پنجشنبه ۹ فروردين ۱۴۰۳ - 28 Mar 2024
 
۰

چگونگی تشخیص میلگرد A2 و A3

دوشنبه ۲۲ شهريور ۱۴۰۰ ساعت ۰۹:۴۷
کد مطلب: 775898
میلگردهای آهنی به چهار دسته یا گرید A1 تا  A4 تقسیم بندی می شوند. در بین این دسته بندی ها نوع A2 و A3 که جزو میلگرد آجدار هستند بیشترین استفاده را در ساختمان سازی دارد. از این رو تشخیص این نوع میلگرد اهمیت بسیاری پیدا می کند. در زیر تفاوت های آن ها را برمیشماریم.
 

ویژگی های توصیفی میلگرد A2

میلگرد A2 خم پذیر است و از انعطاف پذیر تری خوبی برخوردار است. یعنی خم شدنش با نرمی همراه است. این مدل را به راحتی تا خم های 90 درجه و حتی بیشتر میتوان خمکاری کرد. شکل آج در میلگرد A2 به شکل فنری است. در میلگرد های A2 آج ها بصورت موازی هستند ولی در میلگرد های A3 آج ها بصورت هفتی/هشتی هستند.
 
گرید A2  دارای تنش جاری ۳۰۰۰ کیلوگرم بر سانتی متر مربع و تنش گسیختگی ۵۰۰۰ کیلوگرم بر سانتی متر مربع است. میلگرد A2 برای عملیات ساختمانی و ساخت خاموت مناسب بوده و انجام عملیات جوشکاری روی آن در صورت اجبار میسر بوده ‌که البته توصیه می‌شود در صورت امکان از جوشکاری آن پرهیز گردد. این نوع میلگرد با نام آج 340 نیز معروف است.
 

ویژگی های توصیفی میلگرد A3

میلگرد A3 تردتر و شکننده تر از A2 است. این میلگرد به دلیل مقاومت بالاتر در ستون ها استفاده می شود. در میلگرد A3 آج ها به صورت ضربدری حک شده است اما در A2 به صورت منفرد هستند. تنش جاری و تنش گسیختگی آن به ترتیب ۴۰۰۰ و  ۶۰۰۰ کیلوگرم بر سانتی متر مربع است. خمکاری این نوع میلگرد خصوصا زوایای تند نباید انجام شود و جوشکاری آن ممنوع است. میلگرد آج 400 از دیگر نام های A3 است.
 

نحوه تشخیص میلگرد A2 از A3

الف) شکل آج
در A2 شکل آج به صورت فنری شکل و مارپیچی است و در  میلگرد A3 آج ها مورب یا جناقی هستند.
 
الف) شکل آج
در A2 شکل آج به صورت فنری شکل و مارپیچی است و در  میلگرد A3 آج ها مورب یا جناقی هستند.
 
این تفاوت های ظاهری مواردی است که طبق استاندارد میبایست لحاظ شود. ولی سودجویان ممکن است میلگردی با ظاهر آج A3  عرضه کنند که ویژگی های کیفی میلگرد نوع  A2 را داشته باشد. یعنی از آج A3  استفاده شود ولی مقاومت فیزیکی و شیمیایی آن با میلگرد A2 سازگار باشد. بدین ترتیب باید با انجام آزمایشات نوع میلگرد مشخص گردد.
 
ب) علائم حک شده روی میلگرد
روی بدنه میلگرد در کنار نام تجاری تولید کننده علائمی همچون JU ، JT ، CU ، CT درج شده است. حرف J نماد میلگرد A2و حرف C نشان دهنده استاندارد میلگرد A3 است. همچنین حرف T نشان دهنده روش تولید میلگرد به صورت ترمکس و U نشان دهنده میلگرد آلیاژی است.

SA:  میلگرد آجدار 500 ، روش تولید: آلیاژی ، نوع آج: آجدار مرکب
CT:  میلگرد آجدار 400 ، روش تولید: ترمکس (خنک کاری) ، نوع آجد: آجدار جناغی
CU:  میلگرد آجدار 400 ، روش تولید: آلیاژی ، نوع آج: آجدار جناغی
JT:  میلگرد آجدار 360 ، روش تولید: ترمکس (خنک کاری) ، نوع آج: آجدار مارپیچ
JU:  میلگرد آجدار 340 ، روش تولید: آلیاژی ، نوع آج: آجدار مارپیچ
 
پ) برگ آنالیز میلگرد
مهمترین روش قطعی و تشخیصی نوع گرید میلگرد همین برگه می باشد. در این برگه که توسط تولید کننده، همراه با بارنامه ارائه می گردد مشخصات گوناگونی نظیر: خواص فیزیکی، وزن، کشش، درصد عناصر، روش تولید، گرید و … درج شده است. بدین ترتیب برگ آنالیز راه حل قطعی و بدون خطای تشخیص نوع میلگرد خواهد بود. خریداران  می توانند قبل از خرید، برگ آنالیز شرکت تولید کننده را درخواست بدهند تا با ویژگی های میلگرد مورد نیاز سازه در دست طراحی مطابقت دهند.
 
 
خرید میلگرد
برای دریافت آخرین قیمت میلگرد می توانید با شماره های مندرج در سایت تماس حاصل فرمایید. شرکت نگین فولاد السا با بهترین نرخ مقاطع فولادی نظیر قیمت تیرآهن ، قیمت پروفیل، نبشی و ناودانی و انواع ورق آماده خدمت گذاری به مشتریان عزیز می باشد. جهت دریافت قیمت های روز با شماره 02144448200 تماس و یا به وبسایت این مجموعه به نشانی www.neginfoolad.ir مراجعه فرمایید.
برچسب ها: رپورتاژ
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *