کد QR مطلبدریافت صفحه با کد QR

امیرعبداللهیان فردا به نیویورک می‌رود

28 شهريور 1400 ساعت 11:00

وزیر خارجه با همه وزرای خارجه ۱+۴ ملاقات‌های دوجانبه خواهد داشت، ولی تا الان تصمیمی درباره برگزاری نشست ایران و ۱+۴ اتخاذ نشده است.


به گزارش جهان نیوز به نقل از خبرگزاری دانشجو، «سعید خطیب‌زاده» سخنگوی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران امروز (یکشنبه) در نشست هفتگی با رسانه‌ها که به صورت حضوری و تعداد محدود خبرنگاران و با رعایت پروتکل‌های بهداشتی کرونا برگزار شد، ضمن تشریح آخرین تحولات در حوزه سیاست خارجی به سؤالات خبرنگاران پاسخ داد.

این دیپلمات ارشد ایرانی در ابتدا هفته دفاع مقدس را گرامی داشت.

خطیب‌زاده در پاسخ به سؤالی درباره اظهارات نجیب میقاتی نخست وزیر لبنان در خصوص ارسال سوخت ایران به این کشور و این‌که آن را نقض حاکمیت لبنان خوانده بود گفت: جمهوری اسلامی ایران متعهد به همکاری و کمک به دوستان خودش دولت‌های کشور‌های دوست بوده و آن‌چه در این زمینه انجام شده درخواستی توسط تجار لبنانی بوده و فروشی صورت گرفته و محموله ارسال شده است.

سخنگوی دستگاه دیپلماسی اظهار داشت: درباره مسائل داخلی لبنان صحبتی ندارم، ولی اگر لبنان درخواستی داشته باشد در اختیار آن قرار می‌دهیم.

وی درباره اظهارات آیت‌الله رئیسی در خصوص رایزنی‌ها در تاجیکستان درباره افغانستان نیز بیان کرد: آن‌چه در حاشیه نشست شانگ‌های اتفاق افتاد به صورت جدی در بیانیه چهارجانبه عنوان شد.

خطیب‌زاده بیان کرد: در روز‌های آتی نتایج گفتگو‌ها در سطح سران و بین هیأت‌ها بیشتر روشن خواهد شد.

وی درباره سفر امیرعبداللهیان به نیویورک و نشست وزرای خارجه ۱+۴ در نیویورک نیز اظهار داشت: امیرعبداللهیان فردا عازم نیویورک خواهد بود برای شرکت در نشست مجمع عمومی و تا الان حدود ۴۵ ملاقات دوجانبه با وزرای خارجه کشور‌های مختلف از قاره‌های مختلف خواهد داشت.

سخنگوی وزارت خارجه بیان کرد: درباره نشست ۱+۴ به شما تأکید کنم اگر ببینیم این ملاقات می‌تواند در مسیر آن‌چه گفتیم یعنی مذاکره سودمند باشد تصمیم آن را اتخاذ خواهیم کرد. الان تصمیمی اتخاذ نکرده‌ایم. آن‌چه مهم است این است که وزیر خارجه با همه وزرای خارجه ۱+۴ ملاقات‌های دوجانبه خواهد داشت و اگر دستورکار ویژه‌ای بود می‌تواند به صورت جمعی بین ایران و ۱+۴ برگزار شود، ولی الان در این خصوص تصمیمی اتخاذ نشده است.

خطیب‌زاده در پاسخ به سؤالی اظهار داشت: سازمان همکاری شانگ‌های ظرفیت‌های مختلفی دارد که استفاده شود و هم این سازمان و هم ایران می‌توانند از ظرفیت‌های متقابل هم برای ارتقای روابط و جایگاه سازمان استفاده کنند. حضور ایران در شانگ‌های باعث قدرتمندتر شدن این سازمان خواهد شد. سازوکار‌های درونی این سازمان برای ما مهم است و متعهدیم این سازوکار‌ها را با همکاری و کمک اعضا ارتقا دهیم.

وی گفت: عضویت ایران در شانگ‌های پایان عملی شکست پروژه انزوای ایران توسط برخی از جمله آمریکا بود.

سخنگوی وزارت خارجه درباره FATF گفت: مجمع در حال بررسی در یک محیط فنی و حرفه‌ای تصمیم را اعلام خواهند کرد.

وی همچنین عنوان کرد: ترکیب تیم مذاکره کننده در حال بررسی است و شکل و شمایل این تغییرات هنوز نهایی نشده و به محض نهایی شدن به اطلاع همه خواهد رسید.

خطیب‌زاده گفت: در ماه آتی ۶۰ میلیون دز واکسن وارد خواهد شد. درباره این‌که چه واکسنی وارد ایران شود فقط وزارت بهداشت نظر می‌دهد و هر واکسنی مورد تایید وزارت بهداشت باشد وارد می‌شود.


کد مطلب: 776517

آدرس مطلب: https://www.jahannews.com/news/776517/امیرعبداللهیان-فردا-نیویورک-می-رود

جهان نيوز
  https://www.jahannews.com