کد QR مطلبدریافت صفحه با کد QR

مالیات خانه‌ها و خودروهای لوکس چقدر است؟

باشگاه خبرنگاران , 21 شهريور 1400 ساعت 11:59

پنجم اسفندماه سال گذشته، نمایندگان مجلس شورای اسلامی در صحن علنی شرایط دریافت مالیات از خانه‌ها و خودرو‌های لوکس را مشخص کردند.


به گزارش جهان نیوز، با دو مصوبه جداگانه مجلس شورای اسلامی در تاریخ پنجم اسفندماه سال گذشته، شرایط دریافت مالیات از خانه‌ها و خودرو‌های لوکس مشخص شد.

بر اساس این مصوبات قانونی، تمامی مالکان حقیقی و حقوقی انواع خودرو‌های سواری و وانت دو کابین، دارای شماره انتظامی شخصی به نام خود و فرزندان کمتر از ۱۸ سال و محجور تحت تکفل که در پایان سال ۱۴۰۰ مجموع ارزش آن‌ها بیش از یک میلیارد تومان باشد، بر اساس جدول زیر مشمول مالیات سالانه خودرو هستند.
 
سقف ارزش ریالی میزان مشمول مالیات درصد مالیات
تا مبلغ ۱.۵میلیارد تومان نسبت به مازاد یک میلیارد تومان یک درصد
تا مبلغ ۳ میلیارد تومان نسبت به مازاد ۱.۵ میلیارد تومان دو درصد
تا مبلغ ۴.۵ میلیارد تومان نسبت به مازاد سه میلیارد تومان سه درصد
  نسبت به مازاد ۴.۵ میلیارد تومان چهار درصد

ماخذ محاسبه مالیات خودرو موضوع این بند نیز قیمت روز انواع خودرو با توجه به تاریخ ساخت یا واردات آن است که توسط سازمان امور مالیاتی کشور تا پایان سال ۱۳۹۹ تعیین و اعلام شده است. برای خودروهایی که بعد از اعلام این سازمان تولید یا وارد می‌شوند نیز، بلافاصله تعیین و اعلام خواهد شد.

همچنین مجلس درباره خانه های لوکس نیز تصویب کرد که در سال ۱۴۰۰ واحد‌های مسکونی و باغ ویلا‌های گران‌ قیمت طبق جدول زیر مشمول مالیات بر دارایی (سالانه) می‌شوند. بر این اساس، خانه‌هایی که ارزش آنها با احتساب عرصه و اعیان بیش از ۱۰ میلیارد تومان باشد، خانه لوکس محسوب شده و مالک آن باید در بهمن امسال این مالیات را پرداخت کند؛ البته، خانه‌های درحال ساخت و در سال تملک از پرداخت این مالیات معاف هستند.

 
میزان مشمول مالیات درصد مالیات
نسبت به مازاد ۱۰ میلیارد تا ۱۵ میلیارد تومان یک در هزار
نسبت به مازاد ۱۵ میلیارد تا ۲۵ میلیارد تومان دو در هزار
نسبت به مازاد ۲۵ میلیارد تا ۴۰ میلیارد تومان سه در هزار
نسبت به مازاد ۴۰ میلیارد تا ۶۰ میلیارد تومان چهار در هزار
نسبت به مازاد ۶۰ میلیارد تومان به بالا پنج در هزار

بر اساس این دو مصوبه قانونی مجلس شورای اسلامی، سازمان امور مالیاتی کشور مکلف بوده است تا نسبت به تعیین دارایی‌های مشمول و ارزش آن‌ها حداکثر تا پایان خرداد ماه سال ۱۴۰۰ اقدام کند و به اطلاع اشخاص مشمول برساند.

آیین نامه اجرایی مربوط به این مصوبات نیز باید توسط وزارت امور اقتصادی و دارایی تهیه و حداکثر تا پایان خردادماه سال ۱۴۰۰ به تصویب هیئت وزیران می‌رسید اما گزارش نظارت مستمر بر اجرای بودجه ۱۴۰۰ دیوان محاسبات کشور که اخیرا منتشر شده، نشان می دهد که اجرای مالیات بر خانه‌های لوکس و خودرو‌های لوکس به جهت عدم تصویب مقررات در دولت، همچنان صفر است.

محمود علیزاده معاون فنی و حقوقی سازمان امور مالیاتی کشور در این زمینه توضیح داد: مالیات خانه و خودرو‌های لوکس در سال گذشته منوط به آیین‌نامه‌ای بوده که باید توسط دولت تصویب می‌شده است. پیش نویس این آیین‌نامه در موعد مقرر از سوی سازمان امور مالیاتی تنظیم و از طریق وزارت امور اقتصادی و دارایی به دولت تقدیم شد، اما دولت آن را تصویب نکرده است تا بر مبنای بودجه سال گذشته مالیات خانه ها و خودرو‌های لوکس اخذ شود.

او افزود: درباره مالیات خانه و خودرو‌های لوکس برای امسال نیز، در موعد مقرر آیین‌نامه‌های مرتبط توسط سازمان امور مالیاتی تنظیم و تقدیم دولت شد. کمیسیون اقتصادی دولت هم آن را تصویب کرده است. پس از طرح در هیئت دولت و تصویب آن، از آن جا که مکانیسم اخذ این مالیات آماده است، بلافاصله قانون اجرا خواهد شد.


کد مطلب: 775800

آدرس مطلب: https://www.jahannews.com/news/775800/مالیات-خانه-ها-خودروهای-لوکس-چقدر

جهان نيوز
  https://www.jahannews.com