جمعه ۱۰ فروردين ۱۴۰۳ - 29 Mar 2024
 
۱
۲

ترکیه در سوریه چگونه سنگ روی یخ شد؟

يکشنبه ۴ مهر ۱۴۰۰ ساعت ۰۸:۳۳
کد مطلب: 777173
دولت سوریه با کمک ایران و روسیه، پیروز جنگ در این کشور است و کشورهای عربی نیز به زودی به این نتیجه می‌رسند که باید روابط با دمشق را از سر بگیرند.
ترکیه در سوریه چگونه سنگ روی یخ شد؟
به گزارش جهان نيوز به نقل از کیهان، خبرگزاری آناتولی با بیان این که جنگ در سوریه با اخراج تروریست‌ها در سال 2018 به سود دولت این کشور به پایان رسید، می‌نویسد:

هرچند به هنگام آغاز این جنگ، برخی دولت‌های عربی روابط خود با دمشق را به حالت تعلیق درآوردند، اما سوریه توانست مقاومت کند. حمایت‌های ایران و روسیه موجب شد تا دولت سوریه باقی بماند و سرنگونی آن از نظر نظامی، کمرنگ شود. لذا، بسیاری از کشورهای عربی بسیار زود، این واقعیت را درک کردند که عادی‌سازی مجدد روابط خود با نظام حاکم در دمشق، به سودشان است.

مهم‌ترین تحولی که باعث شد موضع کشورهای عربی تغییر کند، در اوایل سال 2017 بود که تروریست‌ها، در جنگ حلب شکست خوردند و در سال 2018 نیز، پس از شکست در نبردهای ریف دمشق و استان درعا، مجبور شدند تسلیم ارتش سوریه شوند و سلاح خود را به آن تحویل دهند.

امارات و بحرین در اواخر سال 2018 سفارت‌های خود را در دمشق افتتاح کردند. عمان نیز در اکتبر2020، سفیر خود را به دمشق بازگرداند. گزارش‌هایی نیز از تلاش عربستان سعودی برای ایجاد کانال ارتباطی مستقیم با دولت سوریه حکایت دارد؛ به نحوی که گفته شد، «خالد الحمیدان» رئیس سرویس اطلاعات عربستان، پس از سفر به دمشق، با بشاراسد رئیس‌جمهور و علی مملوک رئیس دفتر امنیت ملی سوریه دیدار کرد.
اردن نیز حمایت خود را از گروه‌های تروریستی و معارض قطع کرده است. کما اینکه اجازه داد، گاز مصر از طریق سوریه، به لبنان فرستاده شود. دمشق همچنین در تلاش است روابط خود را با عراق و لبنان به صورت کامل عادی کند.

به گزارش خبرگزاری دانشجو، خبرگزاری رسمی ترکیه «آناتولی» در حالی این گزارش را منتشر کرده است که دولت ترکیه از آغاز بحران سوریه، از تروریست‌ها و گروه‌های معارض حمایت همه‌جانبه‌ای داشته است. ترکیه به بهانه مبارزه با شبه‌نظامیان کرد در شمال و شمال شرق سوریه، با تروریست‌های معارض، دست به عملیات‌های بسیاری زده است.
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *


1
Iran, Islamic Republic of
ترکیه 100 درصد عامل اصلی جنگ در سوریه بوده است.
اردوغان یک تروریست بین المللی است که به گواه تاریخ سرنوشتش جز نابودی ،نیست.