پنجشنبه ۹ فروردين ۱۴۰۳ - 28 Mar 2024
 
۰
۳

ظریف که نشد؛ حداقل عراقچی بماند!

سه شنبه ۱۶ شهريور ۱۴۰۰ ساعت ۰۹:۳۷
کد مطلب: 775290
عراقچی و تیم ایشان امروز به علت اینکه برجام و پیچ و خم‌های آن را به خوبی می‌شناسند، بهترین گزینه برای ادامه مذاکرات در وین هستند.
ظریف که نشد؛ حداقل عراقچی بماند!
به گزارش جهان نيوز به نقل از مشرق، روزنامه اصلاح طلب آرمان در مطلبی نوشت:عراقچی و تیم ایشان امروز به علت تجربه زیادی که در حوزه بین الملل دارند و به علت اینکه برجام و پیچ و خم‌های آن را به خوبی می‌شناسند، بهترین گزینه برای ادامه مذاکرات در وین هستند. کنار گذاشتن این تیم مذاکره کننده دو پیام دارد. نخست اینکه تیم فنی از مذاکرات کنار گذاشته می‌شود و از سوی دیگر تیمی درحال آمدن است که شن. اختی نسبت به آنچه گذشته ندارد و می‌خواهد رویکرد متفاوتی داشته باشد و احتمالا مطالبات بیشتری از طرف‌های غربی داشته باشد. این امر می‌تواند منجر به یک صف آرایی علیه ایران در مذاکرات وین شود و باید به این نکات نیز توجه داشت.

 این روزنامه ادامه داده است: هیچ مانعی برای ادامه فعالیت تیم مذاکره کننده فعلی وجود ندارد. مشکل این جناح با دکتر ظریف بود که او نیز تغییر کرد. گفتمان حاکم بر تیم مذاکره کننده آن چیزی است که از رده‌های بالای نظام ابلاغ شده است و مشخصا نظر شخصی در این میان مطرح نبوده است.

در حالی اصلاح طلبان برای حفظ شاکله تیم مذاکره کننده فعلی در وین تاکید می کنند که؛ برخی از کارشناسان وزارت خارجه اعتقاددارند که  که حفظ شاکله باند نیویورکی ها در ادامه مذاکرات نه‌تنها مؤثر نیست، بلکه طرف غربی را بر خواسته‌های نامشروع خود جسورتر خواهد کرد.

جالب آن که  تا پیش از این باند نیویورکی ها در روزنامه های اصلاح طلب این خط را پیش می بر دند که دولت رئیسی باید ظریف را حفظ کرده و مسئولیت مذاکرات از شورای عالی امنیت ملی به وزارت خارجه منتقل شود، به نظر این روزها حواریون برجام تخفیف داده و ماندن عراقچی نیز برای آن ها کفایت می کند!
 

به نظر می رسد وزارت امور خارجه در دوران جدید از فعالیت خود باید دست به یک خانه تکانی بزرگ بزند، این تغییرات به معنای جابه جایی چند سفیر یا معاون در ساختار آن وزارت خانه نیست؛ بلکه به آن معناست که باید روحیه لیبرالی از این مجموعه انقلابی رخت بسته و نیروهای انقلابی و با انگیزه جایگزین افراد استحاله شده گردند. این اقدام را باید «انقلاب فرهنگی» در وزارت خارجه؛ دانشکده تابعه و مراکز پژوهشی وابسته به آن نامید.

ایران در یک سال نخست ماموریت امیرعبداللهیان  قاعدتاً روزهای دشواری در بعد بین‌المللی پیش رو دارد؛ مهم‌ترین آن «جانمایی» جدید و فهم آشکار از مفاهیم حاکم بر سیاست خارجه و اقتصاد ماست. وقت آن رسیده است که به‌جای تلاش برای شکست تحریم با مذاکره، میزان اثرات تحریم پذیری را پایین بیاوریم؛ این تغییر بزگ استراتژیک نیاز به یک شخصت سازی جدید از وزارت خارجه کشورمان دارد.
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *


Iran, Islamic Republic of
نتیجه مذاکره ایران با آمریکا، کشورهای اروپایی و... در مورد صلح آمیز هسته ای از سال 1392 تاکنون 00000000
Iran, Islamic Republic of
..l.
Iran, Islamic Republic of
عراقچی و تیمش بایدفورا برکنار بشن