سه شنبه ۲۸ فروردين ۱۴۰۳ - 16 Apr 2024
 
۰

چرا نباید محل تزریق واکسن کرونا را ماساژ داد؟

يکشنبه ۱۴ شهريور ۱۴۰۰ ساعت ۱۵:۱۸
کد مطلب: 775132
درد، سوزش و قرمزی در محل تزریق واکسن جزء عوارض جانبی رایج دریافت واکسن کرونا است، افراد نباید آن را ماساژ دهند، زیرا ماساژ دادن محل تزریق ممکن است میزان اثربخشی آن را کاهش دهد.
چرا نباید محل تزریق واکسن کرونا را ماساژ داد؟
به گزارش جهان نيوز به نقل از ایمنا، واکسیناسیون مؤثرترین روش برای پیشگیری از بروز بیماری کووید -۱۹ در نظر گرفته شده است، اما معمولاً افراد پس از دریافت آن عوارض جانبی خاصی را تجربه می‌کنند. متخصصان راهکار‌هایی ارائه کرده‌اند که نه تنها عوارض جانبی واکسن کرونا را کاهش می‌دهد بلکه میزان تأثیرگذاری آن را افزایش می‌دهد برای نمونه توصیه شده است که افراد قبل و بعد از دریافت واکسن کرونا استرس و اضطراب نداشته باشند و بیش از حد از مسکن استفاده نکنند علاوه بر این با وجود اینکه درد محل تزریق یکی از رایج‌ترین عوارض جانبی واکسن کرونا است، افراد نباید آن را ماساژ دهند.

چه چیزی باعث بروز درد و سوزش در محل تزریق واکسن می‌شود؟
درد، سوزش و قرمزی در محل تزریق واکسن جزء عوارض جانبی رایج دریافت واکسن کرونا است در این صورت معمولاً افراد نمی‌توانند دست خود را به آسانی حرکت دهند البته این مشکلات پس از گذشت چند روز رفع می‌شود. زمانی که فرد واکسن کرونا را دریافت می‌کند بدن آن را همانند یک خونریزی یا بریدگی در نظر می‌گیرد و سلول‌های ایمنی را به سمت بازو ارسال می‌کند، عملکرد این سلول‌ها نیز باعث بروز التهاب می‌شود. برخی افراد پس از دریافت واکسن کرونا، قرمزی و سوزش را تجربه می‌کنند.

آیا ماساژ محل واکسن باعث تحریک و بروز حساسیت می‌شود؟
التهاب و تورم در محل تزریق واکسن باعث می‌شود فرد نتواند دست خود را به راحتی تکان دهد. با وجود اینکه ماساژ دادن محل تزریق به کاهش التهاب و درد ناشی از آن کمک می‌کند متخصصان توصیه می‌کنند که افراد هرگز این کار را انجام ندهند، زیرا واکسن کرونا به صورت عضلانی تزریق می‌شود و ماساژ دادن محل تزریق ممکن است میزان اثربخشی آن را کاهش دهد، زیرا مواد واکسن با ماساژ دادن وارد عمیق‌ترین لایه‌های پوست دست می‌شود.

آیا ماساژ دادن دست پیش از دریافت واکسن به کاهش درد و التهاب پس از آن کمک می‌کند؟
معمولاً کادر درمان پیش از تزریق واکسن پوست فرد را به آرامی ماساژ می‌دهد، به نظر می‌رسد که این کار به شل شدن عضلات پیش از تزریق کمک می‌کند. نتایج بعضی مطالعات نشان می‌دهد که چنین اقدامی ممکن است جذب مواد موجود در واکسن‌ها را به تأخیر بیندازد البته ممکن است این موضوع از نظر بالینی قابل توجه نباشد.

برای مقابله با درد ناشی از تزریق واکسن کرونا چه اقداماتی باید انجام داد؟
افراد به منظور مقابله با درد و التهاب ناشی از دریافت واکسن کرونا باید از درمان‌های طبیعی و خانگی استفاده کنند برای نمونه توصیه شده است که افراد از کمپرس یخ و کمپرس گرم استفاده کنند، دوش بگیرند و دست خود را به آرامی حرکت دهند. در این صورت درد ناشی از دریافت واکسن کاهش می‌یابد.
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *