کد QR مطلبدریافت صفحه با کد QR

چگونه مغز ما تلویزیونی می‌شود؟

15 شهريور 1400 ساعت 15:30

تلویزیونی شدن به اتفاقی می‌گویند که بر اثر دریافت مستمر پیام‌های کوتاه، بی‌وقفه، ساده‌سازی شده و سرگرم‌کننده تلویزیونی در مغز رخ می‌دهد که می‌توان با رعایت برخی نکات ساده از این اتفاق جلوگیری کرد.


به گزارش جهان نیوز، مرکز توسعه فرهنگ و هنر در فضای مجازی نوشت: تلویزیونی شدن به اتفاقی می‌گویند که در اثر دریافت مستمر پیام‌های کوتاه، بی‌وقفه، ساده‌سازی شده و سرگرم‌کننده تلویزیونی در مغز رخ می‌دهد. این پدیده باعث می‌شود مغز برای دریافت پیام‌های طولانی و جدی ضعیف شود و توانایی تمرکز بر گفتار دیگران را نداشته باشد. اگر می‌خواهید از مغزتان مراقبت کنید و در مواجهه با پیام‌های طولانی و پیچیده کم‌حوصله نباشید این چهار توصیه به شما کمک می‌کند:

اولین راهکار گوش دادن باحوصله به شعر و صدای خوانندگان در موسیقی سنتی ایران است. این کار تمرین خوبی برای کمرنگ شدن اثر تلویزیونی شدن مغز است. برای تکمیل این تمرین می‌توانید از بچه‌هایتان بخواهید تا شعر یک تصنیف را از طریق شنیدن، بفهمند و بنویسند.

گوش دادن به نمایش‌های رادیویی توصیه بعدی است. نمایش، یکی از شاخص‌ترین برنامه‌های رادیویی است که فضاسازی و شخصیت‌پردازی یک داستان را بدون نمایش تصویر، در ذهن شنونده مجسم می‌کند. شنیدن نمایش رادیویی برای تقویت تمرکز و تخیل، مخصوصاً در کودکان و نوجوانان توصیه می‌شود.

راه سوم شنیدن یک مسابقه فوتبال یا کشتی از رادیوست. درست است که شنیدن مسابقات ورزشی نمی‌تواند جایگزین تماشای آن از تلویزیون شود، اما می‌تواند تمرین خوبی برای جلوگیری از تلویزیونی شدن مغز شود.

آخرین توصیه ما به شما استفاده از کتاب صوتی است. اگرچه نباید کتاب صوتی صد درصد جایگزین خواندن کتاب شود، اما به‌عنوان رسانه جایگزین، می‌تواند عامل برقراری توازن در ذهن‌های تلویزیونی شده باشد.


کد مطلب: 775245

آدرس مطلب: https://www.jahannews.com/news/775245/چگونه-مغز-تلویزیونی-می-شود

جهان نيوز
  https://www.jahannews.com