کد QR مطلبدریافت صفحه با کد QR

مقام سابق آمریکایی فاش کرد؛

پشت پرده سانسور تلفات حمله ایران به عین الاسد

فارس , 18 شهريور 1400 ساعت 15:06

به گفته یک سخنگوی پنتاگون در دولت ترامپ، کاخ سفید تحت از پنتاگون خواسته بود گزارش‌های صدمات مغزی ناشی از حمله موشکی ایران به پایگاه نظامیان آمریکایی در عراق را کوچک جلوه بدهد.


گروه بین الملل جهان نیوز: به گفته یک سخنگوی پنتاگون در دولت ترامپ، کاخ سفید در آن زمان از پنتاگون خواسته بود گزارش‌های صدمات مغزی ناشی از حمله موشکی ایران به پایگاه نظامیان آمریکایی در عراق را کوچک جلوه بدهد و اعلام آن را به تأخیر بیندازد.

به نوشته روزنامه «گاردین» انگلیس، «آلیسا فرح» از فشارهای کاخ سفید پس از ادعای اولیه ترامپ مبنی بر این که این حمله هیچ تلفاتی نداشته و سپس صدمات را در حد سردرد و موارد غیر جدی جلوه داد، گفت و این که وی چطور تلاش کرد از این فشارها دوری کند. 

طبق این گزارش، در نهایت مشخص شد بیش از ۱۰۰ سرباز آمریکایی در حمله موشکی هشتم ژانویه ۲۰۲۰ به دو پایگاه در عراق که محل استقرار نیروهای آمریکایی بود، دچار آسیب مغزی شدند. 

به نوشته گاردین، تقریباً ۸۰ درصد مجروحان آمریکایی در حمله موشکی توانستند طی چند روز به کار بازگردند، اما ده‌ها نفر مجبور شدند برای درمان به آلمان و سپس آمریکا منتقل شوند.

این مقام سابق آمریکایی در مصاحبه‌ای که برای ضبط یک پادکست با یک خبرنگار سابق شبکه «سی‌ان‌ان» و «سر ریچارد دیرلو» رئیس سابق آژانس اطلاعاتی «ام‌آی۶» (سرویس اطلاعات خارجی انگلیس) انجام داد، این حمله را «سنگین‌ترین ساعات زندگی خود» توصیف کرد.

آلیسا فرح که سپس به کار در کاخ سفید پرداخت، گفت «وقتی ترامپ ادعا کرد که در پی این حمله هیچگونه صدمات جانی وجود نداشته، در آن زمان که ما این حقایق را به رئیس‌جمهور دادیم، حرفش درست بود». اما افزود: من فکر می‌کنم از جایی همه چیز متزلزل شد که کاخ سفید تلاش می‌کرد که بگوید این حمله موفق نبود و ایرانی‌ها به اهداف ما آسیب نرساندند. من فکر می‌کنم که خیلی زیاده‌روی شد. 

وی افزود، فکر می‌کند این اقدامات در نهایت به کوچک‌انگاری حمله‌ای ختم شد که به جراحات قابل توجه نیروهای آمریکایی منجر شده بود.  

او گفت که سیاست پنتاگون این است که حقایق را در زمان رسیدن و تأیید آن‌ها منتشر کند و در نتیجه تعداد کل تلفات گزارش شده در طول ژانویه ۲۰۲۰ افزایش یافت و موجب رنجش کاخ سفید شده بود. 

این مقام سابق آمریکایی افزود: ما از سوی کاخ سفید با واکنش‌های منفی و این که «آیا می‌توانید این را متفاوت گزارش کنید؟ آیا می‌شود هر ده روز یا دو هفته باشد، یا بعد جمع‌بندی کلی کنیم؟». کاخ سفید ترجیح می‌داد که ما به‌روزرسانی منظم در این خصوص انجام ندهیم. اخبار بد قطره قطره نقل می‌شدند.

فرح مدعی شد که تسلیم فشارها نشد و افزود: احساس من این بود که اگر تجربه چیزی به من آموخته باشد، (آن این است که) شفافیت همیشه بهترین دوست شما در آن زمینه خواهد بود.

سپاه پاسداران انقلاب اسلامی روز ۱۸ دی ماه ۱۳۹۸ به عنوان بخشی از پاسخ ایران به ترور سردار سپهبد شهید «حاج قاسم سلیمانی» فرمانده نیروی قدس سپاه، پایگاه عین‌الاسد [در عراق] را هدف حمله موشکی قرار داد. تصاویر ماهواره‌ای منتشرشده بعد از حمله، نشان می‌داد نقاط زیادی در پایگاه با دقت بالا مورد اصابت قرار گرفته است.

در حالی که بعد از این حمله دونالد ترامپ رئیس‌جمهور آمریکا مدعی شد که «همه چیز خوب است» و هیچ‌یک از نظامیان آمریکایی آسیب ندیده‌اند، اما پنتاگون در هفته‌های بعد به صورت قطره‌چکانی و به مرور آمار خسارات ناشی از این حمله را منتشر کرد.

اخیراً یک شبکه تلویزیونی آمریکایی با شماری از نظامیان حاضر در پایگاه هوایی این کشور در عراق هنگام حمله موشکی جمهوری اسلامی ایران به این پایگاه مصاحبه کرد که آن‌ها از ابعاد گسترده این حمله و خسارات شدید آن گفتند.


کد مطلب: 775535

آدرس مطلب: https://www.jahannews.com/news/775535/پشت-پرده-سانسور-تلفات-حمله-ایران-عین-الاسد

جهان نيوز
  https://www.jahannews.com