پنجشنبه ۹ فروردين ۱۴۰۳ - 28 Mar 2024
 
۰
۱

خشم ترامپ از برداشته شدن مجسمه نژادپرستی

شنبه ۲۰ شهريور ۱۴۰۰ ساعت ۰۶:۰۵
کد مطلب: 775572
رئیس جمهور سابق آمریکا ضمن اعتراض به پایین کشیده شدن مجسمه یکی از فرماندهان نماد نژادپرستی در این کشور، مدعی شد اگر او فرمانده جنگ افغانستان بود آمریکا سال‌ها قبل پیروز شده بود.
خشم ترامپ از برداشته شدن مجسمه نژادپرستی
به گزارش جهان نيوز به نقل از فارس، «دونالد ترامپ» رئیس جمهور سابق آمریکا، برداشته شدن مجسمه بزرگ «رابرت لی» از فرماندهان جبهه کنفدراسیون در ایالت ویرجینیا را محکوم کرد.

به نوشته پایگاه خبری «هیل»، ترامپ در بیانیه‌ای نوشت، «برداشته شدن این مجسمه برنزی زیبا» نشانه‌ای از تخریب فرهنگ آمریکا توسط «چپ‌های افراطی است».

رئیس جمهور سابق آمریکا ضمن تمجید از این فرمانده دوران جنگ‌های داخلی آمریکا گفت:

«باید از او به‌عنوان شاید بزرگ‌ترین نیروهای متحدکننده [آمریکا] پس از اتمام جنگ یاد شود» ولی آن‌ها مجسمه او را پایین کشیدند و سه تکه کردند و به انبار بردند.

مجسمه رابرت لی، اولین نماد نژادپرستی در تاریخ آمریکا نیست که از مکان‌های عمومی این کشور حذف شده است. سال گذشته و در پی به راه افتادن موج ضد نژادپرستی در آمریکا، شمار زیادی از این مجسمه‌ها و یادمان‌ها در ایالت‌های جنوبی این کشور پایین کشیده شدند.

این موج حتی دیگر کشورها را نیز در بر گرفت و برای مثال در انگلیس و کانادا نیز نمادهای مشابه پایین کشیده شدند.

ترامپ که در آن زمان رئیس جمهور آمریکا بود بارها از اقدام معترضانی که خواستار سرنگونی این مجسمه‌ها بودند انتقاد کرده و خواستار مقابله پلیس آمریکا با آنها شده بود.

او تیرماه سال گذشته در توییتی نوشته بود: «بسیار غم‌انگیز است که ایالت‌ها اجازه می‌دهند باندهای سرگردانی از آدم‌های بی‌خرد، آنارشسیت‌ها و غارتگران بدون آنکه بدانند دارند چکار می‌کنند مجسمه‌ها و یادگارهای دوران گذشته ما را تکه تکه کنند. بعضی از اینها آثار عظیم هنری هستند ولی همه‌شان، چه آن‌ها که خوبند و چه آن‌ها که بدند نماینده تاریخ و میراث ما هستند».

کنفدراسیون‌های ایالات جنوبی آمریکا، مجموعه‌ای از ایالات جنوبی بودند که پس از پیروزی «آبراهام لینکلن» در انتخابات ریاست‌جمهوری ۱۸۶۰ میلادی، جدایی خود را از ایالات متحده اعلام کردند. لینکلن، بعد از این انتخابات شعار تبلیغاتی خود برای مبارزه با برده‌داری را دنبال کرد. این امر موجب شد ایالت‌های جنوبی برای تشکیل اتحادیه جدید و خودمختاری اقدام کنند. در این حال جنگ بین ایالات شمالی و جنوبی آغاز شد.  

ترامپ در بیانیه خود تمجید از این فرمانده کنفدراسیون پا را از این نیز فراتر گذاشت و مدعی شد: «اگر رابرت لی فرماندهی نیروهای ما در افغانستان را بر عهده داشت، آن فاجعه، سال‌ها قبل به‌صورت یک پیروزی تمام و کمال خاتمه یافته بود. به‌خاطر اینکه نبوغ رابرت لی را نداریم متحمل چه شرمی شده‌ایم».

بعد از توافق فوریه ۲۰۲۰ آمریکا و طالبان و امضای «توافقنامه صلح» بین دو طرف، روند خروج نظامیان آمریکایی و متحدان این کشور از افغانستان شروع شد. این در حالی است که طی هفته‌های اخیر جنگ در افغانستان شدت گرفته و طالبان موفق شده‌اند بسیاری از مناطق افغانستان را به تصرف خود درآورند. 

ایالات متحده و دیگر کشورهای عضو ناتو در سال ۲۰۰۱ در پاسخ به حملات ۱۱ سپتامبر همان سال در آمریکا، به افغانستان حمله نظامی کردند و از آن زمان، حضور نظامی و اشغالگری آنها در افغانستان ادامه داشته است.

با تصرف سریع‌تر از حد انتظار کابل از سوی گروه طالبان، آمریکا و متحدانش روند خروج از افغانستان را به شکلی سراسیمه و بی‌نظم تسریع کردند و بامداد روز سه‌شنبه آخرین هواپیمای آمریکایی فرودگاه کابل را ترک کرد تا افغانستان از نیروهای اشغالگر خارجی تخلیه شود.

ترامپ که بیش از یک سال با طالبان مذاکره کرده و بهار امسال را به‌عنوان تاریخ خروج نیروهای آمریکایی از افغانستان اعلام کرده بود، هفته گذشته در واکنشی به خروج مفتضحانه آمریکایی‌ها از این کشور گفت: «آن‌طور خارج شدن تحقیری مطلق برای ایالات متحده بود و فرماندهان و ژنرال‌ها [در این‌باره] درست می‌گویند و بالاتر از آن، او (جو بایدن) باید استعفا دهد».
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *


United States
جمعیت آمریکا دارد به سمت رنگین شدن میرود و سفیدها دیگر در اکثریت نیستند....!!!