن اضافی لپ تاپ یا نوت بوک ممکن است در حالت عادی زیاد به نظر نرسد، اما وقتی آن را در کنار سایر وسایلتان داخل کیف قرار دهید متوجه اهمیت آن خواهید شد.

متاسفانه اغلب وزن با قیمت لپ تاپ یا نوت بوک رابطه مستقیمی دارد؛ به این صورت که اغلب مدل‌های سنگین قیمت پایین‌تری نسبت به مدل‌های نازک دارند. اما از طرف دیگر ممکن است بزرگی صفحه نمایش برای شما به جهت کارهایی که می‌خواهید انجام دهید اهمیت بسیاری داشته باشد. حتی ممکن است بعضی از کاربران فعالیت زیادی با صفحه کلید دستگاه در طول روز داشته باشند و کار کردن با صفحه کلیدهای کوچک و بدون فاصله برایشان دشوار باشد.

بودجه در مقابل عملکرد
قبل از انتخاب و خرید لپ تاپ، بودجه و استفاده‌ای که از دستگاه خود انتظار دارید را کاملا بررسی و مقایسه کنید تا درست انتخاب کنید. آیا از چند برنامه همزمان استفاده می‌کنید؟ یا فقط برای وب گردی و تماشای فیلم به دنبال انتخاب و خرید دستگاهی مناسب هستید؟
برخلاف کامپیوتر که اجازه تعویض اجزای آن را دارید؛ برای لپ تاپ‌ها، تبلت‌ها و نوت بوک‌ها اغلب غیرممکن است که اجزای آن را به دلخواه تغییر دهید. بنابراین در هنگام خرید هر کدام از این دستگاه‌ها سعی کنید برای دستگاهی هزینه کنید، که کاملا مطابق با خواسته‌های شما باشد.

عمر باتری
اگر قصد دارید به طور مکرر از رایانه خود "بدون دوشاخه" استفاده کنید، به متوسط ​​زمان کارکرد باتری دستگاه توجه زیادی داشته باشید.

پردازنده‌های کارآمدتر، درایوهای دیسک SSD و فناوری پیشرفته باتری توانسته‌اند متوسط ​​زمان کارکرد را در برخی مدل‌ها به 14 ساعت یا بیشتر افزایش دهند. بنابراین اگر قصد دارید از لپ تاپ یا نوت بوک خود برای پروازهای طولانی مدت به خارج از کشور یا در شرایط دیگری که شارژر به راحتی در دسترس نیست استفاده کنید، مطمئن شوید که مدلی با عمر باتری کافی انتخاب کرده اید. اندازه و وضوح صفحه نمایش اگر قصد دارید از لپ تاپ یا نوت بوک خود برای تماشا یا ویرایش ویدئوهای HD، بازی کردن یا استفاده همزمان از چندین پنجره استفاده کنید؛ به یک صفحه نمایش با وضوح بالاتر و بزرگترین اندازه ممکن نیاز خواهید داشت. فقط به یاد داشته باشید، اندازه بزرگتر صفحه به معنی وزن بیشتر و قابلیت حمل کمتر است.
لپ تاپ و نوت بوک‌های معمولی معمولاً دارای رزولوشن 1366x768 پیکسل هستند، برای تماشای فیلم با وضوح بالا وضوح  (HD) 1920x1080 را نیاز دارید و اگر می‌خواهید ویدیوی 4k تماشا کنید یا یک گیمر سخت افزار هستید، لپ تاپ‌های با وضوح 3840x2160 را انتخاب کنید.

صفحه کلید
اگر در حال خرید یک نوت بوک یا تبلت هستید، باید یکی از صفحه کلیدهای جدا شونده را در نظر بگیرید اگر یکی از کاربردهای اصلی دستگاه، پردازش کلمه باشد. صفحه کلیدهای روی صفحه فضای صفحه را اشغال می‌کنند، استفاده از آنها ناخوشایند است و آنها را جایگزین ضعیفی برای صفحه کلید معمولی می‌کند.

سیستم های عامل
برای اکثر خریداران، انتخاب بین Windows و mac OS است که به دلخواه تنظیم می‌شود. اگر از طرفداران اپل هستید و سایر محصولات اپل را دارید، ممکن است macOS را ترجیح دهید و به سراغ مک بوک بروید. در ضمن به راحتی می‌توانید محصولات اپل خود را برای به اشتراک گذاری و انتقال داده‌ها با یکدیگر همگام سازی کنید.
 

کسانی که به استفاده از ویندوز عادت دارند، احتمالاً ترجیح می‌دهند از یک لپ تاپ یا نوت بوک مبتنی بر ویندوز استفاده کنند.

در آخر برای بررسی و خرید لپ تاپ و اطلاع از قیمت لپ تاپ می‌توانید از یک مسیر جدید استفاده کنید. فروشگاه اینترنتی تلکام، با عرضه جدیدترین مدل‌ها از برندهای روز جهان، خریدی مطمئن، آسان و سریع را به مخاطبین خود هدیه می‌دهد. فراموش نکنید که این شرکت، با استفاده از مجرب‌ترین متخصصین در راهنمایی، انتخاب و خرید تا آخر مسیر با شما همراه خواهد بود.


کد مطلب: 777295

آدرس مطلب: https://www.jahannews.com/news/777295/تفاوت-بین-لپ-تاپ-نوت-بوک-چیست

جهان نيوز
  https://www.jahannews.com