شنبه ۱ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 20 Apr 2024
 
۰

درمان گردن درد ناشی از آرتروز و دیسک گردن چگونه است؟

دوشنبه ۲۲ شهريور ۱۴۰۰ ساعت ۱۵:۳۱
کد مطلب: 775971
اینکه دیسک گردن ناشی از حالت نامناسب بدن، یا آسیب ناشی از استفاده بیش از حد،  فرسایش ناشی از سن بالا یا ضربه باشد، گردن درد، بسیار ناخوشایند است. برخی از افراد تنها چند ساعت درد دارند، اما در برخی دیگر ممکن است تا چند روز ادامه یابد. این احتمال وجود دارد که گردن درد مزمن تا چند هفته یا حتی تا چند سال ادامه داشته باشد. بیمار و پزشک جهت کنترل و تسکین درد، کارهای زیادی می‌توانند انجام دهند که شامل ترکیب روش‌های خود مراقبتی و داروهای مسکن بدون نسخه است.

آناتومی گردن
ستون فقرات از مهره، دیسکهای بین مهره و نخاع تشکیل شده است. 7 مهره در ستون فقرات گردنی در قسمت فوقانی ستون فقرات، روی یکدیگر قرار دارند. این ساختار باعث می‌شود که حمایت و حرکت بدن فراهم شود و در همان حال از نخاع و ریشه عصب محافظت می‌کند، که از نخاع تا شانه‌ها و بازوها ادامه دارد. دیسک‌های مهره‌ها، مهره‌های ستون فقرات را از هم جدا کرده و با ایجاد بالشتکی بین مهره‌ها، به عنوان جذب کننده ضربه در ستون فقرات عمل می‌کند. این دیسک‌ها از مواد محکم و کشسان ایجاد شده که به ستون فقرات این امکان را می‌دهد که بطور طبیعی خم شده و بچرخد.
 

انواع گردن درد
اگر دچار گردن درد هستید، بدانید که تنها نیستید. پزشکان تخمین می‌زنند که از هر 10 نفر، 7 نفر از آنها در برخی از مراحل زندگی، گردن درد را تجربه می‌کنند. اما اگر از هرکدام از این افراد بخواهید که گردن درد خود را توصیف کنند، احتمالاً هفت داستان مختلف خواهید شنید.

با توصیف واضح از علائم خاص گردن درد یا ترکیبی از علائم، می‌توانید به پزشک کمک کنید که مشکل شما کجاست و چگونه می‌توان به رفع آن کمک کرد.
در ادامه شایع‌ترین نوع گردن درد‌ را بیان خواهیم کرد.
  • درد عضلانی . درد و احساس ناراحتی عضلات گردن و شانه ممکن است در واکنش به فعالیت جسمانی بیش از حد و طولانی یا استرس روانی ایجاد شود. عضلات گردن ممکن است گره‌های سختی ایجاد کند که نسبت به لمس حساس است که گاهی اوقات به آن نقاط ماشه‌ای می‌گویند.

    اسپاسم عضلانی. اسپاسم، سفت شدن ناگهانی و قدرتمند عضلات گردن است. گردن ممکن است دچار آسیب شده و سفتی و گره احساس شود و چرخش گردن غیرممکن می‌شود. هنگامی که با درد و خشکی گردن از خواب بیدار می‌شوید، احتمالاً دچار اسپاسم عضلانی هستید. اسپاسم عضلانی می‌تواند ناشی از آسیب عضله باشد اما ممکن است در واکنش به دیسک گردن یا مشکل عصب یا حتی استرس روانی ایجاد شود. با این حال ممکن است هیچ علت مشخصی نداشته باشد.

    سردرد. سردرد مرتبط با گردن اغلب اوقات در پشت سر و بالای گردن احساس می‌شود و معمولاً ناشی از فشار یا اسپاسم گردن است. گردن درد مرتبط با سردرد معمولاً به جای اینکه شدید باشد، خفیف یا دردناک است؛ همچنین در گردن احساس خشکی یا حساسیت به لمس وجود دارد. حرکت گردن باعث تشدید درد خواهد شد.

    درد مفصل فاست. درد مفصل فاست ( بخشی از مهره گردن)  که اغلب عمیق و شدید و دردناک است، عمدتاً با خم کردن سر به سمت ناحیه درگیر، تشدید می‌شود و ممکن است درد تا شانه یا بالای کمر نیز کشیده شود. آرتروز در مفصل فاست، مانند نواحی دیگر، صبح هنگام یا پس از یک دوره عدم فعالیت بدن، شدیدتر می‌شود.

    درد عصب. آسیب یا فشار روی ریشه عصب ستون فقرات منجر به دردی می‌شود که تیرکشنده، گذرا و شدید یا همراه با احساس سوزن سوزن شدن است. درد براساس اینکه کدام عصب تحت تاثیر قرار گرفته، ممکن است تا بازو یا حتی تا دست نیز کشیده شود.

    درد ارجاعی، درد ارجاعی دردی است که در یک بخش از بدن وجود دارد و محرک آن بخش دیگری از بدن است. به عنوان مثال، گردن درد که با فعالیت شدید افزایش می‌یابد، ممکن است نشان دهنده مشکل قلبی باشد، در حالی که ، گردن دردی که هنگام غذا خوردن ایجاد می‌شود، می‌تواند ناشی از مشکلی در مری باشد.

    درد استخوان. درد و حساسیت در مهره گردن نسبت به گردن درد ناشی از بافت‌های نرم، شیوع کمتری دارد. درد استخوان به مراقبت‌های پزشکی نیاز دارد، زیرا ممکن است نشانه مشکلات جدی سلامتی باشد.
عوامل شایع گردن درد
اکثر گردن دردها ناشی از مشکلاتی در عضلات گردن است. این درد اغلب خفیف است و به دلیل فشار عضله، گرفتگی یا کشیدگی ایجاد می‌شود. حالت ضعیف بدن می‌تواند منجر به گردن درد شود، که به دلیل فشار وارد بر ستون فقرات به وضعیت نامناسب رخ می‌دهد، از این رو، وزن به طور نامتعادل پخش می‌شود. این مسئله می‌تواند بر بخش‌های گردن در ستون فقرات یا گردن فشار وارد کند. گردن درد می‌تواند ناشی از فرسایش به دلیل بالا رفتن سن یا استفاده بیش از حد و مشکلی مانند آرتروز گردن باشد. این بیماری باعث ساییدگی می‌شود که به عصب فشار وارد می‌کند.

آسیب‌های ناشی از ضربه نیز باعث گردن درد می‌شود، که می‌تواند از طریق ضربه ناگهانی یا تصادفات خودرو باشد و منجر به مشکلاتی مانند فتق دیسک شود.

علائم گردن درد
مشکلات مرتبط با دیسک در بخش گردن در ستون فقرات، می‌تواند علائم مختلفی ایجاد کند. این علائم می‌تواند شامل درد، ضعف در بازو یا بی‌حسی و خشکی باشد. همچنین ممکن است  تغییراتی در محدوده حرکتی، تعادل، هماهنگی و مهارت‌های حرکتی ظریف بوجود آید.
 

درمان گردن درد
دکتر غفرانی متخصص درمان دیسک گردن در تهران، گزینه‌های درمانی جهت گردن درد را براساس علت درد توصیه می‌کند، بنابراین، درمان‌ها متفاوت هستند. برخی از روش‌های درمانی کم‌خطر شامل بریس، ورزش‌های  فیزیوتراپی، دارو جهت کاهش التهاب و تزریقات استروئید است. اگر روش‌های کم‌خطر به کاهش علائم کمکی نکند، یا اگر مشکل بسیار جدی باشد، ممکن است انجام جراحی لازم باشد.
برچسب ها: رپورتاژ
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *