کد QR مطلبدریافت صفحه با کد QR

آخرین اخبار از مرز شلمچه و مهران

4 مهر 1400 ساعت 17:39

اخبار دریافتی خبرنگاران فارس از ادامه ممنوعیت ورود زوار از طریق مرز خسروی و چذابه به عراق حکایت دارد. اما در مرز مهران و شلمچه به شرط داشتن مدارک اعلام شده این امکان عبور و مرور برای زوار داخل این پایانه‌ها میسر است، هرچند که مسیرهای منتهی به این دو پایانه نیز مسدود است.


به گزارش جهان نیوز، دو روزی است که بسته بودن نسبی مرزهای ایران و عراق منجر به تجمع و ازدحام زوار ایرانی که قصد سفر زیارتی اربعین را دارند شده است. در این بین از چهار مرز شلمچه، خسروی، چذابه و مهران اوضاع در دو پایانه مرزی شلمچه و مهران غیرعادی‌تر بود. در مرز خسروی فقط ترابری ماشین‌های حامل بار صورت می‌گیرد و امکان تردد زوار در آن میسر نیست.

مهران، تردد به شرط داشتن مدارک ادامه دارد
 بنا بر اعلام فرمانداری مهران هم اکنون ۸ هزار زائر در شهرستان مهران حضور دارد.

نیروی انتظامی در استان ایلام با تشدید کنترل و استقرار تیم‌های پلیس‌راه و انتظامی در محورهای مواصلاتی منتهی به مرز مهران از حرکت خودروهای غیربومی و زائران به سمت پایانه مرزی جلوگیری می‌کند.

تاکنون نیز ۳۵۰۰ نفر طبق شرایط اعلام شده اعم از (موافقه عراق، شاسنامه عراقی، کارت واکسن، پی سی آر، ویزا و....) ار مرز مهران رد شده‌اند.

۴ موکب در مرز مهران مستقر هستند؛ بنیاد کرامت رضوی با استقرار موکب‌های خدمت‌رسانی آستان قدس رضوی در مرزهای مهران و شلمچه، غذای متبرک حضرت رضا(ع) بین زائران بازگشتی از مراسم اربعین حسینی توزیع می‌کند.

طبق برنامه ریزی قبلی ۶۰ هزار نفر از مسیرهای هوایی به عراق سفر کرده و پیش بینی می‌شود ۹۰ درصد از این افراد از مرز مهران برگردند، ضرورت دارد برنامه ریزی لازم بدین منظ‌ور انجام شود که بنا بر اعلام استاندار تمام تمهیدات و برنامه‌ریزی‌های لازم در مرز مهران برای بازگشت زوار اندیشیده شده است.

وضعیت بهداشتی در مرز مهران با توجه به مناسب بودن زیرساخت‌ها خوب و قابل قبول است اما در وضعیت رفاهی بخصوص نبود وسایل سرماشی زوار دچار مشکل هستند.

 
خسروی بسته بود و بسته می‌ماند
 مسیر تردد زوار عتبات عالیات در استان کرمانشاه کماکان بسته است و برنامه‌ای برای پذیرایی از زوار در نظر گرفته نشده است.

بنابر اعلام مسئولین استانی، این مرز به صورت دو طرفه (رفت و برگشت) مسدود است و تنها کالاهای تجاری و بازرگانی اجازه خروج از مرزهای خسروی و پرویزخان در استان کرمانشاه را خواهند داشت.

مشاهدات میدانی خبرنگار فارس نیز مسدود بودن مرز خسروی (به عنوان قدیمی ترین گذرگاه عتبات) را تایید می‌کند.

روز گذشته فرمانداری قصرشیرین، مسیر ورودی اولیه مرز خسروی را نیز مسدود و دروازهای پایانه را کاملاً بست.

بنابر گزارش خبرنگار فارس، تردد در این پایانه به صفر رسیده است و هیچ زائری نیز به مرز مراجعه نکرده است.

طبق گفته مرادعلی تاتار، فرماندار شهرستان قصرشیرین، طی یک هفته گذشته حدود ۳۰ زائر از از پایانه مرز خسروی عودت داده شدند و اجازه خروج به آن ها داده نشد.

وی هم چنین بیان کرد: هیچ برنامه و آمادگی برای میزبانی از زوار اربعین از سوی ایران و عراق در پایانه‌های مرزی کرمانشاه وجود ندارد و طبق اعلام ستاد مرکزی اربعین، تنها مسیر زمینی برگشت، مرز مهران در استان ایلام است.

شلمچه در ثبات نسبی
از شلمچه خبر می‌رسد یگان ویژه مسیرهای منتهی به پایانه شلمچه را مسدود و به مراجعه‌کنندگان به مرز نیز اجازه ورود به سامانه را نمی‌دهد اما زواری کی طی روزهای قبل رسیده‌اند با داشتن مدارک لازم و ویزای معتبر عراق از مرز عبور می‌کنند.

مسیر منتهی به مرز شلمچه(بزرگراه ولایت) مملو از خوروهای متوقف شده است که به دلیل عدم استقرار پارکینگ، در کنار اتوبان رها شده و باعث ایجاد ترافیک سنگین شده است.

همچنین ۶ موکب برای خدمت‌رسانی به زائران استقرار فوری یافتند‌ و۹ دستگاه آمبولانس از سوی دانشگاه علوم پزشکی در مرز شلمچه هم مستقر شده است.

از شب گذشته تا بامداد امروز توسط ستاد عتبات عالیات بیش از ۱۳ هزار پرس غذای گرم بین زائران توزیع شده است.

با توجه به گرمای هوا از چند روز گذشته ۵۰۰ هزار بطری آب آشامیدنی بین زائران مستقر در مرز شلمچه توزیع شد.

تیم‌های پایش این دانشگاه، تردد و ورود. زائران را زیر نظر گرفته و در بدو ورود ایشان را مشمول تست‌های پزشکی می‌کنند.

چذابه، یک طرفه می‌ماند
در مرز چذابه اجازه خروج حتی به شرط داشتن مدرک معتبر هم داده نمی‌شود و همچنان مرز چذابه به روی مسافران و زائران اربعین بسته است.

حتی به کسانی که ویزای اضطراری دارند نیز اجازه تردد از مرز چذابه داده نخواهد شد و فراهم‌سازی تدارکات جهت برگشت زائران اربعین حسینی از مرز چذابه در حال انجام است.


کد مطلب: 777253

آدرس مطلب: https://www.jahannews.com/news/777253/آخرین-اخبار-مرز-شلمچه-مهران

جهان نيوز
  https://www.jahannews.com