کد QR مطلبدریافت صفحه با کد QR

ارتودنسی نامرئی طی این ۵ مرحله دندان های شما را منظم می کند

4 مهر 1400 ساعت 9:50

بیش از 1.4 میلیون بزرگسال سالانه برای اصلاح لبخند خود به دندانپزشک مراجعه می کنند.


بیش از 1.4 میلیون بزرگسال سالانه برای اصلاح لبخند خود به دندانپزشک مراجعه می کنند. تا پیش از این بزرگسالان اغلب برای درمان های عمومی به دندانپزشکی میرفتند اما چند سالی است که برای کارهای ترمیمی و زیبایی و حتی درمان ارتودنسی نیز بزرگسالان پیش قدم شده اند.

متاسفانه در گذشته ارتودنسی بزرگسالان غیر معمول بود، اما در حال حاضر بیشتر مردم متوجه شده اند که چگونه می توان دندان های کج یا دندان های نامرتب را در هر سنی صاف، مرتب و منظم کرد. البته ما این را مدیون ارتودنسی نامرئی با پلاک های شفاف و متحرک ارتودنسی هستیم که با پیدایش آن ها تمایل عموم مردم برای منظم کردن دندان ها افزایش یافت. آنچه در این صفحه می خوانید توضیح 5 مرحله اساسی ارتودنسی نامرئی جهت منظم کردن دندان ها است. این مقاله را بزرگسالان حتما بخوانند!

ارتودنسی نامرئی چیست؟
ارتودنسی نامرئی یک تکنیک ابتکاری جدید برای صاف و منظم کردن دندان ها است. در این روش از قالب های اختصاصی که در ایران با نام پلاک ارتودنسی نامرئی شناخته می‌شوند، برای مرتب کردن دندان استفاده می‌شود. این پلاک ها شفاف و بی رنگ هستند و وقتی روی دندان ها قرار می‌گیرند کسی متوجه آن ها نمی شود به همین دلیل نام ارتودنسی نامرئی را بر روی آن ها گذاشته اند.

5 مرحله اصلی ارتودنسی نامرئی کدامند؟
افراد متقاضی برای اینکه بتوانند با این روش ارتودنسی، دندان های خود را مرتب کنند، می‌بایست دست کم 5 مرحله ساده اما اساسی را طی کنند. خوشبختانه این مراحل در مدت زمان کمتر، بدون دردسر و با کمترین مراجعه به متخصص ارتودنسی همراه هستند. ادامه مقاله را بخوانید تا با این 5 مرحله اساسی آشنا شوید.

1. ویزیت، معاینه و مشاوره
متخصص ارتودنسی در اولین ویزیت یا قرار ملاقات، دهان و دندان شما را با دقت مورد ارزیابی قرار می دهد و خواسته ها یا انتظارتتان را از روند درمان یا نتیجه درمان جویا می شود. متخصص ارتودنسی در این جلسه درباره اینکه آیا ارتودنسی نامرئی روش مناسبی برای شما است یا خیر، کاملا با شما صحبت می کند. در همین جلسه درباره هزینه ارتودنسی نامرئی نیز به شما اعلام خواهد شد.

لازم است بدانید که این روش درمانی، تنها قادر است نامنظمی های جزئی تا متوسط را اصلاح کند و اگر مشکل فکی یا نامنظمی شدید داشته باشید میبایست به فکر یک روش درمانی دیگر مانند ارتودنسی ثابت باشید.

2. قالب گیری از دندان ها و قوس فکی
اگر مشخص شود ارتودنسی نامرئی برای شما روش مناسی است، مرحله بعدی گرفتن تصاویر رادیوگرافی از دهان و دندانتان خواهد بود. به جز این، متخصص با کمک یک دستگاه اسکن 3 بعدی بار دیگر دندان ها را اسکن کرده و نتایج اسکن در کامپیوتر ذخیره خواهد شد.

نتیجه معاینات، مشاهدات و تصمیمات ارتودنتیست، به همراه تصاویر رادیوگرافی و اسکن های 3 بعدی به لابراتوار فرستاده می شوند تا در آنجا بر اساس اطلاعات به دست آمده مسیر درمان و روند منظم شدن دندان ها ترسیم شود.
در لابراتوار بر اساس اینکه مسیر درمان به چه شکلی است و چگونه دندان ها منظم می شوند پلاک ها یا قالب های شفاف ارتودنسی توسط پرینتر 3 بعدی ساخته می شوند. تعدادی از این پلاک ها بر حسب نوع و شدت مشکل دندان هایتان ساخته می شود که هر کدام قادرند مقداری از نامرتبی دندان هایتان را برطرف کنند.



دستگاه های مدرن ارتودنسی نامرئی در ایران
برخی از شناخته شده ترین ارتودنتیست های ایرانی دستگاه اسکن و ساخت پلاک ارتودنسی دارند. دکتر درویش پور دکتر ارتودنسی و ناهنجاری های دندانی و فکی در تهران در این باره میگویند:

"خوشبختانه به دلیل پیشرفت تکنولوژی های جدید در حوزه دندانپزشکی اکنون دیگر نیازی به لابراتوار نیست. ما می توانیم با کمک دستگاه های اسکن و ساخت پلاک ارتودنسی نامرئی طی یک جلسه تمامی پلاک ها را به بیمار بدهیم و روند درمان به سرعت آغاز شود. با این وجود مدت زمان ارتودنسی و اثر بخشی آن نیز افزایش پیدا می کند"



3. استفاده از  پلاک اول
پس از ساخته شدن تمام قالب های نامرئی و شفاف، اکنون باید استفاده از آن ها را آغاز کنید. شما میبایست اولین پلاک را روی دندان هایتان قرار دهید. تقریبا هر پلاک ارتودنسی نامرئی باید 2 تا 4 هفته استفاده شود و سپس نوبت به استفاده از پلاک دیگر برسد. لازم به ذکر است که هر پلاک قادر است دندان ها را مقداری منظم کند و بعد از اینکه کارش را انجام داد دیگر کاربردی ندارد و باید پلاک بعدی استفاده شود.

4. جلسات ویزیت دوره ای
چند هفته پس از استفاده از اولین پلاک، زمان بازگشت به متخصص ارتودنسی فرا می رسد. طی یک جلسه ویزیت، ارتودنتیست حرکات دندان شما را بررسی می کند و از روند درست درمان اطمینان حاصل می کند. برخلاف ارتودنسی ثابت فلزی با این روش درمانی نیاز به ویزیت ها و معاینات توسط متخصص کمتر می شود.

5. اتمام روند درمان
بعد از مدتی استفاده از تمامی پلاک ها، دندان های شما صاف می شود. نتایج نهایی همیشه بستگی به میزان هماهنگی شما با روند درمان و عمل به توصیه های متخصص دارد. اگر طبق دستورالعمل پیش رفته باشید، به مرور زمان دندان های صاف تری خواهید داشت اما اگر غیر از این باشد ممکن است مدت زمان درمان بیشتر شده و هزینه بیشتری پرداخت کنید.

پاسخ به سوالات رایج درباره ارتودنسی نامرئی
اکنون که با مراحل اصلی درمان ارتودنسی با کمک پلاک های نامرئی آشنا شدید بیایید به رایجترین سوالاتی که درباره این روش درمان مطرح است پاسخ دهیم.

آیا پلاک شفاف ارتودنسی به دندان ها آسیب می زند؟
قالب های ارتودنسی نامرئی در هیچ یک از مراحل قالب گیری، نصب یا استفاده آسیبی به دندان ها نمی زنند. البته وقتی برای اولین بار پلاک را استفاده می کنید ممکن است احساس ناراحتی کنید، اما این احساس بعد از یک روز از بین می رود.

چطور باید پلاک ارتودنسی را تمیز کرد؟
نکته جالب در مورد این روش ارتودنسی این است که هر زمان که نیاز داشتید می توانید پلاک ها را بردارید. توصیه می شود که آنها را تمام روز، هر روز حداقل به مدت 22 ساعت استفاده کنید، اما بیرون آوردن آنها برای مسواک زدن یا خوردن و آشامیدن منعی ندارد.

هر زمانی که پلاک را برداشتید آن ها را شستشو دهید و قبل از اینکه دوباره آن ها را روی دندان ها قرار دهید حتما مسواک بزنید. به صورت هفتگی هم آن ها را داخل محلول شستشو دهنده مخصوص قرار دهید تا کاملا تمیز شوند.

مدت زمان درمان ارتودنسی نامرئی چقدر است؟
طول مدت درمان از شخصی به شخص دیگر متفاوت است. این می تواند تحت تاثیر میزان ناهنجاری و نحوه عمل کردن شما به توصیه های متخصص ارتودنسی باشد. ولی  به هر روی مدت زمان درمان با این روش می تواند از 6 ماه تا 1.5 سال متغییر باشد.

آیا با قالب های ارتودنسی می توان ورزش کرد؟
پلاک های ارتودنسی نامرئی به گونه ای طراحی شده اند که دندان های شما را صاف کنند نه اینکه از دندان های شما محافظ کنند. بهتر است برای محافظت از دندان ها و خود پلاک ها، حین ورزش کردن آن ها را خارج کنید و گارد دهان بگذارید.


کد مطلب: 777189

آدرس مطلب: https://www.jahannews.com/news/777189/ارتودنسی-نامرئی-طی-این-۵-مرحله-دندان-های-منظم-می-کند

جهان نيوز
  https://www.jahannews.com