جمعه ۱۰ فروردين ۱۴۰۳ - 29 Mar 2024
 
۰

راهکاری برای آشنایی فرزندان با مسائل دینی

جمعه ۱۲ شهريور ۱۴۰۰ ساعت ۰۹:۲۵
کد مطلب: 774888
والدین باید فرزندان را با محیط‌های مذهبی و پاک آشنا کنند و این محیط‌ها در معرض و در دسترس آنها باشد. همچنین با افراد خوش‌فکر و متدین آشنا کنند؛ چرا که این افراد در انتخاب مسیر درست تاثیرگذارند.
راهکاری برای آشنایی فرزندان با مسائل دینی
به گزارش جهان نيوز به نقل از تسنیم، برنامه «چراغ» این هفته میزبان نجمه فرزانه به عنوان کارشناس فرهنگی بود. وی فارغ‌التحصیل رشته علوم قرآن و حدیث از دانشگاه تهران، دارای ۲۰ سال سابقه فعالیت فرهنگی و مذهبی، مدیرکانون فرهنگی غدیر کرج است. 

فرزانه با اشاره به نقش مؤثر خانواده‌ها بر این باور است که تنها قشر اندکی از خانواده‌ها ظاهری دینی ندارند و تفکرشان هم تفکر دینی نیست و به همین علت بر آن نیستند که این نوع نگرش و فرهنگ را در فرزندانشان ایجاد کنند و معتقدند باید خود فرزندان انتخاب کنند. از طرفی هم به فراخور محیط خانوادگی و سبک زندگی‌شان توانایی ورود به این مسائل را ندارند، چرا که فرزند دچار تناقض می‌شود؛ لذا اینگونه نیست که خانواده‌ای نخواهد در راستای تربیت عفیفانه گام بردارد.

وی افزود: یک عده از خانواده‌ها بسیار مذهبی‌اند و اعتقاد و مبنای فکری را در خانواده اجبار می‌کنند و در روش، افراط می‌کنند، اما توجهی ندارند که آیا فرزندان هم نسبت به این مبانی علاقه و اشتیاقی پیدا کرده‌اند یا نه؟ این امر در نهایت منجر به بروز مشکلاتی می‌شود و در واقع مقابل دسته اولی که عنوان کردیم، قرار دارند. از سویی در برخی خانواده‌های مذهبی شاهدیم که فرزندانشان را رها کردند و معتقدند که اینها بزرگ که شدند راه خودشان را پیدا و انتخاب می‌کنند، به این علت که مهارت و توانمندی و اطلاعات لازم در این حیطه تربیتی را ندارند. متأسفانه فرزند چنین خانواده‌هایی وقتی وارد جامعه می‌شوند، با مسائلی مواجه شده، خانواده‌ها هم متأثر می‌شوند و مشکلاتی بروز می‌کند.

وی ادامه داد: بسیار مشاهده می‌شود خانواده‌هایی که خیلی از مسائل دینی را به راحتی به فرزندانشان آموزش می‌دهند، اما از بحث حجاب و عفاف غافلند؛ به این علت که فضای هجمه و تخریب این مسأله زیاد است؛ مثلاً به واسطۀ توفیق خادمی در حرم امام رضا علیه‌السلام، با افرادی مواجه بودم که کیلومترها و مسافت‌ها به قصد زیارت تشریف می‌آوردند، اما برخی خانم‌ها با پوشش‌های بسیار نا متعارف حضور داشتند و متوجه این نیستند آن امام و ولیّ خدا چه دستوری در حوزه پوشش دادند و چه توصیه‌هایی کردند.

جالب است که وقتی آنها را متوجه این بُعد از مسأله می‌کنیم، متأثر شده و می‌پذیرند، چون نسبت به کاری که انجام می‌دهند، به تفکر واداشته می‌شوند. 

این کارشناس فرهنگی یادآور شد: بر اساس مستندات تاریخی اعم از ایران باستان و یا یونان و سایر نقاط، هر چه سطح اجتماعی افراد بالاتر بوده، میزان پوشیدگی هم به همان نسبت بیشتر بوده است و پوشش ارزشی اجتماعی محسوب می‌شده است. اما امروزه هجمه‌های زیادی نسبت به حجاب و عفاف وجود دارد؛ چون حجاب نماد دین اسلام است و وقتی یک زن با حجاب در اجتماع ظاهر می‌شود، در واقع دین اسلام را تبلیغ می‌کند. در صورتی که در مورد مردان این شکلی نیست؛ بنابراین خانواده‌ها باید خود را مسلح به آموزش کنند، مهارت‌های لازم را بیاموزند و به فرزندانشان نیز انتقال بدهند.

این کارشناس فرهنگی با اشاره به اینکه نسل امروز نوجوان و جوان در همه مسائل به دنبال تحلیل و دلیل عقلانی است و پرسشگر و جویای حقیقت است، گفت: نسل فعلی همچون نسل‌های قبل فقط از روی ظاهر، باور و رفتار والدینش تقلید نمی‌کند. پس کار برای خانواده‌ها سخت‌تر شده است. در این راستا والدین باید فرزندان را با محیط‌های مذهبی و پاک آشنا کنند و این محیط‌ها در معرض و در دسترس آنها باشد. همچنین با افراد خوش‌فکر و متدین آشنا کنند؛ چرا که این افراد در انتخاب مسیر درست تاثیرگذارند. من در طی دو دهه فعالیت فرهنگی بارها انواع برخوردها و آثار آن را دیدم و نوجوان‌ها و جوان‌هایی که در ابتدا با اکراه در مجموعه فرهنگی حاضر می‌شدند، اما به تدریج که در این محیط قرار گرفتند و در معرض برخوردهای مناسب قرار گرفتند، جذب شدند و الان خودشان از موفق‌ترین افراد در مجموعه هستند. هر چند برخی ممکن است مدعی شوند که محیط سالم در دسترس نیست، اما باید گفت خانواده‌ها در این حیطه وظیفه دارند تلاش کنند و این بسترها را فراهم آورند.
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *