کد QR مطلبدریافت صفحه با کد QR

کدام استان‌ها صدرنشین واکسیناسیون هستند؟

15 شهريور 1400 ساعت 11:41

بررسی آمار اعلام شده از سوی دانشگاه‌های علوم پزشکی نشان می‌دهد که کرمان بالاترین و اردبیل پایین‌ترین پوشش واکسیناسیون را در میان جمعیت هدف داشته‌اند.


به گزارش جهان نیوز به نقل از روزنامه همشهری، براساس اعلام کیانوش جهانپور، سخنگوی سازمان غذا و دارو، ۱۹ میلیون و ۴۶۷ هزار و ۸۵۸ دوز واکسن دوز اول و ۹ میلیون و ۶۸۴ هزار و ۶۶۹ دوز واکسن دوز دوم به شهروندان تزریق شده است که تا رسیدن به استاندارد‌های ایمنی جمعی یعنی واکسیناسیون بیش از ۷۰ درصد جمعیت، فاصله زیادی دارد.

از سوی دیگر، بررسی روند واکسیناسیون استان‌ها در هفته منتهی به تاریخ ۱۳ شهریور نشان می‎دهد که رقم تزریق واکسن در آن‌ها یکسان نیست. بیشتر استان‌ها بین ۲۰ تا ۴۰ درصد جمعیت هدف خود را واکسینه‌‎ کرده‌اند و فقط تعداد کمی از آن‌ها از جمله کرمان، سیستان‌وبلوچستان و بوشهر به عدد بیش از ۴۰ درصد دست یافته‌اند.

هرچند ممکن است این ارقام به‌دلیل آغاز دوباره واکسیناسیون در دوز اول و ادامه واکسیناسیون دوز دوم، کمی بیشتر شده باشد؛ با این حال آماری که مبنای این گزارش قرار گرفته است به ما می‌گوید: کرمان با واکسیناسیون بیش از ۷۰ درصد از جمعیت خود، رتبه نخست کشور را در اختیار دارد و اردبیل که فقط ۱۸ درصد از جمعیت واجد شرایطش واکسن دریافت کرده‌اند تا رسیدن به نقطه مطلوب فاصله بسیاری دارد.

قابل ذکر است که سرعت واکسیناسیون در استان‌ها با گذر زمان، بیشتر شده است. با اینکه هفته گذشته به‌دلیل اتمام سهمیه واکسن، استان‌ها ذخیره موجودشان را به تزریق دوز دومی‌ها اختصاص دادند، ولی وارد شدن دوباره واکسن در روز‌های گذشته می‌تواند به سرعت‌گرفتن روند واکسیناسیون کمک کند، اما در همین شرایط هم بررسی وضعیت می‌تواند به بهبود واکسیناسیون کمک کند.

کندی واکسیناسیون در بیشتر استان‌های کشور، وضعیت ناامنی را برای ما رقم زده است. سویه‌های جدید کرونا مدام می‌آیند و می‎روند و تا وقتی که ۷۰ درصد جمعیت جامعه واکسن دریافت نکرده باشند نمی‌توان حداقل به بخشی از زندگی عادی قبل از کرونا بازگشت. مهم‌تر آنکه در این سویه‌های جدید ممکن است مرگ‌ومیر‌های بیشتری رقم بخورد. حقیقت این است که مردم دیگر تحمل داغ‌های بیشتر را ندارند، خسته‎اند و کار و زندگی‌شان آسیب‌های بسیاری در دوران کرونا دیده است. سرعت واکسیناسیون کم است و این چرخ باید تندتر از اینکه هست، بچرخد.



کد مطلب: 775213

آدرس مطلب: https://www.jahannews.com/news/775213/کدام-استان-ها-صدرنشین-واکسیناسیون-هستند

جهان نيوز
  https://www.jahannews.com