جمعه ۱۰ فروردين ۱۴۰۳ - 29 Mar 2024
 
۰

بقایی: فیلمنامه‌های دفاع مقدسی شعاری نباشند

چهارشنبه ۳۱ شهريور ۱۴۰۰ ساعت ۱۱:۳۳
کد مطلب: 776831
مهمترین بخش در سینمای دفاع مقدس فیلمنامه است، فیلمنامه‌ای که بر پایه روایت و نه شعار باشد، در مقوله دفاع مقدس باید از بزرگنمایی دوری کنیم.
بقایی: فیلمنامه‌های دفاع مقدسی شعاری نباشند
به گزارش جهان نيوز، بهروز بقایی کارگردان سینما و تلویزیون در گفت‌وگو با میزان پیرامون فراز و نشیب‌های موجود در سینمای دفاع مقدس گفت: من نمی‌فهمم چطور وقتی در حرف به سینمای دفاع مقدس می‌رسیم همه صحبت از بودجه‌های میلیاردی می‌کنند، اما وقتی کار به عمل می‌رسد هیچکس نیست که از ساخت چنین آثاری حمایت کند، مسئولین فرهنگی تا چه زمان می‌خواهند تنها در حد حرف از سینمای دفاع مقدس حمایت کنند.

وی حمایت از سینمای دفاع مقدس را وظیفه بخش فرهنگی دانست و ادامه داد: ساخت آثار دفاع مقدس هزینه بر است، این هزینه‌ها به حدی است که به طور معمول بخش خصوصی به سختی سراغ آن می‌رود، اگر هم بخش خصوصی بخواهد سراغ چنین پروژه‌ای برود باید به گیشه آن فکر کند، زیرا تبلیغ خوبی هم در این حوزه وجود ندارد.

بازیگر فیلم «به وقت خماری» افزود: حمایت از سینمای دفاع مقدس وظیفه مسئولین فرهنگی است، اما طی سالهای گذشته در اکثریت مواقع از زیر این حمایت شانه خالی کردند، تاریخ دفاع مقدس سوژه‌های تمام ناشدنی دارد که می‌تواند به احیای این ژانر کمک کند، اما تا وقتی که اراده و همت پشت این موضوع نباشد هیچ اتفاقی برای این سینما نمی‌افتد.

وی با اشاره به سینمای دفاع مقدس در دهه شصت اظهار کرد: زمانی بود که ما شاهد تولیدات پرتعداد سینمای دفاع مقدس بودیم، این سینما به راحتی در جذب مخاطب موفق بود و از طرفی حرف خود را هم می‌زد، ما باید ببینیم چه اتفاقی افتاد که بعد از سال‌ها آن سینمای موفق تا این حد مهجور و مغفول مانده است.

بقایی با اشاره به لزوم نگارش فیلمنامه‌های جذاب در زمینه دفاع مقدس خاطرنشان کرد:

مهمترین بخش در سینمای دفاع مقدس فیلمنامه است، فیلمنامه‌ای که بر پایه روایت و نه شعار باشد، در مقوله دفاع مقدس باید از بزرگنمایی دوری کنیم، مطمئن باشید که همین امروز تعداد زیادی فیلمنامه نویس دوست دارند در این باره فعالیت کنند، اما متاسفانه هیچ حمایتی از آن‌ها نمی‌شود و آن‌ها اگر طرحی هم داشته باشند ترجیحا به سراغ آثاری می‌روند که مشتری داشته باشد. وقتی حمایتی از یک ژانر از سینما نمی‌شود نباید از حذف و کمرنگ شدن آن تعجب کنیم. سینمای یک صنعت است که برای موفقیت به سرمایه گذاری نیاز دارد، تا وقتی این سرمایه گذاری صورت نگیرد ما با همین وضعیت در حوزه دفاع مقدس روبرو هستیم.
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *